Bygga om högtalare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
davidi
Inlägg: 583
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Bygga om högtalare

Inlägg av davidi »

Jag har ett par rätt små golvhögtalare av budgetmodell som tyvärr är en aning för höga så att de sticker upp framför projektorduken, så jag skulle vilja få ner höjden på dem ett par decimeter. Hur illa kan det bli om jag helt enkelt kapar dem i botten och kompenserar med att bygga ut med samma volym i bakkant? Eller är utbyggnaden overkill för ett par billiga Audio Pro-högtalare som jag köpte på loppis? (tror jag betalade en femhundring för ett helt 5.1-paket)

Jag kan rätt lite om högtalardesign. Har byggt baslåda till bilen en gång efter färdig ritning utifrån data på elementet jag hade, men det är i stort sett allt. Data för elementen i de här högtalarna lär jag inte få tag på.
Prins Valiant
Inlägg: 981
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Bygga om högtalare

Inlägg av Prins Valiant »

Jag vet inte hur mycket HiFi fanatiker du är, men att kapa höjden utan något annat är ej kritiskt om det är en tät "tryckkammarlåda". Är den däremot försedd med typ rör och kan andas genom detta rör skall du behålla invändig volym för att systemet skall fungera. Längd och djup och dess inbördes förhållande gör ingen skillnad, så länge volymen är lika.
davidi
Inlägg: 583
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Bygga om högtalare

Inlägg av davidi »

I TV-rummet finns inga större HiFi-ambitioner, jag vill bara ha lite roligare ljud än TV-ljudet. Välljudet får hålla sig till vardagsrummet och vara tvåkanaligt.

Det finns ett basreflexrör i fronten, så då får jag kompensera för det i djupet. Det blir ett lagom snickeriprojekt under ett par kvällar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34043
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygga om högtalare

Inlägg av Glenn »

nu är väl audio pro ett hyfsat märke, men ananrs skulle jag inte sätta några pengar på att kinesen som gjorde nåt generiskt 5.1-system över huvud taget räknade på lådvolym osv..
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Bygga om högtalare

Inlägg av Hobbyisten »

Jag köpte ett 5.1 system för många år sedan och ljudet från rearhögtalarna var helt värdelöst. Dessutom snubblade jag på sladdarna. Nu har jag rätt bra ljud från TVn och behöver inte bättre, men ett tag kopplade jag TV-ljudet till stereon som bara har front-, center- och subwoferhögtalare. Spelar så på stereon, helt ok. Lite OT :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20427
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Bygga om högtalare

Inlägg av Mizzarrogh »

OT, om man som jag ofta också gör, kopplar en gammal analog rigg till datorn så kan ljudet låta platt och avdankat om som jag förstod omvandlingen mellan digital och analog signal inte blir helt 100, det finnes säkert apparater för detta, men jag pluggade bara in den på AUX... Det är egentligen på gamla förstärkare tänkt som grammofon och/eller bandspelar ingång så man får i princip alltid förluster om man kör in en digital signal där, man kan säkert ha en equalizer eller mjukvara att snygga upp det igen men jag har aldrig brytt mig om att göra det för "TV ljud" ibland har jag kört någon gratis mjukvara man kan väl få litet bättre bas och så med det om man vill.
MiaM
Inlägg: 10184
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygga om högtalare

Inlägg av MiaM »

Med tanke på att marginalkostnaden vid massproduktion är nära noll så tror jag att även halvbilliga prylar nog har basreflexportar som är anpassade till lådvolym och elementens data.

Går det inte att flytta bilten uppåt istället, eller flytta högtalarna längre ut i sidled?

Angående att koppla dator till stereo så finns det ju separata DAC:ar/ljudkort att köpa. Även billigaste skruttvarianten från Deltaco låster avsevärt bättre än inbyggda ljudet från den Lenovo laptop jag använder som titta-på-TV-dator. Tyvärr är den datorn ett snäpp för gammal för att ha HDMI, så jag kör DVI. Med dator som har HDMI så kan jag köra ljudet ut från TV:n och det låter rent av förträffligt (men kräver ju att TV:n är igång) på min gamla trötta LG 42" plasma.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Bygga om högtalare

Inlägg av daspunner »

Kortade ner ett par Jamo golvhögtalare med sticksågen en gång. Inga monstergrejer från början. I mitt fall vara det att göra så eller skaffa nya. Tog vara på bottnarna och monterade tillbaka dem på de "nya" kortare paret. Skulle säga att det blev ganska bra. Har de kvar än idag för de blev så bra i storleken.
MiaM
Inlägg: 10184
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygga om högtalare

Inlägg av MiaM »

Beroende på årgång och typ så var Jamo inte precis några vidare högtalare. De var väl skämtet under halvmånga år...
Skriv svar