12v DC till 18v AC
12v DC till 18v AC
Söker en lösning till att omvandla 12v DC till 18v AC utan att involvera en DC-AC 12 -> 230 konverter innan.
Har en liten antennrotor som är på 18v AC och som styrs av en basenhet som har 230v AC in. Tanken är att göra den portabel och då vill man ju inte ha med extra onödiga energislukande saker.
Finns det någon färdig produkt eller någon som har lite koll och rent av ett schema på en konverter 12v DC till 18v AC ?
(Edit: Ändrat i topic namnet. Noterade att det var 18VAC och inte 24 VAC.)
Har en liten antennrotor som är på 18v AC och som styrs av en basenhet som har 230v AC in. Tanken är att göra den portabel och då vill man ju inte ha med extra onödiga energislukande saker.
Finns det någon färdig produkt eller någon som har lite koll och rent av ett schema på en konverter 12v DC till 18v AC ?
(Edit: Ändrat i topic namnet. Noterade att det var 18VAC och inte 24 VAC.)
Senast redigerad av Bigstone 17 augusti 2023, 14:28:03, redigerad totalt 2 gånger.
Re: 12v DC till 24v AC
Hur fungerar den invärtes?
Sannolikt har den en transformator 230>24. I så fall är det rätt enkelt att modifiera för 24V matning.
Sen får man lägga till en DC-DC 12 till 24V som klarar tillräcklig ström.
Sannolikt har den en transformator 230>24. I så fall är det rätt enkelt att modifiera för 24V matning.
Sen får man lägga till en DC-DC 12 till 24V som klarar tillräcklig ström.
Re: 12v DC till 24v AC
Ja hade det varit DC i slutändan hade det inte varit ett problem men nu kör den AC av den "simpla" anledningen att man "syncar" rotorn ,vars motor också är AC, och basenhetens indikator klocka med 50/60HZ.
Alternativet är att plocka isär rotorn och bygga om den till DC men då måste jag även montera in en positionsgivare för att då feedback åt vilket väderstreck antennen är och det kanske inte alltid man har möjlighet att ha koll på antennen från där man sitter. Mycket merjobb tänker jag.
Alternativet är att plocka isär rotorn och bygga om den till DC men då måste jag även montera in en positionsgivare för att då feedback åt vilket väderstreck antennen är och det kanske inte alltid man har möjlighet att ha koll på antennen från där man sitter. Mycket merjobb tänker jag.
Re: 12v DC till 24v AC
Ja, då låter det nästan enklast att byta rotor till en som redan är DC.
Re: 12v DC till 18v AC
Ehm... det var en kostnad jag tänkte slippa, blir ju runt 6000kr.
Så här är kopplingen iaf.:

Så här är kopplingen iaf.:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: 12v DC till 18v AC
En trafo bara borde väl funka ?
Fast den lär väl få specialbeställas eller lindas själv..
Fast den lär väl få specialbeställas eller lindas själv..
Re: 12v DC till 18v AC
vilken effekt ska den ha?
vore om rimliga effekter ganska enkelt att ha ett 12v slutsteg som man har 50 hz in
många av dagens slutsteg har ju intern spänningshöjning och blir i lagom spänningsområde
eller in till tämplig trafo ex någon som har ex 12v 24v lindingar och plocka ut lämplig spänning ,
vore om rimliga effekter ganska enkelt att ha ett 12v slutsteg som man har 50 hz in
många av dagens slutsteg har ju intern spänningshöjning och blir i lagom spänningsområde
eller in till tämplig trafo ex någon som har ex 12v 24v lindingar och plocka ut lämplig spänning ,
Re: 12v DC till 18v AC
kan det funka med fyrkantvåg?
då räcker det med en fyrkant tongenerator och 4 bryggkopplade transistorer...
det blir 24V TT men det kanske går?
eller skruva dit en stegmotor.
då räcker det med en fyrkant tongenerator och 4 bryggkopplade transistorer...
det blir 24V TT men det kanske går?
eller skruva dit en stegmotor.
Re: 12v DC till 18v AC
Är nog åt en liten enkel omformare det lutar åt.
Enklast är ju 12-230 och sedan bara koppla in trots allt, minst meck och sedan ha en relästyrning och stänga av omformaren när den inte används.
Alternativet är att byta rotor motorn till en dc motor eller stegmotor som du föreslår Svanted och sedan ordna någon form av positionsgivare. Svårare då det är trångt inne i rotorn.
Enklast är ju 12-230 och sedan bara koppla in trots allt, minst meck och sedan ha en relästyrning och stänga av omformaren när den inte används.
Alternativet är att byta rotor motorn till en dc motor eller stegmotor som du föreslår Svanted och sedan ordna någon form av positionsgivare. Svårare då det är trångt inne i rotorn.
Re: 12v DC till 18v AC
Vad för effekter rör det sig om?
I schemat ser det ut som att den är galvaniskt isolerad från jord. Det gör det lite enklare eftersom det då går att bygga nåt som inte är galvaniskt skiljt.
Håller med om förslaget med ljudslutsteg.
I princip finns det väl två lösningar. Den ena är att ta ett färdigt bilstereoslutsteg, lämpligtvis ett vars spänning nära max effekt blir 18V och som orkar strömmen. Det andra är att bygga med slutstegs-IC, antingen kombinera med spänningshöjare eller nån slags trafo på utgången. Fördelen med spänningshöjare istället för utgångstrafo är att tomgångsströmmen lär bli lägre. Eftersom det inte är ljud så kan slutsteget arbeta i klass B och därmed ha nära noll tomgångsström.
Brytaren som styr 230V i styrburken kan slå av/på bygget som ger 18V.
Ska detta köras i fordon med motor igång eller även med motor avstängt? Med motor igång så kan man fuska och ta ut ledningar på generatorns lindningar och bygga en spänningsdubblare för att få te.x. ca 24V. Kanske inte så attraktivt att behöva modda ett fordon, men ändå.
Annars är väl en sinusinverter med rätt effekt kanske enklaste lösningen?
I schemat ser det ut som att den är galvaniskt isolerad från jord. Det gör det lite enklare eftersom det då går att bygga nåt som inte är galvaniskt skiljt.
Håller med om förslaget med ljudslutsteg.
I princip finns det väl två lösningar. Den ena är att ta ett färdigt bilstereoslutsteg, lämpligtvis ett vars spänning nära max effekt blir 18V och som orkar strömmen. Det andra är att bygga med slutstegs-IC, antingen kombinera med spänningshöjare eller nån slags trafo på utgången. Fördelen med spänningshöjare istället för utgångstrafo är att tomgångsströmmen lär bli lägre. Eftersom det inte är ljud så kan slutsteget arbeta i klass B och därmed ha nära noll tomgångsström.
Brytaren som styr 230V i styrburken kan slå av/på bygget som ger 18V.
Ska detta köras i fordon med motor igång eller även med motor avstängt? Med motor igång så kan man fuska och ta ut ledningar på generatorns lindningar och bygga en spänningsdubblare för att få te.x. ca 24V. Kanske inte så attraktivt att behöva modda ett fordon, men ändå.
Annars är väl en sinusinverter med rätt effekt kanske enklaste lösningen?
-
- Inlägg: 7012
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: 12v DC till 18v AC
Mindmapper: Jo iof. men de går fortfarande ett par tusen kronor. Håller med, tror inte att det rör sig om ens 1A, ledningarna är knappt 0,5mm tjocka så det är nog kanske rent av är ~500mA.
Ni har helt rätt. Med tanke på att den drar så pass lite så kanske ett mindre LF slutsteg skulle kunna klara att driva det, kanske tom. med fyrkantsvåg. Ska mäta på ingående ström till rotorn och se vad den drar. En TDA 2030 klarar upp till 3,5A ut så en sådan borde ju räcka till tycker man, har ju en hel del säkerhet inbyggt också mot överhettning mm. .
Ni har helt rätt. Med tanke på att den drar så pass lite så kanske ett mindre LF slutsteg skulle kunna klara att driva det, kanske tom. med fyrkantsvåg. Ska mäta på ingående ström till rotorn och se vad den drar. En TDA 2030 klarar upp till 3,5A ut så en sådan borde ju räcka till tycker man, har ju en hel del säkerhet inbyggt också mot överhettning mm. .

-
- Inlägg: 7012
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: 12v DC till 18v AC
Allt blir mest bara spekulationer när man inte vet effekt som behövs. Finns det ingen data på rotorn, typ eller bilder.
Det bästa när det gäller portabelt bruk som ska vara lätt och energisnålt är en vev och kugghjul. Själv körde jag ett långt rör som jag vred med handkraft. Lite jobbigt om det blåser mycket bara.
Det bästa när det gäller portabelt bruk som ska vara lätt och energisnålt är en vev och kugghjul. Själv körde jag ett långt rör som jag vred med handkraft. Lite jobbigt om det blåser mycket bara.