1 amperemätare på D-kopplad elmotor
1 amperemätare på D-kopplad elmotor
Har en analog amperemätare som jag vill koppla till en elmotor (ac) som är D-kopplad.
Hur kopplar jag för att mäta sammanlagda lasten på alla 3 faser?
Det finns bara 2 anslutningspoler på mätaren.
Hur kopplar jag för att mäta sammanlagda lasten på alla 3 faser?
Det finns bara 2 anslutningspoler på mätaren.
Re: 1 amperemätare på D-kopplad elmotor
Det gör du nog inte... Eller du, får mäta på en fas och multiplicera resultatet med tre?
Re: 1 amperemätare på D-kopplad elmotor
Tänkte om det gick att tillverka en krets med en CT transformator och köra L1,L2L3 genom den.
Re: 1 amperemätare på D-kopplad elmotor
Nej, men en motor har symmetrisk belastning. Så att mäta på en fas ger ett representativt resultat.
Re: 1 amperemätare på D-kopplad elmotor
Ska du ha effekten måste du ju ändå multiplicera med spänningen. Så varför inte multiplicera med 3*spänningen?
Re: 1 amperemätare på D-kopplad elmotor
Du kan inte mäta effekt med en Amperemätare, och vill du se den totala strömmen, så behöver du tre stycken mätare, alternativt använder du en elmätare (energimätare), då kan du se både strömmen på alla tre faser, fasspänning på alla tre samt hur mycket aktiv effekt du förbrukar, vissa energimätare visar även den skenbara effekten.
EN liten kommentar till Daneis inlägg, du kan inte få fram effekten genom att multiplicera med spänningen, iom att du inte vet effektfaktorn.
EN liten kommentar till Daneis inlägg, du kan inte få fram effekten genom att multiplicera med spänningen, iom att du inte vet effektfaktorn.
Re: 1 amperemätare på D-kopplad elmotor
Helt rätt, jag tänkte helfel. Strömmen ger en mycket dålig uppfattning av effekten.
Re: 1 amperemätare på D-kopplad elmotor
U och I är effektivvärden. P är effekten.
Effekt vid enfas med resistiv last: P = U x I
Effekt vid enfas med fasförskjutning φ, t.ex. vid induktiv last: U x I x cos(φ)
Effekt vid trefas med resistiv, symmetrisk last: P = U x I x √3
Det som troligen är aktuellt för TS.
Effekt vid trefas med symmetrisk last och fasförskjutning φ, t.ex. vid induktiv last: P = U x I x cos(φ) x √3
Med symmerisk belastning av faserna och symmetrisk fasförskjutning, så räcker det att veta U, I och φ för att beräkna effekten. En motor är en induktiv last.
/Pi
Effekt vid enfas med resistiv last: P = U x I
Effekt vid enfas med fasförskjutning φ, t.ex. vid induktiv last: U x I x cos(φ)
Effekt vid trefas med resistiv, symmetrisk last: P = U x I x √3
Det som troligen är aktuellt för TS.
Effekt vid trefas med symmetrisk last och fasförskjutning φ, t.ex. vid induktiv last: P = U x I x cos(φ) x √3
Med symmerisk belastning av faserna och symmetrisk fasförskjutning, så räcker det att veta U, I och φ för att beräkna effekten. En motor är en induktiv last.
/Pi
Re: 1 amperemätare på D-kopplad elmotor
Mätning av effekt på elmotorer med "2 wattmeter metod "
Finns bra beskrivet om man googlar det. Massa bra bilder gör det lättare att förstå formelgrekiskan..
Man behöver bara mäta 2 av 3 faser.
/Elman
Finns bra beskrivet om man googlar det. Massa bra bilder gör det lättare att förstå formelgrekiskan..
Man behöver bara mäta 2 av 3 faser.
/Elman
Re: 1 amperemätare på D-kopplad elmotor
Att poängtera är att U=huvudspänningen (400V) i en trefas koppling .pi314 skrev: ↑20 mars 2023, 01:48:01 U och I är effektivvärden. P är effekten.
Effekt vid enfas med resistiv last: P = U x I
Effekt vid enfas med fasförskjutning φ, t.ex. vid induktiv last: U x I x cos(φ)
Effekt vid trefas med resistiv, symmetrisk last: P = U x I x √3
Det som troligen är aktuellt för TS.
Effekt vid trefas med symmetrisk last och fasförskjutning φ, t.ex. vid induktiv last: P = U x I x cos(φ) x √3
Med symmerisk belastning av faserna och symmetrisk fasförskjutning, så räcker det att veta U, I och φ för att beräkna effekten. En motor är en induktiv last.
/Pi
Re: 1 amperemätare på D-kopplad elmotor
Så länge som det inte är nåt fel på motorn eller du har extremt märklig belastning (nåt som vibrerar kraftigt 50 gånger per sekund) så får du tillräckligt bra värde genom att bara mäta på en fas.
Som redan påpekats så för att mäta effekten behöver du en wattmätare. Och som också påpekats så kan en begagnad elmätare vara en bra idé. Annars kan man ibland få tag på en begagnad analog wattmätare. Dessa är sällan avsedda för särdeles hög ström så man kan behöva ha en strömtrafo för att mätaren ska tåla motorns ström. Dessutom är det väl inte självklart att en wattmätare klarar 400V, de är ofta för 230V, så man kan också behöva en trafo för att få ner 400V till nåt lägre. Och då när du har ändrat både ström och spänning så är det enklast att rita en ny skala i dator och skriva ut och montera i mätaren.
Som redan påpekats så för att mäta effekten behöver du en wattmätare. Och som också påpekats så kan en begagnad elmätare vara en bra idé. Annars kan man ibland få tag på en begagnad analog wattmätare. Dessa är sällan avsedda för särdeles hög ström så man kan behöva ha en strömtrafo för att mätaren ska tåla motorns ström. Dessutom är det väl inte självklart att en wattmätare klarar 400V, de är ofta för 230V, så man kan också behöva en trafo för att få ner 400V till nåt lägre. Och då när du har ändrat både ström och spänning så är det enklast att rita en ny skala i dator och skriva ut och montera i mätaren.
Re: 1 amperemätare på D-kopplad elmotor
Metoden med två mätare blir väl motiverad om nolla saknas.
Re: 1 amperemätare på D-kopplad elmotor
Skall du mäta den aktiva effekten på en enfasbelasting, så måste du använda 2-voltmetermetoden (inte 2-wattmeter)
Re: 1 amperemätare på D-kopplad elmotor
Ja, men två wattmeter-metoden som var den som nämndes, är bara motiverad på obalanserade laster.
Fel av mig att blanda in nollan där.
Fel av mig att blanda in nollan där.