Midi- ombyggnad av orgel

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Krajan
Kontakt:

Midi- ombyggnad av orgel

Inlägg av Krajan »

Min fru är Kantor... (ja, en såndär som spelar ogel i kyrkan :-)
För att öva hema har hon en gammal el-orgel. Den är gammal som gatan å krånglar ganska ofta. Det är riktig sunkig 70-tals analog rackare med två full-manualer och en full-fotmanual.
Jag har varit inne i den där ett par gånger och jag bävar varje gång. Ingenting är som den teori man har nästan glömt från skolan... Bara att förstå sig på hur deras lösning på de olika matningarna är helt otroligt jobbigt. Alla kylflänsar är tillklippta plåtbitar som man bara har skruvat fast.
Nåja...
Jag har länge funderat på hur man skulle göra för att bygga om den till lite modernare variant med MIDI ut. Bara att koppla ihop med hennes synth.
Jag minns ett projekt i ett nummer av Allt om Elektronik (sent 80-tal eller tidigt 90) där de gjorde en synth med en för ändamålet speciell MIDI-krets.
Tror inte at jag har kvar tidningen... (måste kolla)

Alla tangenter har från och tillslag så den biten är redan löst :)
Men resten? Förslag på hur man löser det? :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Om vi (för en stund) blundar för tanken att man kanske vill ha kvar kontakten mellan tangenterna och orgelns egna ljudalstrare:

Alternativ 1:
Koppla tangenternas anslutningar till D/A-omvandlare. Dessa omvandlare går i sin tur till en mikroprocessor som skickar ut midi-signalerna.

Alternativ 2:
Köp 2st billiga MIDI-klaviaturer (dvs bara tangenter och MIDI-ut). Det finns billiga för runt 1000-lappen. Plocka isär och koppla in orgelns tangenter istället för MIDI-klaviaturen.

Inget av alternativen är särskillt jobbiga i sig. Det stora arbetet är att löda sladdar mellan alla tangenter. Om man sedan vill ha möjligheten att även kunna använda orgelns interna ljud så krävs någon form av brytare så man kan välja om tangenternas anslutningar ska gå till orgeln eller MIDI-delen. Där har jag tyvärr ingen bra och enkel lösning.

Men: Det kan vara så att du har tur så att alla tangenter i orgeln är kopplade så att du får en analog signal, t.ex mellan 0V - 12V beroende på vilken tangent som trycks ner. Då blir det lite lättare än att behöva koppla in 100-200 sladdar var försig.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Specialbyggda kretsar för MIDI finns det nog inte. Däremot finns det ju microkontrollers som går att programmera, med en sån är det inga problem att ta emot en antingen analog eller digital signal för att sedan översätta den till MIDI.

Du får ta reda på lite mer hur orgeln är uppbyggd så ska du nog se att vi kan hjälpa dig. Ett högupplöst foto på elektroniken till klaviaturen skulle till exempel vara till stor nytta.
offe

Inlägg av offe »

Har inget bra förslag på rak arm men vet att det diskuteras sånt här rätt livligt på http://www.midibox.org/forum/ under rubriken "midification". Tror att det är ganska vanligt att folk använder midibox-platformen för att göra såna här modifikationer då den är väldigt anpassningsbar. Titta därför även in på http://www.ucapps.de.

lycka till!

/offe
Skriv svar