Defekt digitizer eller controller?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Inlägg: 2276
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Defekt digitizer eller controller?

Inlägg av bos »

Jag blir inte klok på detta fel. Beskåda denna film där jag testkör en touch-skärm som har ett fel jag inte kan lista ut.

Kortfattat: på övre långsida och vänster kortsida är touchen "trög" (den läser av fingret men uppdaterar pekaren långsamt och eftersläpande), medan den på nedre långsida och höger kortsida är "snabb" (pekaren uppdateras snabbt och relativt exakt). Om man delar skärmen diagonalt från övre höger hörn till nedre vänstra så återfinns problemet i hela dessa två trianglar och jag fattar inte varför. Jag hittar inga fysiska skador i vare sig digitizer eller skyddsplasten.

Jag märker också ibland (syns runt 10 sekunder i videon) att touchen tappar helt Y-led medan den fortfarande känner av X-led. Lyfter jag på fingret (vilket jag också gör i videon) så kommer Y tillbaka. Detta beteende händer vid kanske en gång av 15 långtryck.

Tyder felen på kass digitizer eller kass controller, eller båda, eller något helt annat som jag förbiser?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11370
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Defekt digitizer eller controller?

Inlägg av Klas-Kenny »

Vad är det för typ av touch?

Resistiv ser det ut som?
bos
Inlägg: 2276
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Defekt digitizer eller controller?

Inlägg av bos »

Bra fråga. Hur tar jag reda på det? Digitizern är limmad direkt mot skärmen och chassit så det krävs en hel del jobb för att separera och kolla modellnummer.

I närheten av anslutningen finns ingen IC som har med touch att göra (LM49450 till höger är nån ljudkrets) och jag lyckas inte sumra anslutningarna till någon IC på kortet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11370
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Defekt digitizer eller controller?

Inlägg av Klas-Kenny »

I princip finns ju bara resistiv respektive kapacitiv.

Resistiv behöver man trycka relativt hårt och funkar att trycka med en penna eller vad som helst, kapacitiv behöver man knappt nudda och funkar bara att trycka med fingret (eller vissa ledande föremål).

Om bilden föreställer touchens anslutning är det sannolikt 5-tråds resistiv touch.
Skriv svar