Fästa en Krok?
Fästa en Krok?
Har en jättebra blå saxdomkraft inköpt på Biltema.
En sak som inte var så bra är veven som följer med.
Så jag moddade min gamla vev till volvo-domkraften.
Det har fungerat ett tag men nu snurrar den runt.
Jag har ingen svets för då hade jag inte behövt fråga här.
Finns det något förslag på hur jag kan få kroken att inte
snurra/glida? Jag funderar på taggbricka men det kanske finns något
annat bra tips.
En sak som inte var så bra är veven som följer med.
Så jag moddade min gamla vev till volvo-domkraften.
Det har fungerat ett tag men nu snurrar den runt.
Jag har ingen svets för då hade jag inte behövt fråga här.
Finns det något förslag på hur jag kan få kroken att inte
snurra/glida? Jag funderar på taggbricka men det kanske finns något
annat bra tips.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Fästa en Krok?
Bocka skruvkroken i ca 90 grader.
Stick ut den genom ett nytt borrat hål mitt i U-et, alltså längst ner på din bild.
Fila/såga upp det gamla hålet i U-et till ett spår, annars går det inte att trä in den bockade skruven.
Kräver borr och borrmaskin(manuell eller elektrisk) samt en fil alternativt en bågfil(metallsåg).
Stick ut den genom ett nytt borrat hål mitt i U-et, alltså längst ner på din bild.
Fila/såga upp det gamla hålet i U-et till ett spår, annars går det inte att trä in den bockade skruven.
Kräver borr och borrmaskin(manuell eller elektrisk) samt en fil alternativt en bågfil(metallsåg).
Senast redigerad av bit96 8 januari 2022, 13:28:31, redigerad totalt 1 gång.
Re: Fästa en Krok?
Vinkeltipset var bra. Gäller bara att bocka 90 grader utan att skada något.
Bild. Ska fixa det. Återkommer.
Bild. Ska fixa det. Återkommer.
Re: Fästa en Krok?
Mycket metall till ingen nytta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30113
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Fästa en Krok?
Läser man det tillhörande dokumentet står det såhär:
2.1 Avsedd användning
Domkraften skall endast användas för lyft vid akut
behov av däckbyte eller montering av snökedja på
hjul.
Vilket även gäller för alla olika enkla typer som följer med i bilarna.
Den är inte gjord för att användas till fyra hjul två gånger om året.
Har sett mer än en sned, vind och glapp domkraft av denna typ.
Använder man den endast till akut behov som t.ex vid punka vid vägkanten, så duger nog originalveven utmärkt.
2.1 Avsedd användning
Domkraften skall endast användas för lyft vid akut
behov av däckbyte eller montering av snökedja på
hjul.
Vilket även gäller för alla olika enkla typer som följer med i bilarna.
Den är inte gjord för att användas till fyra hjul två gånger om året.
Har sett mer än en sned, vind och glapp domkraft av denna typ.
Använder man den endast till akut behov som t.ex vid punka vid vägkanten, så duger nog originalveven utmärkt.
Re: Fästa en Krok?
Nej inte med mina armar. Momentarmen i "svingen" är alldeles för liten.
När domkraften vevats upp en bit går det bra med den medföljande veven.
Den är betydligt robustare än originalet. Använder alltid pallbock vid reparationer.
När domkraften vevats upp en bit går det bra med den medföljande veven.
Den är betydligt robustare än originalet. Använder alltid pallbock vid reparationer.
Re: Fästa en Krok?
Brukar mycket riktigt stå en liknande text i bilens instruktionsbok också, att den bara ska användas i nödsituationer.
Det är dock mycket stor skillnad på hur robusta de medföljande saxdomkrafterna är, vissa vågar man knappt testa en enda gång, andra ser förtroendeingivande ut.
Men jag är mest nyfiken på varför inte TS använder en riktig hyudralisk domkraft istället för en saxdomkraft ?
Re: Fästa en Krok?
Den är en hel del smidigare att ha med i bilen. Främsta orsaken att ha en saxdomkraft.
Inga biltillverkare skickar väl med en dyr hydraulisk domkraft, det blir alldeles för kostsamt.
Använder den också till annat, tex är den väldigt smidig vid byte av ljudämpare,
både att hålla upp med och att pressa med för att få dit gummiupphängningen.
Det är veven som på Biltemas modell är väldigt svår att använda.
Många som helt enkelt skulle bli stående utmed vägarna pga att de aldrig orkade veva upp för hjulbyte.
Det är därför jag modifierat originalveven som är gjord för att det ska gå bra att veva upp bilen med.
Just den där lösningen med mutter och fjäderbricka fungerar tillfälligt om man drar åt ordentligt
men har så klart en tendens att lossna då man även vevar åt andra hållet så det liksom gängar upp sig.
Inga biltillverkare skickar väl med en dyr hydraulisk domkraft, det blir alldeles för kostsamt.
Använder den också till annat, tex är den väldigt smidig vid byte av ljudämpare,
både att hålla upp med och att pressa med för att få dit gummiupphängningen.
Det är veven som på Biltemas modell är väldigt svår att använda.
Många som helt enkelt skulle bli stående utmed vägarna pga att de aldrig orkade veva upp för hjulbyte.
Det är därför jag modifierat originalveven som är gjord för att det ska gå bra att veva upp bilen med.
Just den där lösningen med mutter och fjäderbricka fungerar tillfälligt om man drar åt ordentligt
men har så klart en tendens att lossna då man även vevar åt andra hållet så det liksom gängar upp sig.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30113
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Fästa en Krok?
Jag tycker mig se att det är ett avsmalnat parti precis där du har skruvhålet.
Om du inte lyckas böja din krok utan att den går av så kanske det går att dra en S-krok runt där istället och banka ihop så den sitter fast.
Om du inte lyckas böja din krok utan att den går av så kanske det går att dra en S-krok runt där istället och banka ihop så den sitter fast.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Fästa en Krok?
Dyr och dyr..
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000017058
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000038517
Det är väl inte så dyrt, snarare billigare än saxdomkraften, eller något dyrare för garagedomkraften.
Men visst, en saxdomkraft är billigare för tillverkaren, och tyngre. Men för folk som meckar själv känns det ju lite dumt, krångligt och osäkrare.
Du behöver väl inte ha med den i bilen när du ska byta avgassystem eller vad du gör ?
Fungerar ju lika bra med en hyudralisk förvisso.Använder den också till annat, tex är den väldigt smidig vid byte av ljudämpare,
både att hålla upp med och att pressa med för att få dit gummiupphängningen.
Re: Fästa en Krok?
En sån där är ganska opraktisk att byta hjul med om den ens går pumpa upp tillräckligt högt.
Re: Fästa en Krok?
Kör du med din saxdomkraft. Smörj lederna och trapetsskruven med några droppar olja och se till att den lyfter rakt och inte utsätts för vridande moment
Ja då kommer den att överleva dig
Ja då kommer den att överleva dig
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30113
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Fästa en Krok?
4kTRB jag har en motsvarande sån röd i biltemalänk nummer två och den funkar alldeles utmärkt att hissa upp bilen med den. Går precis in under med lyftpunktsadspter på.
Det är extra viktigt att ha både handbroms och växel i när man hissar upp med saxdomkraft. Den har noll motståndskraft mot rörelser i sidled. Om bilen rör sig i upphissat läge så kraften blir diagonalt över saxen är den bara att kasta. Det står även i papprena till den.
Det är extra viktigt att ha både handbroms och växel i när man hissar upp med saxdomkraft. Den har noll motståndskraft mot rörelser i sidled. Om bilen rör sig i upphissat läge så kraften blir diagonalt över saxen är den bara att kasta. Det står även i papprena till den.
Re: Fästa en Krok?
Fördelen med biltemas saxdomkraft är att den har en väldigt bra plastkudde med ett spår i som jag fått såga upp en aning och då låser den fint i lyftpunkterna.
Jag bockade inte kroken i 90 grader då det blir för smalt att såga upp ett spår.
Däremot drog jag på ett par muttrar i U:et och borrdae hål och gängade i en M5-skruv.
Nu låser det bra få se bara om det blev tillräckligt med material kvar för att det ska hålla.
Jag bockade inte kroken i 90 grader då det blir för smalt att såga upp ett spår.
Däremot drog jag på ett par muttrar i U:et och borrdae hål och gängade i en M5-skruv.
Nu låser det bra få se bara om det blev tillräckligt med material kvar för att det ska hålla.