Isolerad litztråd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Telder

Isolerad litztråd

Inlägg av Telder »

Transformatorn i sändaren till min 10 år gamla Stiga robotklippare brann. Jag fixade rotorsaken och lindade om transformatorn men skadade kanske lacken och det hände igen.
Originaltråden är isolerad. Var hittar man sådan?
Vad består den relatvt mjuka isoleringen av? Kan man göra nåt motsvarande själv?
Jag la bild som bilaga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Isolerad litztråd

Inlägg av 4kTRB »

Brukar väl inte vara mer än att varje enskild tråd har emalj ?

De här har en uppsjö av litz-tråd...

"Each and every copper wire in all the Litz wire is Enameled coated. So each strand acts like an individual wire conductor."
https://www.mikeselectronicparts.com/pr ... litz-wire/
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Du har alltså lindat om den en gång redan?
Med vad slags tråd?
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Flertrådig lackisolerad koppartråd. Många tunna trådar för att bygga upp en grov tråd för mindre förluster än om man tagit en grov enkelledare. Den typ av förluster man minskar har ofta samband med storleken på ferrit-kärnan och switch-frekvensen.

Om tråden blir så varm att lacken smälter så är det nog kortis i switchtransistorn eller att logiken inte switchar utan låter transistorn leda helt.
Jag hade felsökt trissan men även om den är trasig så är den nog det på grund av något annat såsom trasiga flyback dioder.
Det syns ingen 3:e lindning som annars återkopplar switchningen. En sådan koppling måste vara rätt ansluten så att fasläget på återkopplingen blir rätt. Lägg tillfälligt in en bilglödlampa i serie med DC spänningsmatningen som skyddar tråden från att smälta om felet kvarstår, såsom att det inte blir någon switchning.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Du kan också ansluta ett effektmotstånd istället för primären om
du tänker testa om switchen är ok.
Telder

Inlägg av Telder »

Tack för alla svar!
Jag lindade om den med 60x0,1mm från Electrokit. Original är samma tjocklek men den är ingjuten så tråden behåller formen på ett bra sätt. Skillnaden syns på bilden i inlägget, där min omlindning ser rätt kaotisk ut.

Det finns/behövs ingen återkoppling. Pulserna från switchtransistorerna ser bra ut. Bilden visar hur de ser ut utan något inkopplat. Uteffekten regleras geom att den mäter strömmen i slingan efter filtreringen.

Amerikanen hade många storlekar, men jag hittade ingen som var inplastad som denna.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Kan du inte ta ordinär litztråd och värma på krympslang?
Telder

Inlägg av Telder »

Jag provade med krympslang men det faller på att tråden blir 50% tjockare.
Det satt drygt 2m på varje sida av transformatorn. Jag har inte räknat antal varv men tror inte det är supernoga men tror det hade blivit för få varv.

Det borde göra tråden stabilare om man tvinnar den lite extra. Tål den det, tro? Som den kommer på rullen delar den nästan upp sig av sig självt.
Skriv svar