Hej
Jag hittade häromdagen en så kallad Thermoelement Modul av märket Fluke 80TK.
Jag kör vanligtvis med vanlig temp.mätningsprob i min multimeter.
Men vinner jag på att köra med Thermoelement förutom att man kan köra med en multimeter som inte har temp.mätning (mäter mV istället)? Eller blir det noggrannare resultat också?
Så med andra ord varför väljer folk att köpa denna dyra modulen när de kan mäta med en vanlig multimeter?
Thermoelement Modul
Re: Thermoelement Modul
Märkligt.
Jag vill minnas att du startade en likadan tråd för några dagar sedan?
Jag vill minnas att du startade en likadan tråd för några dagar sedan?
-
Det står Fluke på den. Det gör det inte på den billiga multimeter du köper med allt inkluderat.
Här har vi en ca 40 årig konstruktion som fortfarande säljs. Bara det är väl fruktansvärt unikt inom elektronikområdet.
Kan nog tänka mig att den kan ha bättre prestanda än en del billiga multimetrar.
Jag skulle visserligen inte köpa en.
Hade jag en skulle jag använda den om behovet fanns. Fast lika lite som jag skulle skicka in mina billiga instrument för kalibrering, skulle jag skicka in denna.
Fantastiskt är väl vad man kan säga!
Här har vi en ca 40 årig konstruktion som fortfarande säljs. Bara det är väl fruktansvärt unikt inom elektronikområdet.
Kan nog tänka mig att den kan ha bättre prestanda än en del billiga multimetrar.
Jag skulle visserligen inte köpa en.
Hade jag en skulle jag använda den om behovet fanns. Fast lika lite som jag skulle skicka in mina billiga instrument för kalibrering, skulle jag skicka in denna.
Fantastiskt är väl vad man kan säga!
Flukarna har normalt sett inget temperaturmätningsfunktion, därför måste man använda denna typ av modul.
Den måste användas till alla DMMer som saknar kontakter för K-element och jag gissar att denna modul även kan hantera T-element.
För att mäta temperaturer med ett termoelement måste det antingen finnas en speciell anslutning för dessa på multimetern eler så måste man använda dessa typer av moduler.
Den måste användas till alla DMMer som saknar kontakter för K-element och jag gissar att denna modul även kan hantera T-element.
För att mäta temperaturer med ett termoelement måste det antingen finnas en speciell anslutning för dessa på multimetern eler så måste man använda dessa typer av moduler.