LED-kluster och livslängd på batteri.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ondskehem

LED-kluster och livslängd på batteri.

Inlägg av ondskehem »

hejsan.
jag tänkte göra ett enkelt men skojj litet projekt. Jag tänkte bygga ett massivt kluster av leds. Jag tänkte placera dem på en platta, kanske 10 x 10st. eller så. Det beror på hur mycket jag orkar löda :D.
nu till själva frågan, jag skriver upp de fakta jag vet så undrar jag om nån kan räkna ut hur länge det kommer lysa;

Strömkälla = 10st 1300mAh 1,2v Batterier i serie= (12volt, 1300 Ah)

Led's = 10 st (6*2,0v 20mAh Leds) Parallellt = (12v, 1200mAh)

Räknar jag rätt? vad tror ni?
bearing

Inlägg av bearing »

Batterierna ger nog inte 12 V när de börjar bli slut. Så använd inte 6 lysdioder i serie. Dessutom måste du ha några komponenter (antagligen med spänningsfall över sig) som begränsar strömmen.

Angående räkneexemplet: Du menar antagligen att LEDsen drar 20 mA inte 20 mAh (milliamperetimmar). Dessutom blir totala strömmen bara beroende av pararellkopplade kedjor. Du måste alltså pararellkoppla 60 kedjor för att de total ska dra 1200 mA.

Tiden blir 1300 mAh / 1200mA = drygt 1 h. Dock beror det på vilket strömuttag det var ur batterierna när de specades till 1300 mAh. Om det var med en lägre ström kommer inte batterierna ha lika hög kapacitet (med ditt relativt höga strömuttag).
ondskehem

Inlägg av ondskehem »

okej, tack.
Om jag förstod dig rätt så skiljer man på mAh och mA?

Hur räknade du det där?
om jag har en grejj som drar 10mA och ett batteri som ger 10mAh, funkar grejjen i en timme då?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jepp, en timmes drift.
Försök håll isär enheterna så blir det nog bra.

Du behöver inte bygga så att lysdioderna drivs med 20 mA bara för att märströmmen är angiven så. Tänk på att ögat uppfattar ljusstyrka snarare logaritmiskt än linjärt, detta gör att om du ger varje lysdiod 10 mA så kommer inte ljusstyrkan uppfattas som halverad, men du får dubbel batteritid!
ondskehem

Inlägg av ondskehem »

Fiffigt!
Det visste jag inte om, men nu får jag klura vidare lite på konfiguration av antal led's, hur det kopplas och vilka motstånd som skall in :D
Skriv svar