ROV

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
offe

ROV

Inlägg av offe »

Blev lite inspirerad av alla robot-diskussioner och sitter och funderar på om man kanske skulle ge sig i kast med att kontruera en ROV (undervattensfarkost). Det finns en hel del info på nätet där folk har använt pvc-rör och länspumpar för att bygga billiga ROV. Nu undrar man natruligtvis om det är någon här som har några erfarenheter...

/offe
Senast redigerad av offe 2 april 2006, 13:57:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Om du söker på forumet så finns det en tråd om detta!

Jag såg förra sommaren en videoray, han som hade den var vrakdykare, Hade sonar på sin båt mm. Såg sonarbilder osv. Mycket läcker utrustning.

När jag får stabil ekonmi efter mina studier så kanske jag skaffar en ROV.
Såg en på E-bay för "endast" ca 70 000:-

Lycka till och glöm inte skriva på forumet om du bygger en. är ett väldigt intressant område!
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Vad betyder ROV egentligen? :oops: Vad är pcv-rör?

Hur funkar det med styrningen? Går det att använda radiovågor typ (27 MHz hobbyprylar) under vattnet? Jäkligt kul bygge om man får det att funka men trist om man tappar kontakten med prylen. Får ha snöre och fiskspö kopplat till den. :D
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Remotely Operated Vehicles och det ska nog stå PVC.

Man har en kabel till dom, oftast iaf. Här kan man läsa mer: http://www.rov.net/
beavy-o

Inlägg av beavy-o »

jag hittade en sida där folk byggde radiostyrda modeller av ubåtar.. de kunde dyka och stiga i vattnet, men tydligen så räckte inte radiokontakten särskilt djupt.. det är nog som sagt bättre med en kabel mellan farkosten och ..ehm.. piloten... ..kaptenen? i det här fallet.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jodå, har testat både länspumpsvarianter, lite bättre varianter och har jobbat under 7 år med riktiga ROVar.

LÄnspumpsrovar är kort och gott rätt kass. Men kan duga till att testa resten av utrustningen med. Skall du lära dig så börja med att bygga en tät centralmodul där du löser kamera, kablar in och ut samt drivning till thrustrar av vilken form de än må ha. Har du gjort detta så är det rätt lätt att senare göra om drivsystemet och fysiska utformningen. Kan du så passa på att göra denna modul rejält tryckvattentät från början, för vad det lider kommer du att vilja dyka djupt med prylarna. En annan sak - när det gäller video så gör det som diffsignal från början så klarar du av långa kablar, slipper koaxkabel och får bra funktion/bild. Rekomenderar MAX obas/bas --> bas/obas kretsar då detta fungerar mycket bra med långa kablar och med ströningar.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Normala frekvenser som används uppe på land har mycket korta räckvidder under vatten.

Däremot kan man köra med frekvenser i khz området - kanske runt 100khz.
offe

Inlägg av offe »

Kul att se att det finns lite intresse! Jag kommer att bygga en liten prototyp för att lära mig lite mer, men den kommer att bli enkel och billig och inte klara några större djup, just nu siktar jag på max 10 meter.

Har precis tänkt i de banorna bengt-re, kamerahuset kommer jag att lägga ner en hel del jobb på men i övrigt blir det enklast möjliga med pvc-rör och länspumpar för att håller nere kostnader och få lite mer erfarenhet.

Det är inte aktuellt med radiostyrning, dels för att det inte fungerar rent praktist vid större djup, dels för att jag vill kunna få telemetri och bild från roven. Den lösningen som jag har skissat på är en tunn vajer tillsammans med en 8-ledad kabel. Kamerhuser kommer eventuellt att rymma ett extra utrymme för uC-kort med sensor-kopplingar.

Tyvärr bor jag mitt i stan så det kommer nog att ta ett tag mellan byggtillfällena och provturer. Lägger troligen uppd et under projekt när jag har något mer konkret att komma med.

/offe
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Fekvenser ? ROV ar kör du med kabel för jisse namn. Något annat fungerar inte.

För matningen kör gärna ner HVDC ner till farkosten och sätt en DC/DC omvandlare fär nere så kan du få hyggligt med kraft även med tunna matningskablar. Och Hv ovh Hv - bara en 50-150V är en satans förbättring gentemot 12 V ;)
offe

Inlägg av offe »

Nä, det fanns aldrig ens på pappret, ville bara kommentera de som undrade om den skulle vara radiostyrd. :-)

HVDC var ju en intressant idé faktiskt. Det ska jag fundera på. Iofs kommer försöksmaskinen bara att ha 25 meter kabel men den iden nappar jag på stenhårt.

/offe
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Någon som har några bra länkar i detta ämne?

Bilder på egen byggen skulle ju vara kul att se!

Hur svårt är det egentligen att ordna ett system som sköter hovring?
Borde väl gå med en bra tryckgivare och en avr?
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Titta i slutet på denna film så ser ni en vacker sak, men även i början... :)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ha ha, den var ju för härlig.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Hehe, Det var jag som drog i gång dena ROV tråden.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... ight=#5310
Satt faktiskt i går och tittade runt lite på hemma byggda ROV´s.
Jag kom om inte så långt. Köpte en kamera och ett STK500, men jag upptäckte att programering inte var min grej alls.

http://home.comcast.net/~homebuiltrovs/links.html
Där finns det länkar till det mesta.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

FÖr de enklaste ROV arna behöver du inte programera. En typ vattenpumps rov gör du stabil och då behöver du inte stabilisera det elektroniskt och med andra ord klarar du dig med direkt motordrivning. Den vattenpumpsrov jag byggde först var elektroniklös (förutom videodriver) och jag använde direkta kontaker och ledarna i en vanligt TP-nätverkskabel för styrfunktionenern. Kablarna drev biltema reläer till motorerna - simpelt och kass, men fungerar rätt bra.

Satte en pump för att dyka (och gjorde farkosten svagt positiv så att den utan dyk långsamt steg uppåt igen), En motor centralt för back och en höger fram och en vänter fram. svänga på stället gör du då med att backa och köra en motor (höger eller vänster) framåt. Det går ändå förvånadsvärt bra och lätt att bygga.
Skriv svar