T: Svarvjobb lagersäte
T: Svarvjobb lagersäte
Skulle behöva få hjälp med att reparera ett lagersäte i ett MC-nav.
Yttrelagerskål trillar bara rakt igenom där lagret ska ligga, och en lösning på detta tänkar jag mig att man svarvar upp hålet och stoppar i pressar i ett foder som man sen svarvar lagerpassningen i.
Vore toppen om detta kan göras i närheten av Sthlm så jag slipper frakta navet fram och tillbaka.
Andra förslag på hur man kan laga detta uppskattas, men jag tänker mig att lägga på material med svets kommer förstöra den nya lacken.
Yttrelagerskål trillar bara rakt igenom där lagret ska ligga, och en lösning på detta tänkar jag mig att man svarvar upp hålet och stoppar i pressar i ett foder som man sen svarvar lagerpassningen i.
Vore toppen om detta kan göras i närheten av Sthlm så jag slipper frakta navet fram och tillbaka.
Andra förslag på hur man kan laga detta uppskattas, men jag tänker mig att lägga på material med svets kommer förstöra den nya lacken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: Svarvjobb lagersäte
Klassikern är ju bladstål runt lagret och riktigt stark loctite.
..Men det är väl lite att anse som "fusklagning".
..Men det är väl lite att anse som "fusklagning".
Re: T: Svarvjobb lagersäte
Hur mycket glappar det då ? bladstål/tolksål finns iaf ner till 0,005mm, kanske lägre.
Re: T: Svarvjobb lagersäte
Loctite 638, om det inte är något större glapp utan bara sitter lite löst?
Re: T: Svarvjobb lagersäte
Det ser ju ut som ett koniskt rullager? Då lär det ju inte funka med fusklösningar utan krävas något som verkligen mekaniskt hindrar banan från att tryckas in av förspänningen. MC-axlar har ju oftast vanliga kullager och sen en distans i mitten som tar upp trycket. I det läget funkar ju loctite bättre.
Re: T: Svarvjobb lagersäte
Det finns både en inre och yttre distans mellan lagrena för att ta upp förspänningen och de axiella lasterna
Så här löst sitter det
https://photos.app.goo.gl/iCQGKRiAmdEH7MgM7
Så här löst sitter det
https://photos.app.goo.gl/iCQGKRiAmdEH7MgM7
Senast redigerad av gOry 28 maj 2022, 12:15:59, redigerad totalt 1 gång.
Re: T: Svarvjobb lagersäte
Svarva upp och i med ett större lager om det finns gods annars finns ju lösningen med en distansring mellan ytterbanorna som låses med genomgående skruvar där gängan sitter i distansringen så banorna inte kan "flyta" i navet tillsammans med distansringen.
Re: T: Svarvjobb lagersäte
Lagersäten brukar inte ändra dimension av sig själva ?
Är du hundra på att det är rätt lager osv.
Är du hundra på att det är rätt lager osv.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31120
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: T: Svarvjobb lagersäte
Kan det inte vara så att det var taskig passning redan från början, så hålet har arbetats upp med tiden?
Re: T: Svarvjobb lagersäte
Större lager betyder nog att de blir bredare och då behöver man schimsa om förspänningen sen lär innerdiametern skilja och behöver då tillverka en hylsa de passar igen så de låter mer jobb om man ändå behöver svarva.
Det är detta lager som sitter där nu
https://www.kullagret.com/product/30203 ... t-rullager
Det är detta lager som sitter där nu
https://www.kullagret.com/product/30203 ... t-rullager
Re: T: Svarvjobb lagersäte
"Mer jobb", ja det beror ju på vad man vill ha ut av det hela, funktion som är pålitlig och håller länge eller "tattarlösning" som ingen vet hur lång (kort) tid det tar innan nästa ras.
Re: T: Svarvjobb lagersäte
Om det sitter en distans som håller banorna på plats kan nog loctite cylindrisk fastsättning funka. Det kan ta upp en del spel.