Gammal röklukt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
J10

Gammal röklukt

Inlägg av J10 »

Tjosan

Är det någon som har koll på vad man kan göra åt gamla saker i plast (eller andra material) som luktar gammal cigarettrök?

Jag har nämligen investerat i ett par gamla oscilloskopprober och när jag öppnade paketet möttes jag av denna fruktansvärda stank.
Efter att ha torkat av alla saker med en fuktig trasa kändes det som att den värsta lukten försvunnit men det var nog bara min näsa som vande sig snabbt då det nu luktar fanskap i hela rummet trots god ventilation

Jag såg på mythbusters att vodka var "bra" till att få bort lukten från kläder men jag har tyvärr ingen vodka hemma, enda spriten som finns hemma är T-röd, kan det funka eller kommer det äta upp mina kablar ?
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

En lasagneplåt med ättika någon dag eller två tar bort lukten (tillfälligt?) i en bil. Testa att torka proberna med ättika - bara en vild gissning. Gör det på egen risk. :)
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Späd ut T-röd till 40% med vatten. Samma sak som vodka sånär som på denatureringen :).
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Akta Er för T-röd, den innehåller numera bl.a. aceton och bör inte kommai närkontakt med vissa plaster. Isopropanol är ett bättre alternativ. Röklukt blir man aldrig av med, det är bara till att konstatera, men det skadar ju inte att försöka.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Aceton? Det var det jävligaste. Vad besvikna a-lagarna blir =/.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

:lol: När jag jobbade på Rimi förekom det att pundarna stal rakvatten och munskölj. Jag vet inte om dom sålde det eller drack det. Plåtmage... :)
J10

Inlägg av J10 »

Det var ju inte så bra att dom blandat i en massa onyttigt, vad ska man då ta sig till?
Kan det funka med öl? :D
Fast gammal torkad öl luktar inte så jättegott heller, men det sticker iaf inte i näsan

Nä, dessa proberna får allt sova utanför mitt rum inatt i väntan på att bättre rengöringsmedel inhandlas.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ozongenerator, men om jag skulle annvända det på plastgrejjor vet jag inte
kan ju vara värt att prova

en ozongenerator är enkel att tillverka
behövs bara två plåtar och några kv ca 400hz spänning på plåtarna och sedan köra lite luft igenom
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Jag tipsar som alla andra om ättika, låt det gärna stå över dagen /natten nära en skål med ättika också..

På tal om inrökta saker, undvik att köpa rökluktande högtalare, mebranen brukar ta skada av röken.

Ursäkta lite OT..

Greensilver: Ta mig fan! Det är nämligen så att det luktar billigt rakvatten
i anslutning till pundarens dörr som bor under mig, skojar inte, när han är hemma luktar det verkligen billigt rakvatten som sjutton..

Då var den gåtan löst, men är det verkligen så att dom dricker sådant eller?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Isopropylalkohol (isopropanol) är mycket bra att rensa elektronik med generellt. Det kallas också förgasaralkohol och finns på macken med en aning färgämne i. Ganska billigt och mycket bra.

Vanligt mildt diskvatten är bra det med, torka av ordentligt med diskvatten först, torka med iso'n sedan och vädra skiten ett par dagar, då är det värsta borta.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Isopropanol, det e ju samma sak som elektronikrengöringsspray.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jepp, men avsevärd billigare på macken! Jag har en 1L flaska från apoteket, den är utan färg. Jag har haft den i 3 år och det har gått åt ca: 30%....
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

kjell.com tar 99 spänn för 1 liter äkta 99,5% isopropanol. :)
J10

Inlägg av J10 »

Vad kostar det på macken och apoteket och är det någon nackdel med den färgsatta som finns på macken?
Jag är lärd att alla (utom dom som är gjorda för det) plaster tar illa upp om man utsätter dom för alkohol, men det kanske inte stämmer?
Jag har ju ingen lust att förstöra mina fina prober nu när jag faktiskt har dom

Med ättikan, ska man bara låta dom ligga bredvid eller ska man stänga in allt i en låda?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Apoteken har svindyra priser på alla kemikalier. Mackar är däremot relativt billiga.
Skriv svar