Schema här: https://www.alisaler.com/ups-powerware- ... c-diagram/
Grejen är att burken inte säger "flasklock" då man kopplar i, men min erfarenhet av dessa säger att de är helt döda om batteriet är dött. Någon som kan verifiera?
Fiskars/EATON PowerWare 9125 reparation
Re: Fiskars/EATON PowerWare 9125 reparation
Nu har jag verifierat att mitt minne var rätt. Denna typ av UPS är helt döda om batteriet är dött. Standard 9Ah 12V bly-syra.
Den modellen är väl en online dubbel konverterande vilket är bästa sorten. AC->DC-DC->AC så den behöver fungerande batteier hela tiden eftersom den alltid tillverkar sin egen AC med inställningar man gjort på frekvens och spänning.
Jag har nån ordentligt gammal Fiskars (före Eaton). Har säkert ingen verkningsgrad att hurra för, men innehåller rejäl ringkärnetransformator, så kanske utspänningen har bra kurvform? (Har inte kollat med oskilloscop.) Ska inte svära på om den gick att starta utan ackumulatorer, men det kommer jag ihåg att utan nät till att börja med gick den inte igång, för det hade kunnat vara kul att använda som inverter, men det skulle kräva ombyggnad och en del reverse engineering,
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det är intressant att jämföra med den Compaq 3000VA UPS vi har. Fiskarsen är dubbelt så stor, halva effekten. Compaqen vägen 41kg. Fiskarsen går betydligt svalare än Compaqen. De båda är väl ungefär samma årsmodell. Tidigt 2000-tal, men båda fungerar i övrigt bra.Den modellen är väl en online dubbel konverterande vilket är bästa sorten. AC->DC-DC->AC
Ingen som har ett schema eller servicemanual?? Kortet är märkt ELEK MOD ASY015145966
Detta exemplar fungerar, men laddar inte batterierna. Spänningen sjunker stadigt på dem.
Detta exemplar fungerar, men laddar inte batterierna. Spänningen sjunker stadigt på dem.