Ställbar USB-fläkt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
karlo
Inlägg: 62
Blev medlem: 3 mars 2011, 12:00:06

Ställbar USB-fläkt

Inlägg av karlo »

Hej!

Jag skulle behöva sänka farten på denna 20cm fläkt men när jag ansluter Röd (+5v) och Svart (-)
så snurrar den inte.

Jag klippte av en USB-förlängningskabel och skulle löda fast en variabel resistor på röd men vet inte om det blir rätt. Kan det verkligen behövas 'Data' också då den snurrar direkt på en mobilladdare? På vilken kabel ska man sätta resistorn?

Tacksam för tips!

8288536.jpg
657778144_000.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ställbar USB-fläkt

Inlägg av Glenn »

för att en USB-enhet ska kunna dra mer ström än nån viss gräns (/ganska lite) så måste den förhandla med hosten först, så det är möjligt att din fläkt gör det via dataanslutningen.

Det finns även nån förenklad version då jag tror man kortsluter dataanslutningarna för att begära mer ström.

Annars kan du ju koppla in dej direkt på fläktmotorn.

F.ö är ju inte en potentiometer den bästa lösningen, men det kanske duger om fläkten drar lite ström.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ställbar USB-fläkt

Inlägg av Icecap »

En "laddenhet" på USB som bara ska ha ström får (enl. standard) dra max. 100mA.
I annat fall måste den kommunicera o begära mer ström och kan då komma upp till 500mA.

Om data är kortslutna på strömgivaren är den en ren laddenhet och förbrukaren kan dra upp till 1A om jag inte minns fel. Tänk billaddare.

Den storlek fläkt drar definitivt mer än 100mA - så den kommunicerar med strömgivaren.

Att sänka hastigheten sker inte med ett potentiometer! Dels för att ett normalt potentiometer inte klarar sådana strömmar på långa vägar och dels för att motorn är elektronisk styrd.

Med lite analys kan man sannolikt rimligt enkelt styra hastigheten vid att justera drivningen, det kan även ske vid att sänka spänningen til motorn - men då EFTER att kommunikationen har gjort sitt.
pfyra
Inlägg: 348
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Ställbar USB-fläkt

Inlägg av pfyra »

Förhandling behövs för mer än 100mA som ni skrivit, men jag vill minnas att förhandlingen för att få 500mA är så enkel som att lägga ihop D+ och D- (dvs datatrådarna). Men kolla upp det innan du provar!
Användarvisningsbild
karlo
Inlägg: 62
Blev medlem: 3 mars 2011, 12:00:06

Re: Ställbar USB-fläkt

Inlägg av karlo »

Tack för alla tips, den gick ej att ställa ens på lägsta fasta hastigheten, dock lyckades jag med en 12 volts PC-fläkt (120mm) väldigt bra. Skulle ha den till att flytta luft ljudlöst i ett mindre rum.
Skriv svar