Är Neodynmagneter nödvändiga ?
-
Re: Är Neodynmagneter nödvändiga ?
För små motorer, ja, även om det fins alternativ som samrium-cobolt.
När det gäller stora motorer behövs de inte. Där kan man magnetisera med ström.
Motorer för elbilar ligger i mellanskiktet. Tror inte de behövs där, även om man kan vinna någon procent i verkningsgrad. Där är det nog mest pengarna som styr.
När det gäller stora motorer behövs de inte. Där kan man magnetisera med ström.
Motorer för elbilar ligger i mellanskiktet. Tror inte de behövs där, även om man kan vinna någon procent i verkningsgrad. Där är det nog mest pengarna som styr.
Tesla model S har (hade?) induktionsmotor, d.v.s. inga permanentmagneter.
Jag skulle se det så här. en enkel motor består av av 2 eller flera magnetfält . Det permanenta fältet kan man ersätta med ett elektriskt skapat som i induktions motorer och universal motorer som i elvispen. Men skapa magnetfält med el kostar just elenergi. I prylar med batteri eller i 7/24h drift ersätts det med permanent magneter för spara energi.
starka magneter (neodym)=mindre, lättare ,mer energieffektivare. i motor applikationer väljer man en eller flera fördelar med permanent magnetfält mot ett elektriskt skapat.
Personligen tycker jag att både litium och neodym fortfarande är på tok för billigt.
när det sätts i Macdonald och andra leksaker/prylar som slängs direkt. ex. ett magnet lås på till pappers boxen till en ny mobiltelefon
upp packad så slängs lådan direkt .. sen tycker personer att man inte ska ha elbil ex eller solceller mm. för både litium och neodym mm .finns i dessa saker som är återvinnings bara .
starka magneter (neodym)=mindre, lättare ,mer energieffektivare. i motor applikationer väljer man en eller flera fördelar med permanent magnetfält mot ett elektriskt skapat.
Personligen tycker jag att både litium och neodym fortfarande är på tok för billigt.