Bygga om fjärrkontroll till DVD?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TobbeH

Bygga om fjärrkontroll till DVD?

Inlägg av TobbeH »

Jag skulle behöva hjälp/tips eller om någon helt enkelt mot betalning skulle kunna bygga om en fjärrkontroll åt mig. Jag skulle önska ett par ombyggda fjärrkontroller till en dvd, där man endast skapar tex 4 stora knappar - 1, 2, 3 och 4, utifrån fjärrkontrollen. Man ska alltså endast kunna välja dessa knappar att trycka på och dessa knappar skall monteras utanpå en specialbyggd monter.

Några tips eller någon som helt enkelt skulle kunna ha den tiden att mot betaning göra detta? Maila ts_hansson@yahoo.se eller skriv tillbaka här tackk!
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

Köp ett par billiga multifunktions fjärrkontroller.
Plocka isär den och löd fast sladdar på anslutningarna till 4 av knapparna i fjärren, koppla sedan andra änden av sladdarna till knapparna på montern.
Såg att jula hade multifjärrkontroller för 29kr
TobbeH

Inlägg av TobbeH »

Jag skall göra så att den nya fjärrkontrollen har större knappar. Riktigt stora faktiskt.. hela 10 cm i diameter ungefär. Kan man få det att funka till det?
platinum

Inlägg av platinum »

Har du knappar som passar ditt ändamål så är det ju bara göra som macgyver säger :)
TobbeH

Inlägg av TobbeH »

Jag är nästan totalt hjärn-död när det kommer till teknik.. vilket säkert märks. Vet någon hur man får tag på stora knappar som kan funka som fjärrkontroll-knappar... typ.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tips:
Köp så stora knappar du hittar på t.ex Elfa eller Bhiab. Sätt ihop 4st såhär:

OO
OO

(sett uppifrån). Sedan limmas t.ex en plexiglasplatta ovanpå.
Nu har du en *stor* knapp! :)
TobbeH

Inlägg av TobbeH »

Jättebra. Vad för knappar från butikerna skulle ni föreslå?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Elfa och Bhiab har massor med knappar, det lättaste är nog om du kikar själv. Då får du ju den höjd mm som du vill ha.

Men för att komma billigt undan kan du använda art.nr: 35-084-21 från Elfa. De kostar bara 7.85kr/st (inkl moms) om man beställer fler än 10st.

Hittade liknande på Trimlog, men där kostar de bara 3.75kr/st om man beställer fler än 10st. De har art.nr: TRS-1MRT.

Dessa båda är miniatyrströmställare (7mm knapp-topp), men det gör inget. Då är det bara att montera dem en bit från varandra och en platta ovanpå, som jag föreslog tidigare.
platinum

Inlägg av platinum »

Det ska väll vara inomhus va? Annars behövs det andra knappar :wink:
TobbeH

Inlägg av TobbeH »

Den SKA faktiskt vara utomhus =) Vad för knappar behöver jag i så fall =)?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Gah... det är ju sån här information som vi skulle ha behövt *innan* man började leta knappar. Ska det tåla regn? Personligen är jag inte så sugen på att börja om från början och tipsa om knappar. Vattentäta knappar är lite dyrare, så om budgeten är ett problem så kan du ju kanske göra ett chassi där fukt inte kommer åt knapparna. Annars har Elfa vattentäta knappar.
platinum

Inlägg av platinum »

Du kanske inte behöver ha andra knappar, men du måste värkligen få det tätt :). Annars kan det bli lite fel :wink:
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Om du kan tänka dig använda mindre knappar så kanske de här kan fungera.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=6872.htm

Min uppfattningen är att om du skall lägga ner tid på att bygga en monter så gör det snyggt och stabilt d.v.s de yttre detaljerna måste få kosta lite. Det är inte önskvärt att eventuella åskådare/kunder "dissar" hela presentationen på grund av någon liten detalj.
platinum

Inlägg av platinum »

Vad ska det överhuvudtaget vara till om man får fråg?:)
TobbeH

Inlägg av TobbeH »

Superbra. Tack! Det skall vara stora montrar på stan i sommar, där man kan kika på diverse producerade filmer. Trycka på X antal knappar för att styra innehållet på skärmen i montern. Och det kommer garanterat göras snyggt... :)
Skriv svar