433 MHz trådlös överföring

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Variosboy

433 MHz trådlös överföring

Inlägg av Variosboy »

någon här som jobbat med de sändare/mottagare som finns på www.kjelloco.se

artnr: 88900 och 88901

som ingång till sändarkretsen vill jag ha 8 parallella ingångar, och detsamma som utgång på mottagarsidan.

hur är enklast att gå till väga?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Tyvärr är detta med "enklast" lite svårtolkad...

Såhär är det: dessa moduler du refererar till är rena radiomoduler utan någon form av styrning och du vill sända ett (eller fler?) serieord.

Du måste alltså bygga en enhet som i ena ändan skicker ut ett pulståg som du i mottagarändan kan identifiera och synkronisera på och som ger timing så att du kan synkronisera mottagningen av de olika bitsen.

Vad du måste göra är att sända en "preample" som oftast består av ett pulståg med en fast frekvens (t.ex. 1KHz, 20 svängningar) och sedan en form av synkronisering (en dubbel lång låg och en dubbellång hög?) varefter databitsen kommer i en fast hastighet.

Det är faktisk ett ganska besvärligt förfarande, jag har lyckats men det tog sin "lilla" tid, tog mycket insikt/kunnande och ett DSO (Digitalt Storage Oscilliscope).

Om du istället köper easyRadio från LPRS från t.ex. Acal har du allt detta inbyggd, du kopplar på en liten PIC/AVR/Renesas/Freescale processor på med en UART och skickar din byte (eller fler) och de kommer ur mottagaren till dens UART.

Modulerna kostar lite mer men är i övrigt perfekta. Dock kan man ha lite strul med att signalnivån UT ur mottagaren är 3,3V nivå men att få dom till 5V kräver 3 motstånd och 1 NPN.
Samot

Inlägg av Samot »

Förstår inte riktigt vad Icecap menar när han säger att det skulle vara krångligt med de moduler Variosboy hänvisar till. Jag har kört med dom och då gjorde jag ungefär som Icecap föreslår i slutet av sitt inlägg?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och du får inga felkoder som följd av radiobrus?
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Icecap skrev:Tyvärr är detta med "enklast" lite svårtolkad...

Såhär är det: dessa moduler du refererar till är rena radiomoduler utan någon form av styrning och du vill sända ett (eller fler?) serieord.

Du måste alltså bygga en enhet som i ena ändan skicker ut ett pulståg som du i mottagarändan kan identifiera och synkronisera på och som ger timing så att du kan synkronisera mottagningen av de olika bitsen.

Vad du måste göra är att sända en "preample" som oftast består av ett pulståg med en fast frekvens (t.ex. 1KHz, 20 svängningar) och sedan en form av synkronisering (en dubbel lång låg och en dubbellång hög?) varefter databitsen kommer i en fast hastighet.

Det är faktisk ett ganska besvärligt förfarande, jag har lyckats men det tog sin "lilla" tid, tog mycket insikt/kunnande och ett DSO (Digitalt Storage Oscilliscope).

Om du istället köper easyRadio från LPRS från t.ex. Acal har du allt detta inbyggd, du kopplar på en liten PIC/AVR/Renesas/Freescale processor på med en UART och skickar din byte (eller fler) och de kommer ur mottagaren till dens UART.

Modulerna kostar lite mer men är i övrigt perfekta. Dock kan man ha lite strul med att signalnivån UT ur mottagaren är 3,3V nivå men att få dom till 5V kräver 3 motstånd och 1 NPN.
tack för ett bra, och snabbt svar!
ser att vi råkar bo i samma stad. trevligt!

jag tittade på de kretsarna du beskriver i slutet av inlägget (såg den i en artikel i allt om elektroni) skulle givetvis heller använda mig av dem. men jag råkade svänga förbi kjelloco i helgen, och köpte med mig modulerna mest på kul.

du råkar inte ha några ER400-moduler liggandes, eller i är i tagen och ska beställa från LPRS?
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Samot skrev:Förstår inte riktigt vad Icecap menar när han säger att det skulle vara krångligt med de moduler Variosboy hänvisar till. Jag har kört med dom och då gjorde jag ungefär som Icecap föreslår i slutet av sitt inlägg?
förklara lite mer uttömmande tack. hur du gått till väga alltså!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jooo....jag har lite liggande men det är till ett par projekt som är beställd av kund och jag ligger inte med en snar beställning. Fast Acal är inte blodiga med porto och sånt, de vill ha antingen förskottsbetalning (billigast) eller PF till privatpersoner.
Samot

Inlägg av Samot »

Icecap: "Och du får inga felkoder som följd av radiobrus?"

Nej - fungerar stabilt, kommer inte ihåg om jag använde den digitala utgången eller inte.
Utgången är inte helt stabil, men när den väl tar emot data är det inga problem alls. Då får jag inga störningar till att tala om. Jag skickar ett 16 bitars ord och då funkar det kanon!

Ps Jag e också från kristinehamn :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då har ni kanske sett mig ;-) Jag har den stora cykeln med ett lastflak framför styret, där har jag tidigare haft båda barnen sittande på barnstoler men nu cyklar grabben själv så nu har jag bara tjejen där.
Samot

Inlägg av Samot »

Som ser ut som en gammal post cykel?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Näää... där styret sitter börjar lastkorgen och går vidare fram och den korg sluter i framhjulet. Hela cykeln är typ 2,5-3m lång och påminner i konstruktionen om den danska budcykel fast i en "extended version".

Tillbaka till ämnet:
Du får ju just brus som kan komma slumpmässigt, alltså är din kommunikation inte säker. Såklart kan man greja en del med att ha ett kommunikationsprotokoll som ger en sorts preample och så vidare men det är inget jag vill hänga i julgranen. Dessa Kjell-moduler är även AM och det är ju mer störkänsligt jämförd med FM.

Men sedan är det ju frågan om behov/krav på kommunikation och säkerhet, det är en avvägning man får ta.
Samot

Inlägg av Samot »

Bruset kommer slumpmässigt! Men för att bruset ska se ut som mitt 16bitars ord är väldigt osannolikt. Har för mig att jag konstaterade att brusets variation är mkt långsammare än vad en bit i mitt dataord är. Var också rädd att det bruset tillslut skulle tolkas som mitt styr dataord, men när jag kollade på bruset kunde jag utesluta det! Tror man dämpar det rätt hårt om man sätter ett pulldown på 1k. Vet att det är lite lågt, men har för mig det gjorde susen!
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Icecap skrev:Då har ni kanske sett mig ;-) Jag har den stora cykeln med ett lastflak framför styret, där har jag tidigare haft båda barnen sittande på barnstoler men nu cyklar grabben själv så nu har jag bara tjejen där.
aha, okey, då tror jag att jag mötte dig på bron vid statt häromdagen, jag körde bil.. :)

jag tar nog å kikar vidare på Er400 TRS istället..

men jag skulle i alla fall vilja testa mitt inköpta alternativ. så en beskrivning på vad som enklast behövs för att göra en testöverföring som jag skrev förut.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det kan gå faktisk. Om du skickar ett antal (3?) 0xFF kommer startbitten att vara den enda nolla vilket gör att den hinner synka. Därefter skickar du de data som ska överföras och ser till att ha ett protokoll som inte kan börja med 0xFF och där antalet bytes är känd.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

NMRA-DCC prottokollet kanse skulle funka i detta sammanhang?
Skriv svar