Låg spänning i uttag ...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
perik
Inlägg: 82
Blev medlem: 10 februari 2011, 18:06:20

Låg spänning i uttag ...

Inlägg av perik »

Jag råkade kortsluta ett uttag när jag skulle installera en ny lampa. Det small till och en säkring gick. Efter det är spänningen i alla uttag som tillhör den gruppen lägre spänning ca 110 volt istället för 230. Jag har kollat huvudsäkringen och den är hel. Har även bytt den men ingen skillnad. Jag får tillkalla elektriker men har någon en gissning vad som har hänt?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Låg spänning i uttag ...

Inlägg av danei »

Flyter fasledningen?
Har du mätt spänning efter huvudsäkringen?
Har du spänning fram till huvudsäkringen?
perik
Inlägg: 82
Blev medlem: 10 februari 2011, 18:06:20

Re: Låg spänning i uttag ...

Inlägg av perik »

Det var huvudsäkringen ändå. Konstigt nog fas 3 med lägre spänning i uttagen var hel men fas 2 var trasig. När jag bytte även den fungerade det som vanligt igen
Prins Valiant
Inlägg: 1006
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Låg spänning i uttag ...

Inlägg av Prins Valiant »

Man kan vara rätt säker på att en huvudsäkring är sönder när man har betydligt lägre spänning än förväntat i ett hem. För det första är det vanligt att gamla typen typ Diazed-säkringar ej indikerar när de är sönder.

Vad hände i ditt hem? Du tänder en lampa som har ganska lågt effektbehov och konstaterar att du har 110 volt.
Den huvudfas som denna lampa är kopplad till är borta, säkring sönder. Men elektriciteten har en förmåga att hitta fram. Du hade kanske spisen påslagen, eller en 3-fas cirkulationspump i huset. Genom dess lindningar söker sig spänningen igenom från en annan tillgänglig fas till din lampa. Lite spänningsfall, för lindningen vill ha sin effekt.

Det är därför man alltid skall mäta om man har 400V mellan faserna OCH att man har 230V från faser till jord.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5947
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Låg spänning i uttag ...

Inlägg av rvl »

perik skrev: 30 oktober 2022, 00:41:40 Konstigt nog fas 3 med lägre spänning i uttagen var hel men fas 2 var trasig.
Vad baserar du ditt antagande på att det var "fas 3" i den gruppen?
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Låg spänning i uttag ...

Inlägg av MiaM »

perik skrev: 30 oktober 2022, 00:41:40Det var huvudsäkringen ändå. Konstigt nog fas 3 med lägre spänning i uttagen var hel men fas 2 var trasig. När jag bytte även den fungerade det som vanligt igen
Det förekommer att faserna är växlade om man jämför huvudsäkringarna vid mätartavlan med elcentraler som matas från mätartavlan. Så den andra huvudsäkringen kan mycket väl mata vad som ser ut att vara tredje fasen vid elcentralen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Låg spänning i uttag ...

Inlägg av danei »

Jag skulle vilja påstå att det är väldigt vanligt.
Skriv svar