Tvättmaskin värmer inte
Tvättmaskin värmer inte
Hej alla,
Jag har en tvättmaskin som tvättar hela programmet, men det verkar som att den inte värmer vattnet.
Ny värmeenhet med temp.sensor är inte särskilt dyr, men jag vill inte byta på chans ändå.
Jag har inte tagit isär den ännu, men skulle vilja ha tips på var man skall mäta.
Jag kan tillägga att vi har mycket kalkhaltigt vatten.
/Thomas
Jag har en tvättmaskin som tvättar hela programmet, men det verkar som att den inte värmer vattnet.
Ny värmeenhet med temp.sensor är inte särskilt dyr, men jag vill inte byta på chans ändå.
Jag har inte tagit isär den ännu, men skulle vilja ha tips på var man skall mäta.
Jag kan tillägga att vi har mycket kalkhaltigt vatten.
/Thomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Re: Tvättmaskin värmer inte
Det är egentligen bara att hitta anslutningarna på värmeelementet. Lossa anslutningarna och Ohm-mät. Förmodligen kommer mätningen visa oändligt värde om det är avbrott i elementet.
Formel P= U2/R, Stoppa in ditt uppmätta värde. Innebär att ca 25 ohm är relativt rimligt om det är helt. Värmeelement i kalkrikt vatten brukar gå sönder. Det byggs upp tjockare och tjockare lager av kalk på elementet som isolerar det. Blir därför överhettat.
Formel P= U2/R, Stoppa in ditt uppmätta värde. Innebär att ca 25 ohm är relativt rimligt om det är helt. Värmeelement i kalkrikt vatten brukar gå sönder. Det byggs upp tjockare och tjockare lager av kalk på elementet som isolerar det. Blir därför överhettat.
Men går en tvättmaskin glatt vidare om inställd tvättemperatur inte uppnås?
Borde den inte ha ett läge i programmet där den väntar på att inställt värde uppnås och om ej, stannar och visar en felkod?
I alla fall en någorlunda modern maskin.
Min Siemens/Bosch har en en felkod för att uppvärmningstiden har överskridits.
Och det är inte, och har aldrig varit, någon "state of the art" modell.
Borde den inte ha ett läge i programmet där den väntar på att inställt värde uppnås och om ej, stannar och visar en felkod?
I alla fall en någorlunda modern maskin.
Min Siemens/Bosch har en en felkod för att uppvärmningstiden har överskridits.
Och det är inte, och har aldrig varit, någon "state of the art" modell.
Brukar vara som tidigare i tråden... kalk och andra mineraler glr att pannsten bildas på elementet och bränner sönder elementet.
Mina maskiner har stannat i program i väntan på att rätt temp skall uppnås. flera sätt att kolla. mät spänning 230V på pinnarna till elementet? dra det ström? eller är relä/tyristor trasig? ohm mät elementet.. oftast löster JFB pga isoleringen är kass före det brinner av . kan tipsa om Citronsyra från ica coop tar bort kalk samt tvätt/diskmedel. kör mina vitvaror några gånger per år.. sen kan man köra andra billigare syror .. men med citronsyra är det person säkert att avkalka samt livsmedelsäket i diskmaskinen
Mina maskiner har stannat i program i väntan på att rätt temp skall uppnås. flera sätt att kolla. mät spänning 230V på pinnarna till elementet? dra det ström? eller är relä/tyristor trasig? ohm mät elementet.. oftast löster JFB pga isoleringen är kass före det brinner av . kan tipsa om Citronsyra från ica coop tar bort kalk samt tvätt/diskmedel. kör mina vitvaror några gånger per år.. sen kan man köra andra billigare syror .. men med citronsyra är det person säkert att avkalka samt livsmedelsäket i diskmaskinen
Har en "industrimaskin" i stallet och även mycket kalkrikt vatten. Varje gång något av värmeelementen varit slut har det visat sig genom att jordfelsbrytaren går. Ibland sporadiskt i början men efter ett tag så fort maskinen börjar värma.
Tack för många svar.
Garantin har gått ut för länge sedan.
Jag skall mäta i kväll.
Jag undrar om det inte finns någon återkoppling att rätt temperatur uppnåtts,
Om elementet ät bränt skulle väl maskinen vänta på uppnådd temperatur i oändlighet.
Kan det vara tempgivaren som signalerar att temperaturen är uppnådd om den har gått i kortslutning eller avbrott.
Nåväl, jag börjar med att mäta elementet.
/Thomas
Garantin har gått ut för länge sedan.
Jag skall mäta i kväll.
Jag undrar om det inte finns någon återkoppling att rätt temperatur uppnåtts,
Om elementet ät bränt skulle väl maskinen vänta på uppnådd temperatur i oändlighet.
Kan det vara tempgivaren som signalerar att temperaturen är uppnådd om den har gått i kortslutning eller avbrott.
Nåväl, jag börjar med att mäta elementet.
/Thomas
-
- Tidigare PP3DP_SE
Bytte precis element på en Cylinda "Sverigetvätten",
Bränt element och jordfelsbrytare fick hicka, går klockrent igen
//Patrick
Bränt element och jordfelsbrytare fick hicka, går klockrent igen

//Patrick
Jag hade den symptomen på en Bosch Tvättmaskin en gång då den inte värmde vattnet:
Den låg då kvar i huvudtvätt under typ 2 timmar och tempen gick inte upp, sedan blev det nån time-out och den pumpade då ut (det kalla) vattnet och körde sköljningarna och gick klart. Jag trodde det vara Elementet. Men det var att reläet som styr el-värmen hade bränt av kopparbanan på ett litet kretskort (som satt under fronten). Jag lödde in en bit koppar-tråd på 1.5 cm och lagade kopparbanan. Sedan funkade den igen under många år till.
/M
Den låg då kvar i huvudtvätt under typ 2 timmar och tempen gick inte upp, sedan blev det nån time-out och den pumpade då ut (det kalla) vattnet och körde sköljningarna och gick klart. Jag trodde det vara Elementet. Men det var att reläet som styr el-värmen hade bränt av kopparbanan på ett litet kretskort (som satt under fronten). Jag lödde in en bit koppar-tråd på 1.5 cm och lagade kopparbanan. Sedan funkade den igen under många år till.
/M
De maskinerna felkodar inte för element.
Byt element om avbrott eller överledning.
Byt element om avbrott eller överledning.
Elementet mäter oändlig resistans.
Nytt element är beställt, jag återkommer med resultatet när jag har bytt det.
/Thomas
Nytt element är beställt, jag återkommer med resultatet när jag har bytt det.
/Thomas
Succe!
Nytt element är monterat och nu fungerar den, tack alla för råd och tips.
Det var mycket pannsten och ludd runt elementet, vi kommer framöver att köra avkalkning emellanåt,
hustrun har redan köpt citronsyra. Värmeelement med och utan beläggning.
Nytt element är monterat och nu fungerar den, tack alla för råd och tips.
Det var mycket pannsten och ludd runt elementet, vi kommer framöver att köra avkalkning emellanåt,
hustrun har redan köpt citronsyra. Värmeelement med och utan beläggning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.