Ets verktyg från kjell.com

modro
Inlägg: 37
Blev medlem: 3 december 2004, 09:12:36
Ort: Småland

Ets verktyg från kjell.com

Inlägg av modro »

hej någon som har erfarenhet av kjell.com deras ets utrustning

UV-box art: 89445
Etsaggregat art: 89421

några ider eller tips på vilken utrustning jag ska använda mig av när jag ska etsa ?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Jag skulle tro att du kan bygga samma utrustning till liknande pris och som bonus få glädjen av att du har byggt själv.

Jag har knåpat ihop en uv-box för ca: 500:- som kan utökas till sammanlagt 4 rör om jag skulle behöva det. Har inte testat än, men det var himla kul att buygga i alla fall!
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Min etsutrustning består av en styck UV lampa för 99 spänn (som jag byggt in i en trälåda) och glasslådor. Det blir perfekta kort.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Min består av hembyggd UV-box och kaffekanna. Byggde en etstank men den är så stor och eftersom jag uteslutande gör små, enkla kort blir det lättare att använda kaffekannan.
Wise
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Inlägg av Wise »

min uv-box består av ett dubbelsidigt helkroppssolarie med 20 rör :D Blir perfekt belyst på 90 sekunder. Kan göra dubbelsidiga kort upp till 50*170 cm ungefär 8) Lite jobbigt att etsa dessa kort bara...hehe
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Hehe bara att tappa upp badkaret och köpa massor med etspulver :lol:
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Du kanske får lite insperation från min tråd:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... sc&start=0

Den etstanken jag köpte var större och finns inte i Kjells sortiment längre men jag tycker att även den nya oxå är för stor (köp och såga sönder :twisted: ).

Jag har gjort en egen exoneringslåda men om man kan köpa en för 600Kr så tycker jag inte att det är värt att bygga själv.
Användarvisningsbild
Selpix
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 mars 2004, 15:54:17
Ort: Huddinge

Inlägg av Selpix »

Har köpt både uv-boxen och aggregatet och kan rekomendera båda. I princip lika bra som den hemmabyggda utrustningen som jag byggde för nått år sen.

Det enda jag kan klaga på är att båda produkterna är rätt små . speciellt tanken som det kan bli lite trångt i (motsatsen vad Fritzell tycker :lol: ). Men annars helt ok :tumupp:
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jo några större kort kan jag ju inte göra :mrgreen:
Isåfall får man väl ta nån balja av nått slag ;)
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Om man är nybörjare så etsar man ju rätt så små kort. Själv har jag ju pulat med det här i snart ett år och det största kortet jag etsat har väl varit 80x50 mm eller något. Jag överskattade mitt behov av storlek rätt rejält när jag byggde min etstank. :P

Men som sagt, allt beror ju på hur avancerad man är. Jag är rätt oavancerad. 8)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3755
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Fast det brukar väll nästan bli tvärtom , när man gör mer avancerade byggen och börjar använda ytmonterat av mindre och mindre storlek så krymper korten istället. :D
Skriv svar