1: Shottky som pallar strömmen, alltså peak, inte utströmmen.
2: Ja.
3: Läs på sid 6 i den PDF du länkar till, överst i höger kolumn. Se i övrigt 2.
4: Jag vill avråda från det men ELFA verkar inte ha någon som kan duga. Jag vill därför tillråda dig att ladda hem ELFA's faktasida och kolla noga kring induktanser. Jag har lyckats räkna ut en induktans med ferritkärna så att det blev skapligt rätt, då kan du också. Som kärna väljer du en som kan överföra minst 25W (5V x 5A).
Ang. schottky:
Jag är inte insatt i exakt hur en switchregulator fungerar. Därför vet jag inte hur stor ström som går genom schottkyn.
Skulle en 70-058-12 (40V, 5A, 0.55Vf) fungera?
Switchregulatorn fungerar lite grovt så här:
Du drar en ström genom spolen, som omvandlar strömmen till ett magnetfält. Sedan switchar du om och plockar ut ström ur spolen genom att ta tillbaks energin från magnetfältet, så kan du få ut ström i den spänning du önskar. Repetera detta fort och kontinuerligt så kommer det bli en switchregulator.
Edit: Ah, nääe, nu hade jag otur när jag tänkte igen! Dioden jobbar inte på primärsidan. Nedanstående resonemang kan däremot kanske användas för strömmen genom switchtransistorn.
För att beräkna den exakta maximala strömmen funkar nog energiprincipen. Du kan plocka ut 5 A i 5 V = 25 W. Då måste du mata den med 25 W / 80% effektivitet = 32,25 W. I 12 V blir detta 2,6 A. För att vara på säkra sidan så bör den klara åtminstone det dubbla, så den diod du spanat in kan nog duga.
(Någon får gärna verifiera mitt något tveksamma beräkningsresonemang)
Senast redigerad av $tiff 3 april 2006, 19:23:17, redigerad totalt 1 gång.
Det ska ut 5A. En 2,6A diod kommer därför aldrig att klara det levande.
Exakt hur hög peakströmmen kan du räkna ut vid att läsa på sid 14. Switchtransistorn har en peakström på 5,5A (läs sid 6 ordentligt!) och detta kan du då anse att dioden "drabbas" av också, alltså MINST 5,5A.
Som så ofta förut: läs databladet ordentligt, nästan alla svar finns där, även beräkningen av spolan....
Jo, jag borde ha läst databladet bättre. (men jag skulle säkert dragit felaktiga slutsatser från det ändå pga min ringa erfarenhet)
Jag behöver ha 5A+ till usbhubbar och slimline-DVD i bilen, och jag hittade några billiga switchregulatorer på www.bde.se. Synd att vanliga regulatorer/fet ger så stor effektförlust annars hade säkert det varit en enklare väg. I detta fall skall prylarna sitta bakom instrumentbrädan, och kylningen blir nog inte tillräcklig för den lösningen
Jag tror att du skall använda en toroid av järnpulver som kärna.
Material 26 verkar ju bra så vi kör på det.
Problemet är nu att hitta en kärna som är stor nog för att inte mättas och samtidigt lite nog för att inte göra dig bankrutt :).
Mättning uppstår när flödestätheten B överstiger ett visst värde (beroende av materialet) 1.5T verkar det vara för material 26.
Jag har bara kikat lite i elfas faktasidor och aldrig testat nåt av detta
så det kan vara helt fel, men isåfall får nån annan kunnig gärna förklara var det är fel. Jag är själv sugen på att bygga en switchregulator :)
I elfas faktasidor hittas
H = N * I / Le (1)
B = u * H (2) (B = Flödestätheten som inte får bli för stor)
L = N^2 * Al (3) (L = Induktansen)
Al = u *Ae / Le (4)
Det verkar även som om
Ae*Le = Ve (5) (Area*Längd = Volym, verkar rimligt)
Trixxar man lite med dessa får man:
N = Sqrt( L / Al ) (6) ( omskrivning av (3) )
B = u * N * I / Le (7) ( Stoppa in (1) i (2) )
vilket i sin tur kan ge:
B = (u/Le) * Sqrt(L * Le / (u*Ae) ) * I (Stoppa in (6) i (7) och utnyttja (4) )
B = Sqrt(L * u / (Ae * Le) ) * I (8)
Verkar som om B endast beror av
Induktansen: L
Permeabiliteten: u
Volymen: Ve (Ae*Le)
samt strömmen: I
Volymen är det som varierar med olika utformning så vi löser ut den
Ve = L * u * I^2 / Bmax^2 (9) (omskrivning av (8) )
Mha (8) kan man alltså räkna ut vilken volym som krävs för ett visst
material, induktans och maxsström.
För att räkna ut detta gjorde jag ett litet matlabscript
%Script börjar
%Designparametrar
L = 190*10^-6;
I = 5;
Bmax = 0.5; %(1.5 var max enligt elfa, säger vi 0.5 får vi en säkerhetsmarginal på 3)
%Kärnparametrar, allt i SI enheter
%Denna kärna är T-94-26 elfanr: 58-729-08
u = 75*4*pi*10^-7;
Le = 60*10^-3;
Ae = 38.5*10^-6;
%Räknar ut lite andra konstanter baserat på dessa
Ve = Le*Ae
Al = u * Ae / Le
%Den volym som krävs (Ve) bestäms endast av dessa parametrar
Volym = L * u * I^2 / Bmax^2
%Räknar fram B i den valda kärnan med två olika formler, som kontroll
%svaret skall bli detsamma
N = sqrt( L / Al)
B = u * N * I / Le
B2 = sqrt(L * u /(Ae*Le)) * I
%Script slutar
Matlab spottar då ut
Ve = 2.3100e-006
Al = 6.0476e-008
Volym = 1.7907e-006
N = 56.0514
B = 0.4402
B2 = 0.4402
Slut utspottning :)
Din minsta kärnvolym skulle alltså vara 1791 mm^3.
Den minsta kärna som uppfyller detta är T-94-26
Maximalt fält i den blir 0.44T vilket som väntat är under de 0.5 vi krävde.
Alla kärnor större än denna borde även fungera.
Den stora frågan är då om jag räknat rätt här eller ej :)
Notera att antalet varv (N) är ganska lätt att få ut mha. (3) och Al värdet som anges på elfa för alla kärnor.
Tackar! Det inlägget skall jag skriva ut och spara.
Jag avskyr matte, och gav snabbt upp elfas faktasidor. Spolar verkar inte vara det enklaste ämnet inom elektronik.
Fick rekomendationen 35 varv på en T-200A-26, i en annan tråd, så en sådan har jag införskaffat. Den ser brutalt stor ut i förhållande till kretskortet i alla fall
Anledningen att jag gick på den större T200A är att du kommer att få svårt att få på 56 varv 2.5 kvadrat koppartråd på en T94. Med en större kärna får du mer plats och samtidigt behöver du inte lika många varv.