Jag har gått äver till timdeb då jag kör värmen och ackumulerar i tanken. Men detta var en mycket bättre metod då jag förr hade en betydligt större tank. Jag behöver skjuta till lite mer värme i tanken.
Idag kör jag en LV-pump.
Jag har spånat mycket på en batteribank till huset och så slog tanken mig att använda doppvärmaren som finna i tanken för detta. En batteribank (24-48v ) som laddas på natten. Och som jag driver en inverter med jämna mellanrum för att mata doppvärman med el. Den är på 3kw.
Men så e de ju så att med.elpatron får jag bara ut den mängs jag stoppar in. Skulld jag istället driva en 3fasinverter på batteribanken. Så skulle jag kunna skjuta till lite energi under dagen till värmepumpen för att ladda tanken och få en bättre utväxling på ddn elen jag stoppar in.
Så spann jag vidare. Tänk en större batteribank. Och en inverter som kan koppla bort matningen till huset. Som driver allt. Såklart behövs en större inverter. Men det borde inte vara omöjligt. Visst invesgeringen blir stor. Men det är många år som vi kommer ha elproblem i landet.
Jag tror att det är ngn typ av solcellsinverter som skall användas. De tror jag kan styra vilken elkälla man skall använda och styra ut detta i husets elsystem.
Det finns säkert många bekymmer att övervinna, och aäkert många nejsägare kring det men jag är väldigt sugen på att testa.
Är det andra häf som funderat i samma banor? Skulle ni välja 3fas över min enfasidé? Hur går era tankar?