serieport
Vad en parallel port är?
du kanse känner den som "skrivar porten"?
Länk: Centronics
Optokopplare:EL817
du kanse känner den som "skrivar porten"?
Länk: Centronics
Optokopplare:EL817
Är kontrollern "kopplad" via radio eller kabel ?
Du måste antagligen komma in i kontrollen för att se
hur knapparna är kopplade och av vilken typ de är.
Annars skulle man kunna bygga något som emulerar
kontrollern, om man kan luska ut hur koderna ser ut,
o.s.v. Men det är lite mer pyssel...
> Fattar ni???
Det är väl fullständingt upp till dig !!
Om något är svårt att förstå så är det naturligtsvis enbart
p.g.a av att frågan var slarvigt/luddigt/hafsigt formulerad.
Inget annat...
Du måste antagligen komma in i kontrollen för att se
hur knapparna är kopplade och av vilken typ de är.
Annars skulle man kunna bygga något som emulerar
kontrollern, om man kan luska ut hur koderna ser ut,
o.s.v. Men det är lite mer pyssel...

> Fattar ni???
Det är väl fullständingt upp till dig !!
Om något är svårt att förstå så är det naturligtsvis enbart
p.g.a av att frågan var slarvigt/luddigt/hafsigt formulerad.
Inget annat...
Länk:
http://ourworld.compuserve.com/homepage ... .htm#PPRIC
Exakt som sodjan skrev, det är lättare att hjälp om man vet så mycket som
möjligt.
Har du någon länk till ditt inköp?
http://ourworld.compuserve.com/homepage ... .htm#PPRIC
Exakt som sodjan skrev, det är lättare att hjälp om man vet så mycket som
möjligt.
Har du någon länk till ditt inköp?
Ahaaa... nu kommer vi någonvart!
Anledningen till att använda optokopplate är 2:
1: isolerar datorn från den elaka och störande omvärld som enbart lurar på att få fram M$ BSOD (Blue Screen Of Death).
2: Potentialfri! Du behöver inte bekymra dig om att GND är kopplat via en massa enheter och *hoppla?* till +5V med muskler = *poooofff* i ett kretskort, oftast det dyraste såklart.
Rätt polariserat är en optokopplare att likställa med ett mindre relä och till detta är det nära nog helt perfekt.
Sen kommer problem #2:
Man kommer inte åt paralellporten direkt när man har WinXP! Det ska en speciell driver till, det finns att få tag på via nätet, gratis på riktigt osv.
Serieporten är lite lättare att pilla med MEN där finns bara 2 signaler man kan styra programmässigt + att sända seriedata.
Alltså: det enklaste PC-programmeringsmässigt är serieporten och det enklaste hårdvaramässigt är paralellporten.
Väljer du att köra serieport kan du bygga en serie-till-paralell mojäng, jag känner mig övertygad om att det finns såna att hitta på nätet. sedan skickar du kommandon till den och utgångerna reagerar.
För att göra själva PC-programmet använder jag Borland C Builder 6.0 men det är kanske "lite" overkill för dig men då jag INGET vet om din programmeringsvana kan jag inte ge råd om detta.
Anledningen till att använda optokopplate är 2:
1: isolerar datorn från den elaka och störande omvärld som enbart lurar på att få fram M$ BSOD (Blue Screen Of Death).
2: Potentialfri! Du behöver inte bekymra dig om att GND är kopplat via en massa enheter och *hoppla?* till +5V med muskler = *poooofff* i ett kretskort, oftast det dyraste såklart.
Rätt polariserat är en optokopplare att likställa med ett mindre relä och till detta är det nära nog helt perfekt.
Sen kommer problem #2:
Man kommer inte åt paralellporten direkt när man har WinXP! Det ska en speciell driver till, det finns att få tag på via nätet, gratis på riktigt osv.
Serieporten är lite lättare att pilla med MEN där finns bara 2 signaler man kan styra programmässigt + att sända seriedata.
Alltså: det enklaste PC-programmeringsmässigt är serieporten och det enklaste hårdvaramässigt är paralellporten.
Väljer du att köra serieport kan du bygga en serie-till-paralell mojäng, jag känner mig övertygad om att det finns såna att hitta på nätet. sedan skickar du kommandon till den och utgångerna reagerar.
För att göra själva PC-programmet använder jag Borland C Builder 6.0 men det är kanske "lite" overkill för dig men då jag INGET vet om din programmeringsvana kan jag inte ge råd om detta.