Tankar kring lödning av LQFP64

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Micket
Kontakt:

Tankar kring lödning av LQFP64

Inlägg av Micket »

Är detta ens möjligt på hobbynivå?

Jag hade nämligen gärna vilja använt atmels AT91SAM7S64 till ett projekt, men kapseln är så jäkla liten.
Såvida jag inte förstått fel så borde det vara 16 pinnar på cirka 7.5 mm (ytmontering)
Helt fruktansvärt smått!

Har jag någon som helst chans att klara av att löda sådant?

* EDIT:
http://www.atmel.com/dyn/products/produ ... rt_id=3521
länk!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Javisst är det möjligt på hobbynivå! Men du bör veta vad du håller på med, du måste ha en bra lödkolv med en bra spets och gärna en specialspets och sist men inte minst: flussmedel! Det bruna klet (RMA) fungerar väl ganska hyggligt men de moderna flusser typ "kräm i en spruta" är kanonbra.

Jag kan ge en massa regler men alla mynner ut i: se till att du kan löda ordentligt innan.

Jag löder QFP100 utan något tjafs med standartspets men jag har å andra sidan "ett par" års erfarenhet (fick lödcert. 1981). En lupp med bra förstorning är vitalt, jag har urmakarelupp med 7X förstoring till avsyning, då kan man se en masa roliga saker iblant.

Sen får du INTE hoppa i den vanliga fällan som många okunniga gör när de ska löda: "hmmm... det sitter inte.... det är nog en kallödning, jag krämer på med värme!". Kör du blyhaltigt lödtenn är 280ºC rikligt med värme, blyfritt kan man behöva 300°C.

Får du kallödningar vid de temperaturer är det inget fel på lödkolven eller tennet, det är tekniken i 90% av fallen och smuts i 10%.
Senast redigerad av Icecap 2 april 2006, 16:55:06, redigerad totalt 1 gång.
Micket
Kontakt:

Inlägg av Micket »

Då kanske man kan pusta ut :)
Det känndes så otroligt litet att jag blev nervös ifall projektet kommer ta stop där.

Jag skall nog öva flitigt innan jag själv gör det, alternativt låta någon annan hantera lödningen.

Hur är det att tillverka kretskort själv i sådanasmå mått?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Ja det går att löda AT91SAM7S64 hemma, på hem-etsade kretskort, jag har gjort det flera gånger.

Utrustning: biltema-lödstation, flusspenna, lödfläta, pincett

Det är viktigt att ha en bra utskrift när man etsar, laserskrivare med 1200dpi kör jag på och det fungerar utmärkt
Micket
Kontakt:

Inlägg av Micket »

AH härligt att höra!
Jag går på chalmers, och skall förmodligen bli medlem i ETA ifall det behövs, så utrustning som borde duga finns nog att låna där :)

När jag ändå har denna tråd;
http://www.micket.com/Dump/atmel-arm.lbr
Mitt första försök till att göra ett bibliotek i eagle (bara AT91SAM7S64).
Kom gärna med råd och tips om jag gjort något fel!
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Strombom och Icecap ni skriver att flussmedel i olika former är vitalt vid löddning av ytmonterade kretsar.

Tror ni att lödfett från Kjell.com kan fungera?
Bild
Text från Kjell
Används för att få lödtennet att fästa och flyta ut bättre.
Tar bort oxider och andra föroeningar från det som skall lödas. 50 ml
40-472 29kr

Eller skall man slå till på Flussmedel?
Bild
Text från Kjell
Syrafritt flussmedel på tub. Används för förbättrad vidhäftning på svårlöddade material. 7 g.
40-477 39kr

Eller sist men inte minst kanske Lödvatten?
Bild
Text från Kjell
Tvättar bort oxider och andra föroreningar, lödtennet flyter ut bättre och lödningen blir starkare.
Penselförsett lock i 20ml flaska.
40-473 20ml 29kr
40-474 100ml 49kr

Tips och råd mottages gärna???
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Själv använder jag detta (ELFA 80-836-10). Jag har hällt över lite i en penselförsedd flaska.
Bild

Annars finns ju (ELFA 80-846-48 )
Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jeppsson: lödfett till elektronik???? NÄPP!!!! Det är till förzinkade takrännor! I essens är det saltsyra i vaselin och förstör kretskort snabbare än Cola.

Lödvattnet likaså, båda produkter är en skymf i elektronikvärlden och direkt förstörande!

Flussmedlet från Kjell vetefan om jag ens ville titta på, däremot är rehnmaak's grejer bra grejor.

Det skiljer avsevärd mellan "flussmedel" till hängrännor och elektronikflussmedel.
nysan

Inlägg av nysan »

rehnmaak skrev:Själv använder jag detta (ELFA 80-836-10). Jag har hällt över lite i en penselförsedd flaska.
Bild

Annars finns ju (ELFA 80-846-48 )
Bild
Denna har jag personlig erfarenhet av och kan inte annat än att lovorda ...
Skriv svar