Fel på lysrörsarmatur
- Louis de Broglie
Fel på lysrörsarmatur
Det tjocka lysröret (har aldrig sett ett sådant tidigare; något gammalt?) på bilden lyser och fungerar. Det smala funkar inte. Jag har nu igår bytt till ny glimtändare, i den tomma sockeln, alltså. Och satt i ett helt nytt smalt lysrör. Det är 220 V växelström i sockerbiten, som den vita pilen pekar på, men inte i den andra sockerbiten. Vad kan gå fel i sådan här armatur? Dom tjocka silvriga sakerna märkta BOSCH; vad är det? Kondingar? Kan en av dem vara trasig? Kan en sk. ballast (är väl de beiga fyrkanterna) vara trasig? Hur kollar man sånt? Jag har en voltmeter naturligtvis. Måste jag skaffa ett nytt tjockt lysrör? Kan det vara det som behövs?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Fel på lysrörsarmatur
Kondingarna är för faskompensering och ligger parallellt med matningen. (De märkta Bosch)
En reaktor eller ballast, eller vad man nu vill kalla dem... per rör, (de vita avlånga) är spolar som sitter i serie med röret för att begränsa strömmen genom röret. Utan den går röret sönder omedelbart. G på schemat nedan.
Dessa ska vara ganska lågomiga om de är hela.
C är glimtändaren
Du får följa kablarna och se hur det är kopplat.

En reaktor eller ballast, eller vad man nu vill kalla dem... per rör, (de vita avlånga) är spolar som sitter i serie med röret för att begränsa strömmen genom röret. Utan den går röret sönder omedelbart. G på schemat nedan.
Dessa ska vara ganska lågomiga om de är hela.
C är glimtändaren
Du får följa kablarna och se hur det är kopplat.
Senast redigerad av Akai 16 april 2022, 16:16:08, redigerad totalt 1 gång.
Om jag inte ser fel...
Strömmen är inte ansluten till det nedre lysröret. Den nedre sockerbiten har ingen ström in.
Det saknas en glimtändare. Men, det vet du.
/Pi
Strömmen är inte ansluten till det nedre lysröret. Den nedre sockerbiten har ingen ström in.
Det saknas en glimtändare. Men, det vet du.
/Pi
Det var min tanke också. Att det är separata matningar för rören. Me men det är dumt att säga något om man inte vet hur det är kopplat. Bättre att kolla upp det
Varför inte lämna 60-talet där det hör hemma och skaffa en betydligt energisnålare LED armatur?
Går att få Jula för 150:- https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... ur-010570/
Går att få Jula för 150:- https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... ur-010570/
Ja, man måste ju följa ledningarna och kolla att det är "rätt" kopplat.
Om jag inte ser fel så är,
övre sockerbit, övre kondensator, höger reaktor och övre lysrör en enhet.
Nedre sockerbit, nedre kondensator, vänster reaktor och nedre lysrör är en annan enhet.
Man kan ju också undra varför den nedre enheten inte är stömsatt. Kan det vara något fel, som t.ex. på kondensatorn?
Eller är det bara en armatur med två lysrör där bara ett används?
Jag skulle nog bara "bygla" mellan sockerbitarna, så att det kommer ström till den nedre sockerbiten också, och se vad som händer.
LED? Ja, varför inte? Jag har IOFS själv ett antal lysrörsaraturer som jag inte har "LEDifierat" ännu.
/Pi