Har en TV (Philips) som har börjat stänga av sig själv efter ungefär 5 minuter (till standby). Sen kan man slå på den igen med fjärrkontrollen fast inte för snabbt, då kan det behövas två eller tre försök. Den låter även lite surrande/visslande när den är i standby-läge. Om det är någon här som är fena på det här med TV-apparater så kanske det är ett vanligt fel med en enkel lösning (man kan ju alltid drömma ).
Info på etiketten bakpå:
Model#: 28PW6306/01
Prod#: VN01 0332 032285
W66ECK001X14
Philips
UVSH
220-240V - 50Hz 66W
S L01.1E AA
för mig ser den bra ut..
fast problemet har bara blivit värre och värre..
nu är det knappt jag kan få igån tv'n.. den stänger av sig hela tiden..
man ser att lysdioden för att tv'n ska vara på lyser.. sen släcks den efter typ 30 sek. och först då kan man starta den igen.. fast oftast går den inte igång ändå.
Kolla lödningarna eller om det är glappkontakt i sladdarna men se till att tvn är strömlös och att kondensatorerna är urladdade innan du börjar pilla på grejorna.
Senast redigerad av BEEP 13 april 2006, 12:28:39, redigerad totalt 1 gång.
När jag får igång min TV igen så är bilden oftast normal. Några gånger har det varit lite fel färgbalans och även växlat lite, typ lite för kall färg.
När TVn är i standby så hörs ett lite ringande ljud och när man slår på TVn så låter det som ett relä slår till och sedan stiger det ringande ljudet lite i tonhöjd. När TVn slått av automagiskt så klickar ett relä och sedan när jag försöker slå på direkt igen så får jag både till och frånslagsljudet från reläet. Kanske inte säger så mycket men det låter nästan som något skydd slår ifrån?
Har nu öppnat min TV och kikat runt lite utan att pilla alldeles för mycket.
På insidan av plastskalet står det inte så mycket begripligt med undantag för MN:4273 som kanske är chassinummer eller något sådant.
Enligt sidan som thepirateboy länkade till så verkar det som att det är vanligt med fel på lödningarna till högspänningstrafon när TVn stänger av sig utan anledning. (Det är min slutsats efter att ha kollat igenom alla kommentarer till 'stänger av sig'.)
Här är lite bilder och det ser lite skumt ut vid några lödningar på kortet.
EDIT: Tack för att ni ens bryr er om att fundera över vad som kan vara fel. Det uppskattas mycket.
Vid närmare eftertanke verkar L01.1E vara chassinummer. Det var ett tag sen jag lagade TV-apparater men normalt är lödningar och då speciellt under HS-trafon det vanligaste felet, så det kan vara god idé att börja med det. Dåliga kondingar är också mycket vanligt. C2455 (47uF/25V) kan vara värd att kolla extra på enligt TV-sidan. Hittade en servicemanual som kanske är rätt, hämta hem de fem första filerna och packa upp http://www.eserviceinfo.com/index.php?what=search2
Har du provat att löda om pinnarna på HS-trafon? Det är en brun missfärgning på några av pinnarna. Är det du som har åstakommit dom? Annars kan det vara tecken på dålig kontakt.
Det enda jag har gjort är att öppna, kika och fota. Missfärgningarna var där och är väl det enda jag lagt märke till som ser misstänkt ut, nu är det visserligen första gången jag kikar i en TV men har lite allmän koll på elektronik.
Kanske ska försöka få loss ramen som kortet sitter i och göra om de missfärgade lödningarna.