Tillverka 1500 kretskort ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Maze

Tillverka 1500 kretskort ?

Inlägg av Maze »

Har en kretskortsdesign som jag vill ha tillverkad i 1500 exemplar. Varje kort är dubbelsidigt med storleken 240 x 25 mm. På detta ska det monteras 20 hålmonterade lysdioder, 2 flatkabelkontakter, 1 ytmonterad leddriver i SO28 kapsel plus 1 kondensator och 1 resistor. Med tanke på att det blir över 100000 lödpunkter blir ända lösningen att maskinlöda alla komponenter.

Första gången som jag ska beställa efter fabrikstillverkade kort så jag skulle vilja ha lite tips på vad jag bör tänka på för att få ett kort som blir så enkelt och billigt som möjligt att maskinlöda. Förslag på företag som kan fixa en sån här serie till vettigt pris hade även varit intressant.

Ska jag försöka få allt hålmonterat på ovansidan och sen allt ytmonterat på undersidan så allt kan våglödas på samma gång ? Vilka storlekar ska jag välja på ytmonterade resistorer och kondensatorer ?

På kortet har varje leddriver fått en egen avkopplingskondensator, men jag är lite osäker på om jag ska ha flera med tanke på lysdiodern ? Varje kort drar som max 320 mA och 4 kort ska kopplas i serie som strömförsörjs via flatkablen.

http://img93.imageshack.us/img93/4088/pcb6vt.jpg
Tekko

Inlägg av Tekko »

Ser ut som elektroniska yatzy tärningar. :wink:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Enkelt och billigt: Komponenter bara på ena sidan och designet kan medger det!

Men bäst är om du först hittar en legotillverkare (LT) och frågar dom hur de kan göra det bäst och billigast.

Storleker är inte så farligt viktiga sett från LT's sida men om du ska felsöka/laga i framtiden är det ganska pilligt under 0805.

Jag noterar att du inte har monteringshål, jag antar att det är medvetet.

Men hitta en legotillverkare först och anpassa dig till deras behov, sen kommer resten av bara farten.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Fråga futurlec vad dom vill ha för jobbet http://www.futurlec.com/BoardAssembly.shtml
monstrum

Inlägg av monstrum »

Kolla med PCBCart. Kinesiskt företag som är grymt billiga. Har själv använt dom för en liten serietillverkning av 4-lagers mönsterkort.
Dom kan även fixa inköp och montering av komponenter.
Kvaliteten är riktigt bra, eltest ingår. Jag har dock inte mycket att jämföra med, mer än ett par firmor i Sverige och Olimex i Bulgarien.
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

RoHS kan ju vara intressant att kolla upp också.

Olimex funkar för prototyper men jag skulle aldrig leja ut en så stor serie till Tsvetan (om han nu fortfarande jobbar där). Alltför skiftande kvalité och obefintlig support. Man får vad man betalar för. Vill du nu ändå använda Olimex så minska felkällorna så mycket du kan. Bredda ledarbanorna, öka avstånd osv. Fråga om han kan göra eltest på korten.

Jag tycker inte du ska vara dumsnål särskilt med tanke på att det är din första serie. Hellre betala lite mer och etablera en lokal kontakt.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Nä, Tsvetan är inte så kul att göra med alltid, jag tycker han verkar vara lite sur när man ställer frågor :roll:

jag beställde 10st likadana kort därifrån en gång, på två av dem fanns det ledningsbanor som var av-etsade...
Erik_Lind

Inlägg av Erik_Lind »

Kan bara hålla med, Olimex är ibland inte roliga att ha och göra med..

Jag beställde några kort och en programmerare, fick OK på ordern och eftersom jag behövde sakerna snabbt så betalade jag budfrakt.

När korten är klara har dom sålt slut på den programmeraren jag beställde.. Då erbjuder dom sig att skicka mina kretskort först, men självklart skall jag då betala ytterligare frakt för programmeraren när dom fått färdigt nya..
Ingen större sak att gnälla över, men det ger en oskön känsla iaf.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Hittade detta företag http://www.pcbonline.org/ Nån som har nån erfarenhet från dem ?

Finns det några bra gratis cadprogram för mönsterkort om man vill göra större kort än de 100 x 80 som Eagle erbjuder ?
Beffo
Kontakt:

Inlägg av Beffo »

Maze: Du pratar om produktion av många kort, men har du tips på billiga och snabba tillverkare för enstaka kort?
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Har aldrig beställt några kort innan så jag har ingen direkt koll på varken enstaka kort eller större serier. Men företaget som jag skrev ovan verkar ha vettiga priser på både prototypkort och lite större serier.
Beffo
Kontakt:

Inlägg av Beffo »

OK, Thepcbshop finns ju oxå... vet inte hur de ligger till i pris...
det är väl därifrån man kan beställa kort från alltomelektronik..
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

I uppsala finns:

http://www.estek.se/bolag.htm

Om du kör med dem så notifiera mig om hur det gick!
Folk på ett annat elektronik forum har använt sig av dessa
med gott resultat (säger de).

/funkis
jon_kanon

Inlägg av jon_kanon »

Där jag jobbar anlitar vi ProPoint. De finns i Kungsbacka söder om Göteborg
http://www.propoint.se
Skriv svar