Hjälp med lite problemlösning.
Hjälp med lite problemlösning.
Hej.
Hoppas innerligt att jag hittat rätt nu och att någon på detta forum kan hjälpa mig med mitt problem.
Har påbörjat ett projekt som skall användas innom airsoft (tänk paintball typ), det rör sig om en "bomb" dvs en summer med timer. Summern ska ljuda när tiden på timern är ute, mellan timer och summer ska det sitta ett antal sladdar varav EN bryter kretsen till timern/summern och desarmerar "bomben" om någon av de andra sladdarna ska timerkretsen kringgås och summern ska ljuda direkt.
Tanken med detta är att man ska kunna desarmera "bomben" innan tiden går ut men att det ska "smälla" när antingen tiden går ut eller man kapar fel sladd.
http://www.airsoftevents.se/gallery/mai ... alNumber=1
Ursäkta den totalt felaktiga bilden, gjort så gott jag kunnat..
Enkelt sagt så ska timern och summern stängas av om man bryter kretsen vid 1 men om kretsen bryts vid antingen 2, 3, 4 eller 5 ska summern ljuda.
Som jag förstått det ska jag kunna använda en logiskkrets till detta (typ 74HC86N) eller ett relä.
Om någon känner för att lösa detta problem åt mig, gärna med en idiotsäker förklaring, så vore jag er evigt tacksam.
Om något är oklart (förstår det ju knappt själv) så är ni mer än välkommna att adda mig på MSN: tobbeef@hotmail.com.
Hoppas innerligt att jag hittat rätt nu och att någon på detta forum kan hjälpa mig med mitt problem.
Har påbörjat ett projekt som skall användas innom airsoft (tänk paintball typ), det rör sig om en "bomb" dvs en summer med timer. Summern ska ljuda när tiden på timern är ute, mellan timer och summer ska det sitta ett antal sladdar varav EN bryter kretsen till timern/summern och desarmerar "bomben" om någon av de andra sladdarna ska timerkretsen kringgås och summern ska ljuda direkt.
Tanken med detta är att man ska kunna desarmera "bomben" innan tiden går ut men att det ska "smälla" när antingen tiden går ut eller man kapar fel sladd.
Ursäkta den totalt felaktiga bilden, gjort så gott jag kunnat..
Enkelt sagt så ska timern och summern stängas av om man bryter kretsen vid 1 men om kretsen bryts vid antingen 2, 3, 4 eller 5 ska summern ljuda.
Som jag förstått det ska jag kunna använda en logiskkrets till detta (typ 74HC86N) eller ett relä.
Om någon känner för att lösa detta problem åt mig, gärna med en idiotsäker förklaring, så vore jag er evigt tacksam.
Om något är oklart (förstår det ju knappt själv) så är ni mer än välkommna att adda mig på MSN: tobbeef@hotmail.com.
...............9v
...............|
(1)-----|¯¯¯¯¯¯|
(1)-----|.........|
(1)-----|.........|
(1)-----|______|
...............|
...............9v
(1) = valfri spänning, vilken som nu funkar bäst.
(bortse från punkterna de var tvungna att vara där för att inte allt ska ligga i kanten.)
Tror det är en gate jag är ute efter, den ska öppna kretsen som går på 9v om någon av (1)orna bryts.
Det måste inte vara 4 (1)or men finns möjligheten till det vore det bra, alt om man kan montera flera med mindre kapasitet paralellt.
Poängen är att en summer som går på 9v ska låta om man tar bort spänningen i någon av (1)orna (dvs kapar kabeln).
Gärna en übertydlig förklaring/schema.
Försökt uppnå detta med en 74HC86N men då jag aldrig fick det att funka, antagligen pga felmontering så ber jag nu er lite mer kunniga om hjälp.
...............|
(1)-----|¯¯¯¯¯¯|
(1)-----|.........|
(1)-----|.........|
(1)-----|______|
...............|
...............9v
(1) = valfri spänning, vilken som nu funkar bäst.
(bortse från punkterna de var tvungna att vara där för att inte allt ska ligga i kanten.)
Tror det är en gate jag är ute efter, den ska öppna kretsen som går på 9v om någon av (1)orna bryts.
Det måste inte vara 4 (1)or men finns möjligheten till det vore det bra, alt om man kan montera flera med mindre kapasitet paralellt.
Poängen är att en summer som går på 9v ska låta om man tar bort spänningen i någon av (1)orna (dvs kapar kabeln).
Gärna en übertydlig förklaring/schema.
Försökt uppnå detta med en 74HC86N men då jag aldrig fick det att funka, antagligen pga felmontering så ber jag nu er lite mer kunniga om hjälp.
kanske en vanlig hex inverter?, lägg 5 volt på några kablar i ena änden, sena ansluter du den andra änden till en hex inverter, sen kopplar du ihop de inverterade utgångarna som borde ligga på 0 volt när alla kablar är hela, och när man klipper en kabel höjs ju spänningen till 5 volt på den inverterade utgången då ingången får 0 volt och då har du en signal, förstärk sedan denna och driv reläet så tror jag du har din funktion, sen timer fixar du enkelt med en 555, tror jag ska duga? eller en 555 med delare.
Ett enda enkelt litet relä kanske?
Det är ju inge riktig bomb så du kan ju dölja kablar som man INTE får klippa av och sedan dra en "utlösande" kabel fram och tillbaka ett antal gånger. Och EN "desarmerande" kabel.
Alltså.
Koppla relät så att när spolen blir strömlös så "smäller det" (= summern tjuter). Timern kopplas så att den bryter spolen vid uppnådd tid.
Dra ena batterikabeln så den kan klippas för att desarmera.
Dra sedan en av kablarna mellan batteriet och spolen fram och tillbaka mellan timern och "bomben" valfritt antal gånger. Skarva den mellan lite olika coola färger.
//B1N4RY
Det är ju inge riktig bomb så du kan ju dölja kablar som man INTE får klippa av och sedan dra en "utlösande" kabel fram och tillbaka ett antal gånger. Och EN "desarmerande" kabel.
Alltså.
Koppla relät så att när spolen blir strömlös så "smäller det" (= summern tjuter). Timern kopplas så att den bryter spolen vid uppnådd tid.
Dra ena batterikabeln så den kan klippas för att desarmera.
Dra sedan en av kablarna mellan batteriet och spolen fram och tillbaka mellan timern och "bomben" valfritt antal gånger. Skarva den mellan lite olika coola färger.
//B1N4RY
Transistorer och IC-kretsar går sönder.
Reläer lika så men inte lika ofta.
Såhär kanske?

Mycket snabbt ihopslängd bild, Frisriver mig från eventuella tankemissar.
Klipp valfri av de färgade kablarna och se vad som händer.
Resten av kablarna skall vara dolda.
För övrigt vet ju alla att det ALLTID är den blå kabeln som desarmerar bomber!
Och bygg nu för f-n igen riktig bomb så jag får skulden för medhjälp...
Edit: Ritat i strömlöst tillstånd...
//B1N4RY
Reläer lika så men inte lika ofta.
Såhär kanske?

Mycket snabbt ihopslängd bild, Frisriver mig från eventuella tankemissar.
Klipp valfri av de färgade kablarna och se vad som händer.
Resten av kablarna skall vara dolda.
För övrigt vet ju alla att det ALLTID är den blå kabeln som desarmerar bomber!
Och bygg nu för f-n igen riktig bomb så jag får skulden för medhjälp...

Edit: Ritat i strömlöst tillstånd...
//B1N4RY
Senast redigerad av B1n4ry 11 april 2006, 21:14:10, redigerad totalt 1 gång.
Jag fixade en liknande lösning åt en paintball-spelande polare för ett antal år sedan.
Vi använde en liten CO2 tub (från brandsläckare), en magnetventil, en 5L hink med lagom utspädd färg och en gummiballong nedsänkt i färgen. När det "smällde" så blåstes ballongen upp fort och färgen sprutade åt alla håll...
Funkar även som mina...
//B1N4RY
Vi använde en liten CO2 tub (från brandsläckare), en magnetventil, en 5L hink med lagom utspädd färg och en gummiballong nedsänkt i färgen. När det "smällde" så blåstes ballongen upp fort och färgen sprutade åt alla håll...
Funkar även som mina...
//B1N4RY
Funderat på nån typ av CO2lösning själv. Dock har jag ingen erfarenhef av CO2 och iom att det faktiskt kan orsaka köldskador så undviker jag det. Ljud funkar utmärkt iom att målet ju är att markera att någon tabbat sig/tiden har gått ut.
Verkar ha löst grundkretsen nu. ska ge ett försök att montera kökstimer också, ska bara kolla så det funkar som jag tror först.
Om någon ka ge tips på en spänningsregulator som fixar 9v till 1.5v samt en transistor med styrspänning 0.5v och som kan leda 5v så uppskattas tips på sådan med.
Verkar ha löst grundkretsen nu. ska ge ett försök att montera kökstimer också, ska bara kolla så det funkar som jag tror först.
Om någon ka ge tips på en spänningsregulator som fixar 9v till 1.5v samt en transistor med styrspänning 0.5v och som kan leda 5v så uppskattas tips på sådan med.
Kommit en bit på väg:
Ena polen från timerns speaker går till transistor, den andra ska till mius på 9v kretsen eller?
Kom gärna med tankar, tips.
Ena polen från timerns speaker går till transistor, den andra ska till mius på 9v kretsen eller?
Kom gärna med tankar, tips.
Skulle behöva lite hjälp med att reglera spänningen..
Måste få ner en 9v krets till 1.5v. Jag har förljade:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 224673.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... _64_366_53
även något som på kvittot från Elfa heter:
412132 ingen aning om vad det är dock, verkar vara en trimpot det med men jag har bara en trimpot i påsen..
Däremot har jag ett antal motstånd
Om någon känner för att hjälpa mig med detta vore jag tacksam. gärna med en idiotförklarande illustration
Är fortfarande på lärostadiet här och behöver all hjälp jag kan få.
Måste få ner en 9v krets till 1.5v. Jag har förljade:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 224673.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... _64_366_53
även något som på kvittot från Elfa heter:
412132 ingen aning om vad det är dock, verkar vara en trimpot det med men jag har bara en trimpot i påsen..
Däremot har jag ett antal motstånd

Om någon känner för att hjälpa mig med detta vore jag tacksam. gärna med en idiotförklarande illustration

Är fortfarande på lärostadiet här och behöver all hjälp jag kan få.