Flimmergräns för ögat?
Flimmergräns för ögat?
Ungefär hur långsamt kan man låta en LED blinka utan att den uppfattas som flimrig? Jag har för mig att det är ca 20 Hz, kan det stämma?
Ska visserligen testa mig fram ordentligt, men bara så jag har något att gå på.
Vad jag ska bygga är en LED-matris med 4 rader, där varje rad först tänds och släcks, sen tänds nästa rad osv. Om 20 Hz är OK för ögat får jag utgå från minst 80 Hz (tänker jag rätt?). Jag vill använda samma klockpuls till något betydligt långsammare och jag måste spara på vippor (ja, surprise, jag ska använda en CPLD). Alltså vill jag ha så låg klockpuls som möjligt från början.
Tänker f.ö. använda en 7414 för pulsen. Yepp.
Ska visserligen testa mig fram ordentligt, men bara så jag har något att gå på.
Vad jag ska bygga är en LED-matris med 4 rader, där varje rad först tänds och släcks, sen tänds nästa rad osv. Om 20 Hz är OK för ögat får jag utgå från minst 80 Hz (tänker jag rätt?). Jag vill använda samma klockpuls till något betydligt långsammare och jag måste spara på vippor (ja, surprise, jag ska använda en CPLD). Alltså vill jag ha så låg klockpuls som möjligt från början.
Tänker f.ö. använda en 7414 för pulsen. Yepp.
Ja, det beror väl kanske på vilken typ av LED också. Och sen vet jag inte om det är skillnad i hur man uppfattar det mellan att varje led är tänd 25% av tiden mot 50% (som vanlig fyrkantsvåg).
Men jag får nog utgå från ca 100 Hz och sen testa mig nedåt. Ett alternativ är ju att ha två separata klockpulser, då löser man ju problemet.
Men jag får nog utgå från ca 100 Hz och sen testa mig nedåt. Ett alternativ är ju att ha två separata klockpulser, då löser man ju problemet.
Precis, det beror ju på vad du har för pulskvot också.
När man ska multiplexera LED så brukar jag sikta på över 80 Hz för att få en stabil bild. Med direktseende upptäcker man inte alltid att det flimrar med exempelvis 50 Hz, men i periferiseendet är åtminstone jag känsligare mot flimmer. Man kan dessutom få lustiga fenomen om man drar blicken snabbt förbi en multiplexerad display med ganska låg uppdateringsfrekvens.
När man ska multiplexera LED så brukar jag sikta på över 80 Hz för att få en stabil bild. Med direktseende upptäcker man inte alltid att det flimrar med exempelvis 50 Hz, men i periferiseendet är åtminstone jag känsligare mot flimmer. Man kan dessutom få lustiga fenomen om man drar blicken snabbt förbi en multiplexerad display med ganska låg uppdateringsfrekvens.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Nja det stämmer inte riktigt. Film brukar ha 24bilder/sekund. Dessa visas två gångr var. så det blir 48Hz.
TV har 25bilder/sekund. Uppdaterar halva i taget. Så det blir i princip 50Hz.
Men det har ju med pulskvoten att göra också. Du kan köra med låg frekvens om det är väldigt högpulskvot. Men det är ju inte aktuellt när man tidsmuliplexerar. Efter lysningen gör också att man kna köra med lägre frekvens. Men när det gäller dioder som ska muliplexeras så är de nog någon stans mellan 70-100Hz som det undre rekomenderade gränsen går.
TV har 25bilder/sekund. Uppdaterar halva i taget. Så det blir i princip 50Hz.
Men det har ju med pulskvoten att göra också. Du kan köra med låg frekvens om det är väldigt högpulskvot. Men det är ju inte aktuellt när man tidsmuliplexerar. Efter lysningen gör också att man kna köra med lägre frekvens. Men när det gäller dioder som ska muliplexeras så är de nog någon stans mellan 70-100Hz som det undre rekomenderade gränsen går.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Lite OT så kan man utnyttja "flimmerseende" i sakader så om man bygger en LED-snurra som man INTE snurrar och uppdaterar den med lämplig frekvens så kan man om man tittar snabbt från ena till andra håller se texten som man matar ut. Det fungerar faktist, men lite meck att få till lagom inställningar och lagom användaravstånd.
Som fotnot så finns det en berömd svensk sprittillverkare som gjort reklamskyltar med denna teknik.
Som fotnot så finns det en berömd svensk sprittillverkare som gjort reklamskyltar med denna teknik.
Det finns massor av faktorer som påverkar flimret. LED's och bildskärmar är inte direkt jämförbara, eftersom en CRT har efterlysning, men en LED har ingen. Det blir detsamma som en bättre pulskvot för CRT. Äldre skärmar hade långsammare fosfor och därför var 60Hz utan radsprång helt OK, men detta ser förfärligt ut på en modern CRT med snabb fosfor. Problemet med långsam fosfor är att den är mera känslig för inbränning.
Amatörfilm hade mycket riktigt 16 Hz framerate, men projektorn hade 3 lutarvingar så det flimrade tre gånger snabbare med två falska bildväxlingar för att höja flimmerfrekvensen.
Med 50Hz tycker jag personligen att en mindre LED-display är precis tittbar, men det är inget att sitta och se på länga och i det perifera seendet så flimrar den helt klart. Klarar processorn en högre frekvens utan att krokna så använd i varje fall 75Hz.
Amatörfilm hade mycket riktigt 16 Hz framerate, men projektorn hade 3 lutarvingar så det flimrade tre gånger snabbare med två falska bildväxlingar för att höja flimmerfrekvensen.
Med 50Hz tycker jag personligen att en mindre LED-display är precis tittbar, men det är inget att sitta och se på länga och i det perifera seendet så flimrar den helt klart. Klarar processorn en högre frekvens utan att krokna så använd i varje fall 75Hz.