Förvirrat elschema - kan någon hjälpa mig?
Förvirrat elschema - kan någon hjälpa mig?
Jag håller på med en reparation av ett styrkort till en dieseldriven kokplatta för campingbruk. Det är redan konstaterat att kortet är paj och jag har hittat en defekt komponent (Q2), men det slår mig hur förvirrat konstruerat kortet är. Det är digitala och analoga kretsar i ett samelsurium. Mycket svårt att överblicka vad som egentligen ska göras på kortet.
Finns det någon anledning att använda digitala kretsar på det här sättet eller va det "legio" på 90-talet?
Finns det någon anledning att använda digitala kretsar på det här sättet eller va det "legio" på 90-talet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Förvirrat elschema - kan någon hjälpa mig?
Allt för att förvirra fienden.
Det ser ut som att de varit noggranna med att inte fel sak ska kunna hända. Mycket verkar vara för att få stabila omslag mellan 1/0 och ”om det här händer så ska inte det här kunna hända exakt samtidigt”.
Ibland verkar de buffra signalen två gånger.. lite konstigt.
Kul att titta på.
Edit: Enklast är nog att testa logikkretsarna först.

Det ser ut som att de varit noggranna med att inte fel sak ska kunna hända. Mycket verkar vara för att få stabila omslag mellan 1/0 och ”om det här händer så ska inte det här kunna hända exakt samtidigt”.
Ibland verkar de buffra signalen två gånger.. lite konstigt.
Kul att titta på.

Edit: Enklast är nog att testa logikkretsarna först.
- Synesthesia
Jag har själv gjort en del sådana blandningar av analogt och digitalt som hamnat hos diverse olika kunder, men denna gången är jag oskyldig....
Q2 och U3 med kringkomponenter är kopplad som en 9V-regulator, kan U3 har gått sönder? Trasig U3 skulle kunna ge Q2 alldeles för mycket ström på basen så både Q2 och Z2 går sönder.
Q2 och U3 med kringkomponenter är kopplad som en 9V-regulator, kan U3 har gått sönder? Trasig U3 skulle kunna ge Q2 alldeles för mycket ström på basen så både Q2 och Z2 går sönder.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
En hel del av det man gjort kallas för M²L - Mickey Mouse Logic, dvs man använder inte "rena" digitala kretsar utan skapar grindar med dioder och motstånd, one-shots med kondensatorer/motstånd/dioder. Tanken är att faktiskt förenkla; istället för att kasta in en grind till spärrar man en signal genom att dra ner den till noll med en diod osv.
Ray Wilson på MFOS skrev en liten utredning om detta: CMOS Mickey Mouse Logic
Ray Wilson på MFOS skrev en liten utredning om detta: CMOS Mickey Mouse Logic
Har lite svårt att testa U3 tyvärr, har inga bra instrument för det, men det är inget att testa, bara byta egentligen. Det som gör mig lite förundrad är "failure mode" dvs under vilka omständigheter allt gick sönder. Enligt kunden hade han lagat mat stängt av spisen och sen slagit på den en stund senare. Då va den helt död. Man skulle ju annars kunna tänka sig att batteribyte, batteriladdning osv skulle kunna få den att balla ur, men nej. Spisen sitter i en större båt.Synesthesia skrev: ↑13 juni 2022, 15:02:01 Jag har själv gjort en del sådana blandningar av analogt och digitalt som hamnat hos diverse olika kunder, men denna gången är jag oskyldig....
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Den är byggd runt 1998 utifrån märkningen. Någon gång ger det sig... så varför det gav upp är nog inte så relevant i frågan.
Själv är jag från 69 och ryggen börjar ge sig också utan anleding
Swech
Själv är jag från 69 och ryggen börjar ge sig också utan anleding

Swech
- electronix
En lustig detalj som jag just såg(på fotot), motståndet alldeles till vänster om LED D21, är markerat som en diod på silkscreenen!? Man ser lite av diodmarkeringen vid motståndets vänstra sida.
- Klas-Kenny
Electronix: Välkommen till produktdesign, ibland funkar saker inte riktigt som man tänkt sig så man får byta. 
Passar det fysiskt är det inte alltid man uppdaterar silkscreen, schema osv. När tillverkaren har fått in i systemet att "D13 är en 22k ohm resistor" så kostar det ibland mer än vad det smakar att byta namn på komponenten.

Passar det fysiskt är det inte alltid man uppdaterar silkscreen, schema osv. När tillverkaren har fått in i systemet att "D13 är en 22k ohm resistor" så kostar det ibland mer än vad det smakar att byta namn på komponenten.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Då tillför man ett Errata i dokumentationen istället.
- electronix
Klas-Kenny: Jo tack jag är sorgligt medveten om det, har gjort samma sak ... några ggr
. Tänkte mest att det kunde vara tänkvärt om man betraktar schemat.

Jag djupstuderade schemat och kortet lite mer i detalj igår, och märkte att kartan inte riktigt stämmer med verkligheten. Bland annat saknas U2..... men det är tillräckligt detaljerat för att förstå funktionen. Zenerdioden(z2) til q2 är iallafall intakt. Opamp verkar också schysst, den mäter iaf på samma sätt som sin kompis annorstädes på kortet.