Virning och omvirning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Virning och omvirning

Inlägg av TomasL »

Går det att återanvända tråd till omvirning, dvs när man demonterat en virad förbindelse, så skall den ju återställas efter till exempelvis en reparation.
Så vore tacksam för förslag på lämpligt tillvägagångsätt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Virning och omvirning

Inlägg av Marta »

Det är omöjligt. En begagnad tråd har små skarpa veck och kommer brytas sönder i småsmulor. Finns inget sätt att räta ut den. Det är bara att vira av i båda ändar och göra om. Trist om det saknas en tredje outnyttjad nivå och det leder till massor av omvirning.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Går det att vira om en tråd som sitter i botten av pinnen?
Utan att ta bort de som sitter ovanför.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag vet inte om det skulle helt enkelt gå att trycka ned dem på pinnen och linda tillbaka den man ändrat överst i så fall, kanske? Eller får de andra då dålig kontakt. :humm:
ghu

Inlägg av ghu »

Lödning?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, om man vill fortsätta att vira kan man kanske löda på en liten bit ny virtråd och lägga på krympslang över lödstället?
Kan ju vara om det är en lång virtråd som är svår att byta, tex i en riktigt gammal dator eller liknande.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

ghu skrev: 25 augusti 2023, 12:34:06Lödning?
Virning är överlägset lödning.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

säter skrev: 25 augusti 2023, 12:05:35 Går det att vira om en tråd som sitter i botten av pinnen?
Utan att ta bort de som sitter ovanför.
Klipp den med avbitare. Stör inte de ovanliggande virningarna då tappar de kontakten
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag brukar också försöka undvika lödning direkt på plintarna till sådana grejer som inte från början är tänkta att vara det, dessutom behöver man nästan alltid gå in och ändra på saker i efterhand.
Men löder man ihop själva tråden så blir det ju en vanlig virtråd men med ny bit i änden.

Edit, att klippa den utan att vira av var ju en mycket bättre ide än att rucka på de gamla... :oops:

Edit, om det inte är fråga om några högre strömuttag borde man kanske även kunna löda ihop två virtrådar med varandra nära stiftet om det krisar?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

"Går det att vira om en tråd som sitter i botten av pinnen?
Utan att ta bort de som sitter ovanför."

Det går men är himla pilligt, och sedan kan du inte vira på en ny tråd på den platsen.

"Jag vet inte om det skulle helt enkelt gå att trycka ned dem på pinnen och linda tillbaka den man ändrat överst i så fall, kanske? Eller får de andra då dålig kontakt. "
"Lödning?"

Virning är egentligen en helt fantastisk förbindningsmetod. Det är egentligen en "kallsvets" där man får ett lufttätt förband - en svets helt enkelt.
Lödningen är, som säter redan noterat, underlägsen virningen och att löda ovanpå en virning är att sabba den goda förbindningen.

Man "kan" vira om med samma snöre, men problemet är att den kan gå av. Dessutom som Marta skriver, det är definitivt ingen bra sak.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Du kan inte flytta trådarna på pinnen som är virade, de är ju kallsvetsade. Rör man dessa blir det dålig kontakt.

Virar du av en tråd klipper man av den virade delen och skalar ny färsk tråd. Den osträckta delen är såklart oskadd.

Sedan virar man en ny förbindelse och därför skall man aldrig vira pinnen full från början och klipper av trådar som skall bort och låter virdelen sitta kvar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nu är det turligen så att det bara är en tråd per virpinne.
Man kan ju klippa tråden en bit ifrån när man demonterar, och löda en skarv när man återmonterar, och låter virningen vara.
Jag tror inte ledningarna är tillräckligt långa för att vira om.

Oavsett, jag får försöka skaffa mig en virpistol, med lite olika klingor, gissar att ebay är det enda "vettiga" stället, typ.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

HUGGBÄVERN skrev: 25 augusti 2023, 16:16:50 Det går men är himla pilligt, och sedan kan du inte vira på en ny tråd på den platsen.
Bra förklaring, men vad menar du med det sista?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Att man inte kan vira dit en ny ledare under en annan, man måste vira ovanför.
guckrum

Inlägg av guckrum »

Jag har virat om massor av gånger. Man sträcker tråden mot tex sidan av virverktyget och sedan virar man på den igen. Att den skulle gå i smulor har jag aldrig varit med om, det beror nog på vilken tråd man använder i så fall. Men jag har aldrig gjort det på något annat än prototyper, så jag skulle inte rekommendera det för något som skall hålla länge, för jag har ingen aning om det.
Skriv svar