koppla rätt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mungo006

koppla rätt

Inlägg av mungo006 »

Behöver lite hjälp... ganska lätt, men
En gemensam strömkälla (+12v) med brytare skall förgrenas till två ledare där den ena ledaren skall både slå av sist och slås på först. Tidsfördröjningen bör vara minst 1 s under avstängningsfasen. Aparaturen som finns i slutet av ledarna drar ca 3w uppsäkrat 10 A. Hur skall man koppla på enklast möjliga sätt? Billigt bra och funktionellt.
Senast redigerad av mungo006 12 april 2006, 13:13:54, redigerad totalt 1 gång.
neezzen

Inlägg av neezzen »

vet inte riktigt hur man ska kunna tidsfördröja tillslaget med en sekund, men när jag hör om fördröjning av frånslag så är det närmast en krets för fördröjning av kupébelysningen i bilar som jag tänker på..finns bland annat ställbara sådana på elfa men det är kanske inte är riktigt rätt att använda till din koppling.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

En extra brytare på den ledare som ska slås av först och på sist?

Sen stämmer inte det du skrev om effektförbrukning och strömförbrukning. 10 A vid 12 V blir 120 W, inte 3 W.

Arvid
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

3W och 10A? Det blir ju bara 0.3V.. :)

edit: arvidb var lite snabbare.

De två ledarna går alltså till samma apparat?
Ska brytarna slå till/från automatiskt eller väljer man själv (t.ex med en tredje knapp) när de ska göra detta?

Om vi säger att brytarna heter A och B så blir sanningstabellen:

A B
0 0
1 0
1 1
0 1
0 0

ungefär.

Hm, ett skiftregister (t.ex 4-bitars parallellt in/ut.) skulle fixa det. (Beror visserligen på svaren på mina frågor ovan.) :)
mungo006

Inlägg av mungo006 »

Nag nag :) Jo jag vet att det blir 0,3 V eller vad man nu väljer att modifiera... Uppsäkrat till 10A felskrivet av mig (säkringen är säkert till för om det blir kabelbrott...).

Na om jag ska använda sanningstabell så:
A B
0 0
1 0
1 1

Dessa är de enda villkoren som skall kunna gå att utföra. Systemet ska vara idiotsäkrat, så extra brytare är inte ett alternativ... så ser det ut idag. Det viktiga är att avstängningsfasen har en fördröjning påslaget kan i princip ske samtidigt. Till motsats från många andra vill jag ha enkel teknik som inte behöver programmeras och som tål vibrationer.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nu skrev du ju inte ut hela sanningstabellen. Går man uppifrån och ner så har du ju inte med att A ska stängas av sist. För det är väl fortfarande så du vill ha det?

Jag tror du missade mina frågor:

De två ledarna går alltså till samma apparat?
Ska brytarna slå till/från automatiskt eller väljer man själv (t.ex med en tredje knapp) när de ska göra detta?

Hur menar du med "Jo jag vet att det blir 0,3 V eller vad man nu väljer att modifiera..." Modifiera? Är det 0.3V eller 12V eller får vi bestämma det själva? :D

"Nag nag"
Jovisst, men det är ju du som vill ha hjälp. Då är det ett bra tips att ge korrekt info från början. Du har ju t.ex inte skrivit en enda rad om vad det ska användas till. :)

"Det viktiga är att avstängningsfasen har en fördröjning påslaget kan i princip ske samtidigt."

Ytterligare ett exempel på tvetydig information. Vad menar du med samtidigt? Skulle det inte vara en fördröjning? :roll:
mungo006

Inlägg av mungo006 »

Oj var jag så otydlig!

Ja det är samma apparat.

En ytterligare brytare kommer att finnas i form av ett relä och datorsignal.

12V 3W och sen är det säkerligen amperetalet jag felar på eftersom jag endast skrev hur högt utrustningen var uppsäkrad till.

Utrustningen är till en aktiv gaspedal i simulatorsammanhang. När utrustningen sitter i en bil så ligger den ena ledaren på permnent 12V och den andra på tändningström. Nu har vi inte någon tändning i simulatorn utan nytjar oss av externa strömkällor på 12V. Jag behöver få allt automatiserat så mycket som möjligt så att om möjligt utrustningen stängs av i rätt frekvens även om strömförsörningen bryts rakt av.

Det viktigaste är att avstängningfrekvensen fungerar korrekt det är den som sliter mest på utrustningen om den slås av snabbt, men visst om det fungerar att få det enkelt enligt nedanstående tabell så är detta optimalt.

Sanningstabell hela den här gången:
A B
0 0
1 0
1 1
1 0
0 0

Nu känner jag mig ännu mer dum, hoppas informationen räcker :oops:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Du behöver inte känna dig dum. Ditt senaste inlägg gjorde allt mycket klarare. :)

Du skrev dessutom sanningstabellen rätt. Jag kastade om ettan och nollan i den näst sista raden. :D

Detta låter som ett intressant projekt.

Det här med att det ska stängas av i rätt ordning även om strömförsörjningen bryts plötsligt låter som att du skulle behöva någon form av extra-spänning. 12V och 3W blir 250mA. Kanske en kondensator skulle klara att behålla det i någon sekund.

Ska fundera mer på detta. Återkommer senare. :)
mungo006

Inlägg av mungo006 »

hade fundering på en kondensator själv men då känner jag att jag bara får en fungerande avstängningsfrekvens. Påslagsfrekvensen är lite knölig känner jag. Om du får stenkoll på detta vore jag tacksam för ett komplett kretschema/kopplingschema.

Löda och koppla kan jag men att räkna på vad som ska användas är jag sämre på.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Frekvens != sekvens
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

För de som inte vet: != betyder "inte likamed".

mungo006:
Kondensatorn behövs bara ifall spänningen plötsligt bryts. Då ska ju allt stängas av i rätt ordning, så därför behöver man inte någon extra spänning när allt ska startas (bortsett från spänningen som gör att man överhuvudtaget *kan* starta.) :)

Eftersom man inte kan styra strömbrytare med något annat så ska det nog vara reläer istället. Vibrationerna behöver du inte oroa dig för, många reläer klarar vibrationer utan problem.

Kul citat/signatur du har förresten, såg det inte förrän nu. :)
mungo006

Inlägg av mungo006 »

tack för försvaret.... och visst är min signatur passande :lol:

Så du menar att det enda jag ska ha är en konding på en ledare (storlek?) inget relä elelr liknande för att styra "kretsen". känns mysko.

Har du någon bra kretsskiss på vad du tycker verkar bra för min lilla koppling :roll:

ha det bra.. nu går jag hemmåt!
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Ett tillslagsfördröjt och ett frånslagsfördröjt relä.

Men om du bryter strömkällan helt så kan det i så fallt bli svårt med frånslagsfördröjningen...

//B1N4RY
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

mungo006:

Nja, jag menade inte att det enda som behövs är en kondensator. Det var bara för att lagra spänning (så allt hinner stängas av i rätt ordning) om spänningsförsörjningen plötsligt skulle brytas. :)

Har ingen färdig skiss för tillfället, men jag ska se om jag hinner fixa någon.
mungo006

Inlägg av mungo006 »

Litar på dig :razz:
Skriv svar