DCF77 Klocka ingen signal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lineslim
Inlägg: 69
Blev medlem: 24 maj 2012, 18:22:16

DCF77 Klocka ingen signal

Inlägg av lineslim »

Hej,
Har en radiokontrollerad klocka från Claes Ohlsson 36-4695 som slutat ta emot tidssignal här i Södermanland, den saknar manuell justering och är därför obrukbar utan radiomottagning. Har prövat de enkla knepen med nytt alkaliskt batteri (som löst problemet tidigare), annan placering inklusive utomhus, lämna över natten etc.
Tog isär urverket och värmde om de flesta lödpunkter, kollade att ferritantennen var ansluten, såg inget uppenbart konstigt. Fanns en elyt men den såg normal ut.
Klockan ställer sig på 12/4/8 när batteriet sätts i samt på 12 när resetpinnarna kortsluts, men sedan händer inget mer.
Brukar elektroniken ge upp på dessa, är det bara att kassera som återstår?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5946
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: DCF77 Klocka ingen signal

Inlägg av rvl »

Behöver nödvändigtvis inte vara nåt fel på klockan, för radioklimatet blir alltmer fientligt med många lokala störningskällor.

Har en claesklocka som fortfarande fungerar här i Helsingfors, trots att ferritantennen förmodligen lossnat när klockan föll i golvet en gång. Har inte öppnat och tittat, men nåt därinne "skramlar" efter den händelsen. Här är det bara nätter som gäller och det kan gå flera nätter innan den hittar rätt efter ett normal/sommartidsyte, men hittils har jag inte behövt bygga egen lokalsändare, men börjar tänka på det varje gång det börjar dra ut med omställningen...

Finns instruktioner för till exempel Raspberry Pi om man googlar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18634
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: DCF77 Klocka ingen signal

Inlägg av 4kTRB »

ja väldigt enkelt kan du bygga en mottagare och kolla att det verkligen finns signal.
http://www.avr-asm-tutorial.net/avr_en/ ... istor.html
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26224
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: DCF77 Klocka ingen signal

Inlägg av Icecap »

Jag bor "en aning" längre söderut och har ett antal DCF77-klockor.
Vi bor på 4de våning med fri sikt långt omkring.

Här, 2.5 mil från tyska gränsen, SKA de vara inom en viss vinkel för att ta emot signalen. Det medför att de står strategisk placerat o vinklad.

Så testa att vrid den 45° i vertikalt plan o se om den tar emot. Det tar ju ett par minuter.
Går det inte testa med 45° mer o se om det går.
Det viktiga är att ferritstaven har rätt vinkel gentemot sändaren.
Gimbal
Inlägg: 8021
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: DCF77 Klocka ingen signal

Inlägg av Gimbal »

Jag har ett par armbandsur som tar emot signalen varje natt runt 3-4 tiden någon gång, det fungerar klockrent (fniss) men ber jag dem att synka på dagen så går det inte, det är helt omöjligt.
Signalen är av någon anledning svagare på dagen samtidig som störningarna är fler så bäst verkar det gå någon gång efter midnatt.

Du har möjligen inte köpt någon ny elektronisk pryttel på senaste tiden, som kan tänkas störa ut signalen? Typ billig USB-laddare som sitter i väggen för jämnan i samma rum, eller nåt...
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6149
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: DCF77 Klocka ingen signal

Inlägg av Biker »

Vågutbredningen på frekvensen är bäst natt
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26224
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: DCF77 Klocka ingen signal

Inlägg av Icecap »

Just det, då jag bodde i Värmland fungerade de på samma sätt - med vinkeln - men jag så till att aktivera mottagningen runt sent på kvällen typ midnatt eller så.

På dan var det mer tur om det fungerade.
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: DCF77 Klocka ingen signal

Inlägg av MiaM »

För ca 20-25 år sen hade Clas Ohlson utförsäljning av en DCF-77-klocka, och de sålde den i t.ex. Örebro men inte i t.ex. Stockholm, och orsaken var att mottagningen inte var jättebra på klockan och signalen var svagare i Stockholmstrakten. Kan det vara så att signalen är på gränsen i Sörmland?

Det har varit väldigt bra väder, kan det rent av vara så att atmosfäriska förhållanden gör att klockan störs av långväga saker som annars inte skulle nått fram? Låter långsökt, men.

Angående mottagning så bör det väl i princip gå att ta emot DCF77 med ett super-duper-mega-ljudkort som klarar 192kHz samplingsfrekvens :)

DCF77 och liknande känns väl annars som en typisk grej som fiender kan tänkas störa ut för att j-las i konflikter. Rysk hackspett 2.0?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DCF77 Klocka ingen signal

Inlägg av TomasL »

Har två DCF klockor, den ena plockar upp signalen direkt, den andra strular jämt.
Den som plockar signalen jämt, saknar yttre antenn, hänger på en vägg, väggen går i N/S riktning.
Den som funkar dåligt har extern antenn, hängande ut genom ett fönster riktad mot syd.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18634
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: DCF77 Klocka ingen signal

Inlägg av 4kTRB »

För mestadelen av Sverige ska detta gälla...
At distances between 1100 and 2000 km, field strengths of the sky wave between a few hundred and approx. 100 µV/m are to be expected.
lineslim
Inlägg: 69
Blev medlem: 24 maj 2012, 18:22:16

Re: DCF77 Klocka ingen signal

Inlägg av lineslim »

Klockan fick följa med till Uppsala, nu placerad på andra våningen och i lite olika vinklar. Det har tillkommit några Tuya kontakter och en usb driven övervakningskamera, så visst skulle det kunna bero på någon störning.
Hittills ingen framgång, fortsättning följer. Intressant att fler verkar ha krånglande DCF klockor, men inget konstaterat tekniskt fel.
SEK
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 september 2016, 10:09:16

Re: DCF77 Klocka ingen signal

Inlägg av SEK »

På kartan på wikipedias sida om dcf77: https://en.wikipedia.org/wiki/DCF77
kan man se att det med skaplig mottagare skall fungera inom 200 mil från Mainflingen...
Jag bor innanför denna gräns och har haft tre dcf-klockor som fungerat bra i många år. Efter sista tidsomställningen upptäckte jag att en av de tre, just den som har största antennen, ligger kvar på normaltid. Förmodligen är det nog störningsnivån som har ökat. Tydligen kan det vara något så enkelt som switchade nätaggregat t.ex. Sen får man väl kolla i manualen för denna klocka, eftersom jag misstänker att den nog inte försöker ta emot signal från Tyskland hela tiden...
Skogen
Inlägg: 916
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: DCF77 Klocka ingen signal

Inlägg av Skogen »

Har 3st såna däringa, 2 digitala LCD och 1 rund med visare.
Dom 2 digitala blir sämre och sämre för varje år, spelar ingen roll längre vad man gör eller ställer dom.
Dom går att ställa in manuellt, som tur är.
Den runda med visare sitter i garaget med betongväggar och alu-port, den funkar klockrent (!).
Bor i Alingsås.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1885
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: DCF77 Klocka ingen signal

Inlägg av carpelux »

Radiomiljön har drastiskt försämrats i takt med närmast exponentiellt ökande antal switchade nätaggregat , solceller på taken med optimerare, ethhernet via powerline osv.
Lyssnar man på långvåg och mellanvåg får man vara glad om man får in radiosignaler som tar sig över brusmattan. Även kortvågen får sig sin beskärda del av samma slev, och då bor jag ändå på landet i en mindre ort någon mil utanför staden.
Det är nog en av de stora orsakerna till att man inte får in tiden via DCF77.
Jag har lite funderingar på att skicka ut min egen tidssync via en esp8266 som sändare med tiden från en NTP-server. Nu har jag bara en klocka kvar som synkar via radio så jag får se om det är värt besväret.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18634
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: DCF77 Klocka ingen signal

Inlägg av 4kTRB »

Bygga en egen långvågssändare på 77.2kHz kanske vore ett projekt.
Kan inte vara så svårt att få lite effekt vid den frekvensen, lite
värre att få till en bra antenn kanske om man nu inte äger en stor tomt.
Skriv svar