Drivning av MOSFETar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
arvidb

Drivning av MOSFETar

Inlägg av arvidb »

Efter att ha läst en massa om drivning av MOSFETar (i H-bryggor t.ex.) så undrar jag varför ingen använder OP-ampar som drivsteg. Är dom för långsamma?

edit: alltså OP-ampar som gate-drivare, inte OP-ampar istället för FETarna. :)

Arvid
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det finns ju snabba förstärkare så det är nog inte det som är problemet. Den enda nackdelen jag kan komma på är att de inte brukar tycka om kapacitiva laster. Stora MOSFET:ar brukar ha ganska stor kapacitans så förstärkaren måste kunna driva rätt mycket ström. Dedikerade drivare brukar kunna leverera flera ampere in i gaten.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

http://www.cpemma.co.uk/pwm_erg.html

använder jag ofta med bra resultat.
Utom en gång... dvs en brinnande mosfet men iaf.
bearing

Inlägg av bearing »

Den kretsen har ju ett motstånd på 1k mellan OP:n och transistorn!! Det funkar inte alls till en mosfet. Läs den här texten innan du använder kretsen igen. http://www-s.ti.com/sc/techlit/slup097.pdf
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Men om herrn kollar på bilden igen så sitter det en vanlig NPN-trissa där. Och inte ett motstånd. Kollar han lite längre ner så står det att han ska ta bort deet med!!!

Hehe, det roliga är ju att jag har det o nog fan funkar den. Inga som helst problem.

Iofs, min mosfet brann när jag skulle köra min monstermotor men inte var det pga det.. skulle jag inte kunna tänka mig iaf.
bearing

Inlägg av bearing »

Ok, nu har du ändrat, men jag låter mitt svar stå kvar nedanför.
(Förresten, du skriver ju att du använt kretsen till en MOSFET, inte NPN. Hittar inte att det står att man ska ta bort motståndet. Tror ändå inte att en LM324 orkar driva gaten.)

Det som händer är att spänningen och strömmen över mosfeten ändras väldigt långsamt. Istället för att agera switch kommer mosfeten ligga länge mellan "kortslutning" och "avbrott". Det blir en effektförlust som blir värme. Om du använder låg ström märks det antagligen inte, men med hög ström blir det varmt.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

rehnmaak:
Det har du ju rätt i, jag tänkte bara att OP-ampar har låg utimpedans, men när jag kollar i databladet för TL072 så är kortslutningsströmmen bara 10 mA (min) och det räcker ju inte. :(

citizendildo:
Det kan mycket väl vara att MOSFETen arbetade alldeles för mycket i det linjära området med alldeles för stor effektutvecklig till följd som gjorde att den brann. Och detta alltså p.g.a. resistorn.

(edit: bearing hann före...)

Arvid
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ett alternativ är väl att använda en op fast haka på en serietransistor för att få upp strömmen?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

ja ok... sorry bearing.. kolla efter själv. Du hade rätt, mitt fel... det stod inte att man skulle ta bort den. O när ni säger det så kan det mycket väl vara så. E väl inte helt otänkbart.

Sorry.

Ska genast kolla det... o bygga om kretsen.

Micke
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Fritzell:
Nja... då kommer väl problemet med olika drivförmåga uppåt och nedåt tillbaka? Det var det jag tänkte att man skulle komma ifrån med en OP.

Arvid
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Om det hade funnit enkla och billiga sätt att driva power MOSFET's,
så hade det väl knappast funnit integerade lösningar. :-)

Man behöver alltså kunna både "sourca" och "draina" (eller vad f-n det heter :-) )
flera Amp både till *och* från gaten för att få snabba till- och från-slag.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jahaa.. ja då funkar det ju inte..
bearing

Inlägg av bearing »

Det finns ju iofs några OP som kan driva hög ström. Men då kostar de minst lika mycket som en drivkrets. Billigast är nog att använda en NPN och PNP kopplade som spänningsföljare. Bipolära transistorer är dock inte så snabba så de funkar inte om man ska switcha fort, då måste man nog ha en riktig drivkrets.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

sodjan skrev:Om det hade funnit enkla och billiga sätt att driva power MOSFET's, så hade det väl knappast funnit integerade lösningar. :-)
Smart! :) Skönt, då slipper jag fundera på det, hehe...

Arvid
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

bearing skrev:Bipolära transistorer är dock inte så snabba så de funkar inte om man ska switcha fort, då måste man nog ha en riktig drivkrets.
Det är inte snabbheten som är problemet. En PNP och NPN bjt som emitterföljare är ganska rappa. Om opampen bara har bra slewrate så går det bra. Drivkretsarna brukar däremot ha lite mer features som t.ex.
*inbyggd oscillator för pwm kretsar
*logik som hindrar hi och low side fetar att leda samtidigt
*stöd för boostrap av high side N fet, så man slipper använda P fetar på high siden i bryggor

Allt för att få ner antalet externa komponenter man behöver.
Skriv svar