Agfa RAY-O-MAT "bilder"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Agfa RAY-O-MAT "bilder"

Inlägg av Oblivion »

Köpte en fin gammal GM mätare idag och kom att tänka på att jag redan hade en i gömmorna sedan förut, Denna har jag dock aldrig fått att fungera riktigt.

Tänkte att det vore kul att få igång den kanske:)

bilder:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Den verkar ta Alpha och beta strålning iaf, Det jag behöver veta är vad dom tre knapparna gör :) Det sitter en glimmlampa på framsidan som tänds när man trycker in knapparna, samt att den låter lite, Har även högtalarutgång för dom medföljande hörsnäckorna... batterierna är döda:) men har kört den på X-tern spänning

Det skumma är att mätaren verkar visa utslag på alla knappar, kanske jag som ska vara orolig iof :P

Skalan är graderad i millirad, två olika skalor. En 0-5 å en 0-50 vilken knapp som är vilken vet jag ej, eller varför det är tre :)

Manual finns inte tyvärr, å google säger inget

All info uppskattas :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är såå trevligt med gammal tysk elektronik. :)

Kanske insidan skulle kunna ge någon ledtråd om vad knapparna gör?

En annan idé är kanske att kika på andra GM-mätare och se ifall det finns tre knappar på dem också. Hur ser din "nya" mätare ut? Kanske rent av att knapparna har samma färger eller placering. Ser att de har olika storlekar... Man kan ju hoppas att det finns någon form av standard för såna här mätare. :)
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Mjo har aldrig sett denna designen innan tyvärr, någonstanns på nätet.

Den nya mätaren är dock en riktig GM mätare med ett riktigt GM rör och avancerat räkneverk så det finns inga som helst likheter kan man säga :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Knapparna kan vara för kalibreringskontroll, mätaren skall ställa sig i fältet med motsvarande färg när man trycker på den. Glimlampan kan eventuellt vara del av en oscillator. Har Du schema, eller kan rita ett?

GM-rör som har alfatransparant fönster har tyvärr ett bäst-före datum. Fönstret är så tunnt att gas tränger in genom diffusion. Alla GM-rör har också en begränsad livslängt och klarar bara ett visst antal urladdningar. Färre ju större kondingen är som urladdas genom röret.

Spänningen till GM-rör brukar liga kring 500V, även om spänningskännal antagligen är väldigt strömsvag så var försiktig.

Vad är det för rör i den, beteckningen börjar antagligen med ZP.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har ett GM-rör som jag använder i min hemmabyggda GM detektor och den vill inte har spänningar över 380V. 500v undrar jag om det är så vanligt till för GM-rör?

Tänkt på att det finns en konstant bakgrundsstrålning som den kanske detekterarar på så sätt att inte nålen är stilla. Vad den ligger på i mr/h vet jag däremot inte.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Hmm

testade den igår igen och denna gången verkar den fungera lite bättre, När jag testade den för några år sedan så slog mätaren i botten oavsett vilken knapp jag tryckte in. Denna gången gör den inte det, Har iof flyttat sedan dess. Hmm undrar vad jag satt nära ;)

Den gråa knappen verkar bara vara en indikering för batterinivån, Den svarta är för den svarta skalan (0-0mr/h) å den röda för den röda skalan (0-5mr/h)

neonlampan blinkar till lite då och då när man trycker in den röda knappen, samt att det kommer små klick i högtalaren.

Den verkar ju funka nu iaf

Måste bara hitta en känd strålningsstandard att kalibrera den mot:)

Har aldrig lyckats att få upp den heller tyvärr, plasten är skör och man måste troligen bända upp den så jag gav upp det försöket, knakade lite när jag testade.

Vad det är för rör i den förblir ett mysterium.

Den går på 4,5v så det sitter troligen nån oscillator som ger ut några hundra volt i den förmodar jag.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Röret som fanns i min skola skulle ha 500V och det skulle också ett annat rör jag köpte för 20 år sedan. De små minirören skall antagligen ha lägre spänning. Man märker om spänningen är för hög, då triggar det utan strålning och man skall omedelbart sänka spänningen.

En kalibrerad strålkälla är nog svår att hitta för en privatperson och dyr för de som har rätt att köpa den. Gamla klockor med självlysande färg strålade en hel del. Brandvarnare innehåller Americium 241, det strålar ganska bra. Plocka inte ut det utan mät bara mot utsidan av burken..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

..eller kom hit. Svensk KärnbränsleHantering ligger bara ett stenkast bort. :oops:
Eller kanske gå till en skola? En del fysiksalar brukar ha små radioaktiva grejjer som de demonstrerar sina GM-mätare med. (Vi hade iallafall det när jag gick i klass 7 - 9.)

"för några år sedan så slog mätaren i botten oavsett vilken knapp jag tryckte in. . . . Hmm undrar vad jag satt nära"

Testa om du är självlysande i mörker... :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Röret som fanns i min skola skulle ha 500V och det skulle också ett annat rör jag köpte för 20 år sedan. De små minirören skall antagligen ha lägre spänning.

Där ser man. Jag använder mig visserligen av ett som är 1,8 dm långt och det klarar max av att hålla emot 380v så jag håller det på 360v och det tycker det om.

Är americium 241 en Alfa källa?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Finns naturligtvis en mängd olika GM rör, mitt i den nya går på 900v men har sett andra på 500v och lägre spänningar med :)
Skriv svar