Problem med Fusion360
Problem med Fusion360
Varför flyttas bodies och komponenter i komponenter som jag länkar eller importerar till ett projekt? Och hur löser man det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Problem med Fusion360
Varför.. oklart…
Men lösningen är att nyttja assemblys, dvs länka ihop saker med joints osv…
Men lösningen är att nyttja assemblys, dvs länka ihop saker med joints osv…
ok, jo det löste problemet.. Nu har jag "ritat" en hel del i F360 men jag har nog fortfarande inte lärt mig metodiken fullt ut, hur man gör från början till slut för att få en modell som är lätt att jobba med. Från början tex gjorde jag bara bodies av allt och inte komponenter, det blev ju inte så bra...
Finns det något bra tutorial på YT hur man går tillväga för att göra en modell, från början till slut i grova drag?
Finns det något bra tutorial på YT hur man går tillväga för att göra en modell, från början till slut i grova drag?
Gör som i vekligheten. Det som är separat del i verklighetan är en komponet. Komponeterna sätter man sedan ihop med "joint"
- SeniorLemuren
Högerklicka på bodies så kan du välja Create Components from Bodies från menyn.Forsgren skrev: ↑2 oktober 2022, 20:52:40 ok, jo det löste problemet.. Nu har jag "ritat" en hel del i F360 men jag har nog fortfarande inte lärt mig metodiken fullt ut, hur man gör från början till slut för att få en modell som är lätt att jobba med. Från början tex gjorde jag bara bodies av allt och inte komponenter, det blev ju inte så bra...
Det är jag med på hur man gör, men det blir ju fruktansvärt mycket komponenter,
och det fungerar inte med Sheet metal bodies.. I början ritade jag en komponent av flera delar som skulle svetsas till en komponent i verkligheten, men det blir ju inte bra. Speciellt om dom skall skäras ut i plåt, varje sheet metal component kan ju bara ha en body om det skall gå att jobba med den på ett vettigt sätt. Och det är lite meckigt att dela på dom till flera components i efterhand.

Det är fullt normalt att en 3d-modell består av tusentals komponenter. Allt som är en separat del som sedan skruvas eller svetsas fast på maskinen ska vara en egen komponent.
Så är det. Var bara det att jag hamnade lite snett när jag började, hade antagligen varit bättre att börja rita något trams för att lära mig. Än att som första projekt i F360 göra det "riktiga" projektet.
- SeniorLemuren
Du kan ju låsa ihop önskade komponenter.