Hjälp! Sprakande Pioneer!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Hjälp! Sprakande Pioneer!

Inlägg av Jolles »

Jag kom över en Pioneer SA-9500II för något år sedan. Men nu har den flippat ur... Den står och sprakar, mest på den ena kanalen.

Verkar sitta i försteget, för om jag kopplar på ett externt försteg så spelar den utmärkt.

Bytte alla elektrolyter på kortet där tonkontrollerna sitter, men utan resultat..

Någon med kunskap som kan ha någon idé vad detta kan bero på?

Sprakandet är helt oberoende av volymen men dock så kan man påverka med tonkontrollerna. :shock:
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Kan det vara en OP i tonkontrollen som är dålig kanske? Jag skulle kolla upp det först iaf.
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

jag tycker mig inte se nån OP i tonkontrollern tyverr... :-/ stärkaren e ju ganska gammal (-77) var det så välanvänt då?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är lite olika, men IC-kretsar har funnits åtminstone sedan 60-talet, så de borde sitta i apparater från slutet av 70-talet.

Det är ingen potentiometer eller lödning som blivit trött?
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

vi har skruvat o grejjat för att försöka få fram ett fel, knackat lite på ellyt-kondingarna o så, knastret/bruset är helt oregelbundet och tycks iaf oberoende av volymkontrollen, men ljudet påverkas av tonkontrollen iaf så tycker de inte borde vara så svårfunnet ändå.. :roll:
Skriv svar