Är inne på ett SZGH cnc system nu. Håller på att diskutera med en kinesisk säljare. Det är inte enkelt kan jag lova... Engelskan är bra, problemet är deras usla information på hemsidan (
https://www.szghtech.com/ ). Istället för att speca upp de varianter de har på cnc system och göra någonslags tabell måste man leta ihjäl sig för att i slutändan komma på att det inte finns någon information om det. Allt är en enda röra! Kikade på en "sitemap" och det verkar som att de har 2000 olika sidor på sin hemsida....
Iallafall så verkar det som att jag strax är klar med det jag vill ha efter 3 dagars diskussioner. Köper allt! Nya servon, spindelservo, io-kort, styrsystemet med extra panel (en panel på spånskyddet), handratt, alla kablar, störningsfilter m.m. De sätter ihop alla grejor, testkör, gör en video och skickar allt till mig. Räknar med att det går loss på ungefär 40000kr med frakt/tull. Då står spindelservot för en stor del av den summan både i produktpris samt frakt. Väger tydligen 75kg!
Det går att använda den gamla spindelmotorn men den är dock på 15kw. Den nya är bara på 7.5kw. Jag nöjer mig med 2000 rpm på spindeln istället för 3000 rpm som det är nu.
Axel-servomotorerna har samma hålbild/axeldiameter som de gamla, så det är bara att skifta. Smidigt! Det enda som ska göras om är att byta ut kugghjulen (!) Som sitter mellan skruv samt motor på tvärsliden. Blir givetvis en rem där istället.