Standardiserade DC-kontakter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mindlight

Standardiserade DC-kontakter?

Inlägg av mindlight »

Tänkte sätta en chassikontakt för 12V-matning till styrkortet för min 3D-skrivare och jag undrar om det finns en standard att följa.

Alltså, kontantdon finns i alla smaker så klart. Alla har vi t ex sett varianter på de cylindriska DC-kontakterna som används i allt från bluetoothhögtalare till nästrimmers och självklart kan jag välja vad jag vill då detta är ett hemmabygge.
Mitt mål är att bygget ska kännas så långt ifrån ormbo och hemmansnickrat som det bara går utan att behöva betala för kontakter godkända för NASAs Marsmissioner.

Frågan är egentligen två frågor.
I mitt fall så letar jag efter något som klarar 12V och med toppar på 12A (ska inte toppa på mer än 10A men vem vill balansera på marginaler när det gäller strömstyrka? :-) ) så råpd om detta mottages med tacksamhet men utöver det är det intressant att få en klarare bild vad det finns för standard att titta närmare på.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Standardiserade DC-kontakter?

Inlägg av Glenn »

XLR är ju gedigna trevliga kontakter som är lätt att få tag i och klarar hyfsat med ström, 16A med rätt fabrikat om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

xt30 billiga små och bra om man inte ska plugga in och ur dom ofta
mindlight

Inlägg av mindlight »

grym skrev: 1 juli 2023, 18:19:06 xt30 billiga små och bra om man inte ska plugga in och ur dom ofta
Men finns XT30 för chassimontage? Hittar bara för kretskort.
mindlight

Inlägg av mindlight »

Glenn skrev: 1 juli 2023, 18:03:40 XLR är ju gedigna trevliga kontakter som är lätt att få tag i och klarar hyfsat med ström, 16A med rätt fabrikat om jag minns rätt.
Ja, men visst används det för att driva audioutrustning så att både spänning och ljud finns med i samma kontakter?
Om så är fallet, vet du någon pinout man ska gå efter för hålla sig till någon form av standard?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har sett xt60 för chassimontage

men man kan göra en hållare med 3d skrivare för detta om man vill
Skriv svar