AD595->A/D

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SlotH

AD595->A/D

Inlägg av SlotH »

Hejsan, håller på att bygga en avgastempmätare som skall kunna mäta värden mellan 0-750C. Använder en typK givare och AD595 som ökar spänningen till ett läsbart värde för den inbyggda A/D omvandlaren i min PIC16877A.

Givetvis har jag stött på ett problem. Vid +500C så ger AD595 ut en spänning på 5V, alltså den maximala spänningen som PICen kan läsa. Dessutom kan inte AD595an ge ut någon högre spänning då jag driver den med 5V.
Hur ska jag lösa detta dilemma?
Finns säkert någon enkel lösning på detta. Men men. Svar uppskattas!
DragonOrb

Inlägg av DragonOrb »

Kanske lite offtopic, men jag skulle gärna vilja veta vilken givare du använder :)
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

En spänningsdelare med två motstånd borde fungera.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Du får nog öka spänningen till AD595 och använda en OP eller spänningsdelare för att ge max 5 volt ut.
SlotH

Inlägg av SlotH »

DragonOrb skrev:Kanske lite offtopic, men jag skulle gärna vilja veta vilken givare du använder :)
Just nu kör jag med en typK givare från kjell & co som klarar av att mäta +750C. Men eftersom att jag behöver 3 st givare så hade jag tänkt att beställa nya givare från conrad.se, finns några där som klarar 1050C och kostar runt 99kr har jag för mig.
Chrille skrev:En spänningsdelare med två motstånd borde fungera.
Kan du utveckla det lite mer? Du menar motstånd mellan givaren och AD595?
Zyxel615 skrev:Du får nog öka spänningen till AD595 och använda en OP eller spänningsdelare för att ge max 5 volt ut.
Okej, så det finns ingen inställning eller liknande som man kan ändra i AD595 så att den delar spänningen? det måste alltså lösas med en högre spänning?
Hade nämnligen tänkt att använda ett batteri för att driva mätaren eftersom att jag läste att ifall typ K givaren har kontakt med jorden som driver AD595 så kommer det att bli konflikter. Och detta är nästan oundvikligt då givaren kommer att ha kontakt med grenröret som är jordat. Går det kanske att få tag på små uppladdningsbara 12V batteri?
bearing

Inlägg av bearing »

Kjell har ändrat sin text och skriver att de klarar 1000 grader nu. http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,12775000

Kan du inte montera givaren så att den blir isolerad?

Zyxel615 menar att du ska mata kretsen med högre spänning och sedan sätta en OP eller spänningsdelare efter AD595-kretsen.
För att halvera spänningen med en spänningsdelare sätter du två lika stora motstånd i serie mellan utgången och jord. I punkten mellan de två motstånden har du halva spänningen.
SlotH

Inlägg av SlotH »

bearing skrev:Kjell har ändrat sin text och skriver att de klarar 1000 grader nu. http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,12775000

Kan du inte montera givaren så att den blir isolerad?

Zyxel615 menar att du ska mata kretsen med högre spänning och sedan sätta en OP eller spänningsdelare efter AD595-kretsen.
För att halvera spänningen med en spänningsdelare sätter du två lika stora motstånd i serie mellan utgången och jord. I punkten mellan de två motstånden har du halva spänningen.
Undra ifall det är samma givare som när jag köpte. Får kolla upp ifall det är samma artikel nummer.
Att montera givaren så den blir isolerad vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Skulle isåfall vara med något keramiskt material som tål värme & inte leder ström. Men vart man skulle få tag på något sådant vet jag inte. Tips? :\
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

keramiskt ämne som inte leder ström.. Prova med en tallrik?

Exakt var ska du montera den? inuti grenröret? Har du så att säga ett uttag för givaren eller ska du tillverka gren/avgasröret också?

Är den där givaren linjär? Datablad?
SlotH

Inlägg av SlotH »

DeVille skrev:keramiskt ämne som inte leder ström.. Prova med en tallrik?

Exakt var ska du montera den? inuti grenröret? Har du så att säga ett uttag för givaren eller ska du tillverka gren/avgasröret också?

Är den där givaren linjär? Datablad?
Grenröret finns självklart redan, behöver bara borra 3 hål och stoppa in givaren någon cm inuti grenröret, ca 10cm från utblåset. Då får man rätt avgastemperatur. Problemet är jue att få den att stanna kvar, utan att använda någon metall.

Givaren är linjär ja, ska se ifall jag får tag på något datablad.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Jag tänker mig någon form av slangklämma som håller runt den svarta delen på givaren..

Sätt fast slangklämman på valfritt sätt..

Gör hålet lite större än det måste vara.. täta med någon sorts massa.. gumgum.. nä men liknande kanske?
bearing

Inlägg av bearing »

Det är ett termoelement, typ k.

Det ger en spänning som i princip är linjärt proportionellt mot temperaturskillnaden mellan mätpunkten och "kontakten i andra änden av sladden".
AD595 mäter temperaturen på kontakten för att kunna kompensera och ge en spänning som endast beror på mätpunktens temperatur.
bearing

Inlägg av bearing »

>läste att ifall typ K givaren har kontakt med jorden som driver AD595 så kommer det att bli konflikter

Förresten, är du säker? Var läste du det?

I scheman i databladet för AD595 är det en streckad linje mellan chromel-ledningen och jord. Vad menas med det?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag jobbar med en typ K givare (faktisk 2 st i Janfire NH pelletsbrännare) och spänningen ut är _inte_ linjär med temperaturen! Den avviker inte så jävla mycket men den avviker!

AD595 har den fördel att den har intern temperaturkompensering.

Min mätning skiter sig rejält om man låter mätpunktet (själva K givaren) röra GND men är den isolerat är det lugnt. Detta ställer till det rejält då det inte finns så många matrialen som tål dessa temperaturer samtidig som de är isolerande.

Att det finns en streckad linje mellan GND och givaren betyder att den bör vara skärmat och isolerat från GND.
bearing

Inlägg av bearing »

Intressant!
Jag har kollat runt lite. Verkar som att ingen har isolerat termoelementet när de monterat det i grenröret. De flesta använder antagligen batteridrivna instrument som ju blir isolerade från jord.
Skulle det funka att göra så? (ej isolerad givare, men isolerat instrument)

Det jag menade med "i princip" var att det är nästan linjärt - kanske var fel ordval. Men särskilt olinjärt är det inte, beror ju iofs på vilken nogrannhet man vill ha. Här är ett punktdiagram med trendlinjer.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ja, det borde fungera, grejen är att man slipper jord-slingor som ger fel. Kurvan är faktisk ganska rak men ska man mäta mycket exakt blir det ju en del pillande.
Skriv svar