Vad är det egentligen som behövs för att få igång displayen. Behövs någon krets eller räcker det med bara displayen? På den största kretsen står det NEC D75P316AGF.
Jag tycker att det ser ut som en såndär 4 1/2 siffrors (sjusegments) LDC-display. Alltså en som bara kan visa siffror och inte bokstäver.
Med allra största sannorlikhet är NEC-kretsen den drivkrets som behövs för att driva displayen.
En LCD behöver drivas med relativt komplexa pulser som nivåmässigt sett ska balansera ut varanda DC-mässigt för att inte elektrolyten mellan glasskivorna ska bli förstörd omedelbums.
Om det inte sitter en krets på baksidan av displayen så skulle jag klassa den som oanvändbar för en nybörjare., Jag skulle inte ge mig in och försöka få igång den om jag inte hade mycket goda skäl isådana fall.
Okey men då drar jag slutsatsen att den är krånglig att få igång och sorterar in den under skrot.
Har ingen lust att sitta och "prova" mig fram om den är hopplös.
Däremot har displayen en intressant bakgrundsbelysning som du skulle kunna ta vara på. Man vet aldrig om sådant kan komma till användning. Dessutom brukar sådant inte vara svårt att använda (denna såg ut att använda ytmonterade LED).
Spara hela enheten med den ljusledande plasten + dioderna som dom är. Plastbiten är av en speciell typ som får en jämt lysande yta när den belyses från sidorna. Sådant kan vara riktigt användbart ibland (du kanske hittar en annan LCD som skall belysas eller så kan du ha den som en liten ljuspanel).