Elektronisk växel, två I/O till en pin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Elektronisk växel, två I/O till en pin

Inlägg av Greensilver »

Jag hålller på att koppla en MAX232 samt en MAX485 till en ATMega32. Jag vill i mjukvaran kunna välja vilken av kretsarna som skall ha tillgång till UART'en. Frågan är alltså hur jag bygger en elektronisk växel som antingen ansluter RXD respektive TXD till MAX485 eller till MAX232. Denna växel skall ju då helst enbart ta en pin i anspråk på uC'n.

Jag har funderat på följande:
1. Småsignaltransistorer som bryter/öppnar respektive lina. Totalt 4 stycken alltså. Denna lösning känns tafflig - det måste gå att göra på ett bättre sätt.

2. Logik. En konstruktion av grindar som när en pin från uC'n är låg så ges någon av kretsarna prioritet före den andra och tvärtom. Den här lösningen verkar ju rimlig - tyvärr är jag dålig på grindnät men jag köpte ju en bok i digitalteknik för ett tag sedan så det skall nog gå att lösa. Blir spännande.

3. Någon färdig krets. Det finns ju multiplexers (heter det väl?) för typ 1 till 8 linor, finns det "växlar" med enbart 1 till 2 och helst då flera sådana integrerade i en och samma krets?

Mycket tacksam för tips så slipper jag lägga ner en massa tid på en lösning som var dålig redan från början! :)

EDIT: Vad tror ni om en 74157?
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 012926.htm

Det borde väl fungera? *läser i databladet*
Billig var den också...
Senast redigerad av Greensilver 20 april 2006, 09:09:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Jag tänkte närmast på möjligheten att sätta en trasistor på respektive krets matningsspänning. Stäng av den som inte ska användas.

Annars kan du ju lösa det med logik som du skriver, blir inget komplicerat nät så det ska du nog klara ut.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Blir det inte kapacitiva svängningar då? (heter det väl)
Trivs kretsarna att få input på sina output linor? :)
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Jag är en newbie på digitalteknik men efter en snabb titt så tycker jag 4016 bör lösa ditt problem, problemet är att du behöver en inverterad signal men går nog att fixa till http://www.doctronics.co.uk/4016.htm
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

4051 eller 4052
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Tack för svaren! Ett stycke 74157 får det bli, 8:- + moms! :)
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 012926.htm

Det finns fasenimej 74xxx kretsar till allting. :D
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

ATmega128 :?:
"Dual Programmable Serial USARTs"
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du vet såklart att den bara går "ena hållet"?

Ska du även stänga av sändning på den "ovalda" MAX232/MAX485 kommer denna kretsen inte att fungera...
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Äh, tänkte inte på det. :oops:
Rackarns halvledare! :lol: Tacka vet jag gamla hederliga reläer.

Okej, tillbaka på ruta ett igen då. Hmm. 4051 har ju så många linor... Dessutom kommer jag att behöva 4 stycken...

Anledningen till att jag vill använda Mega32 är att jag har tre stycken, vill försöka bygga med sånt jag har hemma men det är svårt märker jag. Konstigt det här med elektronik - hur mycket man än har hemma så har man ändå inte det man skall ha! :razz:

Vad tror ni om att göra som Rohan sa? Kan man göra så?

Det gör inget om båda sänder samtidigt - enbart en i taget kommer att vara inkopplad.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Äh, jag ger mig. Det blir nog ändå både billigare och bättreatt ta en ATMega 128 istället. Där ser man hur viktigt det är att göra rätt från början, vilket jag missade här. :lol:

Antar att just komponentval är en av de större utmaningarna som konstruktör.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Går det inte att koppla dom parallelt med motstånd och dioder?

Edit:
Det finns en lösning på hur man ska koppla flera RS232 på samma in/utgång, men jag kommer inte ihåg om det var på det här forumet eller om det var på AVR Freaks som jag läste om detta.
Senast redigerad av BEEP 20 april 2006, 11:08:57, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ååååååhhhhh jaaa, det är just det stora kruxet att välja rätt grejor från början, kolla kapslingar, lödbarhet, tillgängelighet, ROHS och se fram på vad som kunden sannolikt vill komma o fråga efter inom en överskådlig framtid.....

Ska man designa något till annan än "hempulanivå" ska man ta i så att man nästan sprickar, lösa uppgiften och sedan kolla hur man kan skala ner till billigare komponenter, att börja snålt är dömd att kosta för mycket i slutändan.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

:lol: Japp. Det ligger nog mycket i det du säger... När vi ändå är inne på ROHS, vad innebär det egentligen, bara kortfattat?

BEEP har ju en poäng, man skulle kunna koppla dom parallellt med spärrdioder antar jag. Men nu får det bli den andra uC istället så slipper jag så många kringkomponenter. :)
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Köra RS232 med den inbyggda UARTen och bitbanga RS485 eller tvärt om?
4 I/O linjer istället för 2+1 annars borde det väl vara enklaste lösningen?

//B1N4RY
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Okej bitbanga hela rasket, toppdecka vattenpumpen och lapa gränsnittet! :lol:

Om vi låtsas att det luffade runt en newbie häromkring hur skulle du förklara "bitbanga" då? :roll:
*visslar och låtsas han förstått*
Skriv svar