mrfrenzy skrev: ↑28 december 2021, 10:49:09
Du måste ju ändå ha ventilation.
Om du inte hade frånluftsvärmepumpen skulle du haft en mekanisk frånluftsfläkt som bara blåser ut den varma luften rakt ut.
Då är den energin förlorad och du hade istället fått värma ditt varmvatten med direktverkande el och sedan luften med luftvärmepumpen.
De allra flesta kräver ju för komforten jämn temperatur i alla rum, då är vattenburen värme nästan ett krav.
Visst kan du spara lite mer med en luftvärmepump, särskilt idag när det finns effektiva varianter med R32. Oundvikligen så kommer du dock ha 3-4 grader varmare i det rum där innedelen sitter samt en del oljud.
Ja blåsa det rakt ut är ju dumt, jag har kanske varit lite partiskt eftersom jag själv kör FTX med plattvärmeväxlare. Men de flesta kör kanske bara mekanisk frånluft.
Jag upplever inte temperaturskillnaden jättestor mellan rummen, men den finns helt klart.
Nu har jag ju ett relativ kvadratiskt hus på ca 7x7 m per våning med relativt öppen planlösning och ett FTX system som vispar runt värmen mellan rummen.
Och visst susar innerdelarna en del.. (och den installerades ju för att kyla, inte värma, hela den biten är en ren bonus

)
Men det var egentligen aldrig ett fördömande av frånluftsvärmepumpar, bara en undran om jag tänkte någotsånär rätt...
rikkitikkitavi skrev: ↑28 december 2021, 11:04:55
En frånluftsvärmepump tar tillvara på spillvärme, det som kommer från hushållselen så att säga men även de som bor i huset. Ca 100W per skalle.
Den tar även energi från temperaturskillnaden på uteluftens temperatur och frånluftspumpens utloppstemperatur, det senare är ju långt under noll grader. Luften tas ju in via tilluftsdonen.
Man får rita upp en box, göra en energibalans på inkommande och utgående energiflöden.
Eftersom den hanterar fuktig luft kommer den isa igen rätt ordentligt och avisningsvärmen tas från ventilationsflödet, och tövattnet försvinner i avloppet med i princip noll energiåtervinning..
Frånluftsvärmepumpen är bäst lämpad när man antingen hsr stora ventilationsflöden(men då är det billigare med vätskebatterier och knappt aktuellt i bostadshus) eller vid välisolerade hus där effektbehovet är lågt. De har dock eltillskott vid riktigt låga temperaturer pga utvunnen värme blir för låg.
När jag pratar om en frånluftsvarmvattenberedare handlar det om att ersätta befintlig mekanisk frånluftsfläkt med noll energiåtervinning och använda värmeinnehållet till att producera tappvarmvatten. Alternativet ngn form av FTX men då huset saknar mek Tilluft och är tämligen orätt skulle verkningsgraden bli låg. Kostnaden för ventilationstrummorna överskrider kostnaden för värmepumpsberedaren.
En sådan värmepump är betydligt mindre än en vanlig frånluftsvärmepump.
Vi saknar vattenburen värme så en större värmepump, här nere troligen luft-vatten är inte aktuellt. Kostnaden landar på fel sida 250 tkr. Har bekanta som gjort så, när jag inte förstår varför de köpte 2 st luft luft för en bråkdel.
Värmepumpsberedare kan jag helt förstå i ditt läge!
Jag har grannar som bor i ett (princip*)identiskt hus som mig som stoppat in en frånluftsvärmepumpsanläggning, jag har inte frågat vad de betalt, men jag fick deras gamla elpanna som reservdel till min

Har andra grannar som kör luft/vatten värmepumpar, jag får inte riktigt ihop deras ekonomiberäkningar jämfört med de 30 kkr jag betalde för mina dubbla innedelar färdiginstallerat.
*Ovanvåningarna där jag har två sovrum och ett allrum har de sannolikt 4 sovrum och barn som stänger dörrar, mina står alltid öppna, så jämförelsen är nog inte helt rättvis. Och som mrfrenzy är inne på är de kanske känsligare för ljud än mig...
säter skrev: ↑28 december 2021, 11:05:49
AndLi skrev: ↑27 december 2021, 23:11:13
Att värma en helt kall varmvattenberedare nattetid jämfört med dagtid sparar mig 6.4kr.
Har man ett välisolerat hus borde man kunna tillämpa samma princip där.
Jag har ett väldigt välisolerat hus, men att fimpa värmen helt 18h per dygn känns som det passerar min gräns för vettigt inomhusklimat.
Jag har alltså idag en förbrukning 9MWh, inklusive hushållshel, jag tror jag tidigare gissat att ca 4-5MWh är hushålls el...
Och tittar man på förbrukningen så ligger redan ungefär hälften på lågtariff tid, fast att den bara är 1/3 av dygnet.
Har en kollega dock som planerar en anläggning med bergvärme och gigantiska ack tankar som han tänker ladda på natten med billig el och sen värma med resten av dygnet....
Känns som en stor investering, men har man 80 000 i elräkning per år så finns det lite att ta av...