Starta om mobiltelefon med en AVR

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Starta om mobiltelefon med en AVR

Inlägg av StaXico »

Hej!

Jag har ett projekt på gång där jag ska ha en AVR och en SonyEricsson mobil. AVRen ska kunna skicka och ta emot SMS.

Just nu har jag kopplat mobiltelefonen till datorn med en max3232, för att konvertera TTL/RS232. Så jag kan styra mobilen via ett vanligt terminalfönster med s.k. AT-kommandon.

Mitt problem ligger i att mobilen ibland hänger sig.
Hur lyckas jag starta om den automatiskt med min AVR?
Att döda strömmen är ju lätt, men sedan vet jag inte hur jag ska få igång den igen.
För mig vetligen finns det inget AT-kommando som sätter igång mobilen + att den inte svarar på kommandon då den är avstängd.
Riktiga GSM-moduler tror jag fixar sådant lätt, men det är för dyrt för mig.
Samtidigt känns det för simpelt att löda runt ON-knappen och sätta dit ett relä. Jag vill kunna använda färdiga mobiler utan modifiering

Jag kommer att använda någon av följande SonyEricsson modeller i projeket:
T68i
T230
S700i

Mvh
StaXico
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag också märkt att modemet hänger sig ibland. Telefonen klarar ibland inte heller av att "ringa ut" även fast det går bra att ta emot samtal. I det läget fungerar inte gprs heller. Det finns även en bugg i modemet som gör att handskakningen inte fungerar riktigt. Jag har varit i kontakt med ericsson och svaret blev att de inte kommer att uppdatera mjukvaran. Detta gäller T39. Jag antar att samma konstruktion sitter i T68 mm.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Det är helt oundvikligt att en mobiltelefon för eller senare hänger sig.
Det lilla problemet att de inte har någon resetingång, gör att något så enkelt som att starta om den på ett riktigt sätt blir svårt.

Något du dock kan göra är att slå av/på telefonen
med

Kod: Markera allt

AT+CFUN=[<fun>]

<fun>       0        Switch off the mobile phone
            1        Switch on the mobile phone
Det kanske hjälper för att starta upp den igen efter en hårdreset?
bearing

Inlägg av bearing »

Jag gjorde ett liknande projekt med en polare förut, använde dock en Nokia 5110. Vi hade problem i början med att den hängde sig, men det slutade den med efter ett tag när vi hade ändrat i någon kommunikationsfunktion. Läs dokumentationen för telefonens AT-protokoll noga.
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

Tack för tipsen!

Johan.o: Har testat ditt förslag, men jag kan inte skicka något när telefonen är avstängd. Har testat div. terminalprogram och det går inte att skriva kommandon när telefonen stängt av sig. Kan man tvinga iväg kommandon med en AVR? Eller vad är det som gör att det inte går att skriva?

bearing: Jag är övertygad att det går att få stabilt, men förr eller senare hänger sig mobilen (oavsätt märke och modell). Eftersom detta ska fungera som ett slags larm får det inte förekomma några sådana fel. Därför tänker jag mig att AVRen ska kunna starta om mobilen om den inte svarar.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Tror telefonen måste ha laddspänning för att man ska kunna styra den med AT-komandon när den ärn "avstängd". Iaf brukar det vara så med Ericsson.

Ska det arbeta som larm för saker som har mer värde än läsbacksförådet i plugget eller dylikt så är det gsm-modem som gäller, det finns inga enkla bra
sätt att reseta en mobiltelefon..
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

Tackar! Då löser det sig nog för mig.

Om jag tar ur batteriet och bara matar telefonen med laddspänning, borde jag kunna driva den så direkt. Jag sätter bara ett relä så att jag kan bryta laddströmmen å sedan starta upp den med AT+CFUN=1

Får testa imorgon, men det kan var problem att driva telefonen utan batteri inkopplat, misstänker jag.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Nej nej nej! Det går absolut inte, din laddare har inte alls tillräcklig drivförmåga.
Telefonen är desutom konstruerad att alltid ha batteri anslutet.
Batteriet sitter nära och kan leverera stora peakströmmar som behövs..

Det jag menar är att när telefonen är avstängd så brukar man behöva lägga på
laddspänning för att serieinterfacet ska aktiveras så man kan skicka AT-komandon till den.
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

Okej, då förstår jag.

Så tekniskt sett:

Om telefonen har hängt sig, koppla bort laddspänning&batteri, återkoppla batteri&laddspänning, AT+CFUN=1

Tanken hade ju varit att inte modifiera mobilen (som en universell lösning), men det måste jag ju göra om jag ska kunna koppla batteriet från/till med AVRen. Eller är det någon som kommer på en smartare lösning än att löda på mobilens batterianslutningar samt batteriets och ha ett relä där emellan???
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Som sagt. det finns tyvärr ingen smidig universal lösning.

Det du skulle kunna göra är att starta om telefonen kanske 1 gång per
dag. Med CFUN, och hoppas på det bästa att den inte hänger sig av andra anledning..

Vad har du tänkt att larma med systemet?
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

Har tänkt mig ett båtlarm med tillhörande GPS.

Ett villalarm går ju att inspektera efter ett inbrott och rätta till ev. brister, men här försvinner både båt och larm. Därför vill jag inte chansa =)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

köp ett dedikerat system för ändamålet
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Då rekomenderar jag ett gsm-modem. Om man ska se till vad som är mest
värt, båten eller någon tusenlapp mer på fickan för stunden..
En vanlig mobiltelefon är inte heller specad för klimat som förekommer utomhus eller på en båt. Vad gäller temperatur, fuktighet...
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Här: http://www.acal.se/1/lagererbjudande finns gsm/gprs-moduler för 400 spänn.
Skriv svar