Jag tänkte mej väl en helt annan formfaktor på den.
Gillar formfaktorn på C128D med separat tangentbord och inbyggd floppy, nackdelen är ju att dels att det blir lite klumpigt och stort och dels att portar och sånt hamnar rätt ologiskt/opraktiskt/på fel ställe.
Så en desktop i mindre format men med inbyggd "riktig" floppy och separat tangentbord(PC?), med joystickportar och cartridgeport på framsidan.

Vad mer ska man passa på att stoppa in?
Alltså inte helt färdigtänkt men kravlistan i grova drag
1. Kompakt formfaktor i desktopformat, mindre än 128D och större än mini
2. Riktig 5.25 floppy, kompakt modell
3. Lättåtkomliga portar på framsidan
4. Tangentbord PC (går det att göra trådlöst?)
5. Dubbla SID
6. Nån modern minneskortbaserad lagring, ideer??
7. Inbyggt nätagg
Hmm jag är lite av en datassette-nörd också, tycker en hel del av nostalgikänslan ligger i de förbannande kassetterna...och turboladdare

Sätt inte kaffet i vrångstrupen eller trilla bakåt av era stolar nu men skulle det kanske gå bygga in även en datassette i lådan utan det blir allt för stort och klumpigt?

Mekanismen är en del mindre än skalet och om man kanske ev också flyttade om motorplacering skulle det kunna bli rätt kompakt.
Eller frontmatad kassett ala' bilstereo?
Det är väl extra nördig överkurs detta, men det kan vara kul att diskutera.
Kretskort/moderkort? Köpa färdigt eller göra själv? Jag är inte allt för duktig på PCB-program, men o andra sidan så kan ju detta vara en ursäkt att lära sej!
Har börjat samlat på mej en liten hög med C64 chip, inte allt men en del.
Har börjat skissa lite på de yttre formerna med hjälp av det hypermoderna och billiga CAD-programmet "PaperCAD". Helt suveränt hjälpmedel!
Vad finns det för olika moderna minneskortbaserade lösningar till C64 som det också går att spara filer på(alltså direkt från C64:an)?