Smarta hem(kontaktorer, relän osv)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Smarta hem(kontaktorer, relän osv)

Inlägg av Bonehead »

God morgon!

Jag har haft lite konstiga tankar gällande övervakning och styrning av allt möjligt här hemma.
Tänker att det säkert finns folk här som har betydligt bättre koll än mig trots att jag sökt i timtal för att försöka reda ut det.

Framförallt handlar det om att få ner även små förbrukningar till ingenting men även att förskjuta förbrukning till där elen är billig på dygnet.
Googlat runt lite och man verkar kunna räkna med att en kontaktor drar 10W, vilket om man nu vill styra en del olika saker snabbt adderar upp till en tråkig baslast.

Finns det någon annan komponent, som fungerar som en kontaktor men drar mindre i ren "styreffekt"?
Tänker mig om det kan finnas typ impulsrelä som får en signal, slår över och sen vilar? Tänker generellt både för 1 och 3 fas.
"Solid state relay" har förvisso samma funktion som en klassiskt kontaktor men bör väl dra betydligt mindre? Priserna på dessa verkar dock vara genom taket om det ska klara >230VAC

Sen gällande övervakning..
Säg att man vill kunna mäta och logga spänningar från diverse strömshuntar och batteripack, finns det något "smidigt" sätt för detta?
Har hittat lite olika lösningar med arduino och raspberry men inte dykt djupare på det än, kanske finns några söktermer som är bra att veta?

I dagsläget funderar jag väl på att ha en raspberry som via någon sorts buss(vet inte vilken som är lämplig) får prata med ADC-chip som i sin tur mäter batteripack/strömshuntar.
Detta bör väl pollas rätt ofta för att inte missa eventuella spikar och sedan spara ner uträknade snittvärden för att inte "spamma" databasen.
Men vad hade varit "lagom rätt ofta" i detta scenario, både för att inte överbelasta raspberryn, bussen och sensorerna?
Det jag kollat på är SPI, I2C, 1-wire och så vidare men inte förstått tillräckligt än för att kunna avgöra vad som klarar av "rätt" datamängd samt avstånd(ca 40-60m kabelväg).

Som sagt, lite förvirrad, men är tacksam för er input så jag kan söka vidare.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Smarta hem(kontaktorer, relän osv)

Inlägg av GFEF »

Sök på "bistabilt impulsrelä"
Spolen behöver endast ström vid omslag.
Skriv svar