Max luftmängd genom ett intag/hål?
Max luftmängd genom ett intag/hål?
Halloj, vet inte om jag är ute o cyklar nu men:
Om jag har en motor som är på 275cc och 20 hästar.
Den drar ju en viss mängd luft.
Om jag har en luftfilterbox med hål för in-luft, hur stort hål måste jag då ha för att det inte ska vara för litet?
Vad behöver man för att räkna på detta?
/B
Om jag har en motor som är på 275cc och 20 hästar.
Den drar ju en viss mängd luft.
Om jag har en luftfilterbox med hål för in-luft, hur stort hål måste jag då ha för att det inte ska vara för litet?
Vad behöver man för att räkna på detta?
/B
- Greensilver
- Kontakt:
Inget hål är för litet så länge dP är tillräckligt stort!
Skämt åsido, vilken teoretisk luftvolym du behöver givet ett visst varvtal kan du ju räkna ut själv. Sedan behöver vi veta vilken tryckskillnad ("mottryck") motorn vill ha och det är något som iallafall jag inte kan hjälpa dig med. Får du fram volym och tryckskillnad (dP) så kan jag visa hur man räknar på diametern givet rörets förutsättningar - och här är det viktigt att du beskriver hur insugsröret ser ut, böjar, t-kors osv.

Skämt åsido, vilken teoretisk luftvolym du behöver givet ett visst varvtal kan du ju räkna ut själv. Sedan behöver vi veta vilken tryckskillnad ("mottryck") motorn vill ha och det är något som iallafall jag inte kan hjälpa dig med. Får du fram volym och tryckskillnad (dP) så kan jag visa hur man räknar på diametern givet rörets förutsättningar - och här är det viktigt att du beskriver hur insugsröret ser ut, böjar, t-kors osv.
- Greensilver
- Kontakt:
- Greensilver
- Kontakt:
Hallooj:)
helt korrekt, 1 cylinder, 4-takt, 4-hjuling, dåligt av mig att inte skriva det!
"Men det vore ändå bra att veta vilket undertryck motorn vill ha. Det kan man ju lätt mäta med en genomskinlig slang på originalboxen. "
Greensilver, hur menar du då? Hur mäter jag?
luftburken är på ca 5 liter. Hålet in sitter på ovansidan och är ca 3x8 Cm.
Kan man kanske säga som så att om förgasaren har säg 3,2 cm i diameter och arean blir samma eller större i hålet i luftburken så kan det inte va för litet?
Edit, förgasaren e på 3,2 cm inte 32 cm hehe
Kanske inte va svårare än så hehe.
/B
helt korrekt, 1 cylinder, 4-takt, 4-hjuling, dåligt av mig att inte skriva det!
"Men det vore ändå bra att veta vilket undertryck motorn vill ha. Det kan man ju lätt mäta med en genomskinlig slang på originalboxen. "
Greensilver, hur menar du då? Hur mäter jag?
luftburken är på ca 5 liter. Hålet in sitter på ovansidan och är ca 3x8 Cm.
Kan man kanske säga som så att om förgasaren har säg 3,2 cm i diameter och arean blir samma eller större i hålet i luftburken så kan det inte va för litet?
Edit, förgasaren e på 3,2 cm inte 32 cm hehe
Kanske inte va svårare än så hehe.
/B
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Luftburken fungerar som en kondensator - då denna utjämnar tryckstötarna och leder till minskat insugningljud och att du klarar dig på ett mindre luftintag då detta bara behöver klara den genomsnittninga luftförbrukningen. Är man smart och duktig så kan man åstakomma resonans på insuget då luften får fart vid indsugningsfasen och när motorn inte vill ha luft så fortsätter luften in och hinner bygga upp ett litet övertryck till nästa gång den vill ha luft. Den fungerar bara bra vid ett varvtal, men kan ge en del extra kraft då motorn får ett upplevt högre ingastryck.
- Greensilver
- Kontakt:
>>Greensilver , hur menar du då? Hur mäter jag?
Stick in en genomskinlig plastslang så att den mynnar precis där förgasaren tar luften inuti luftfilterboxen, luftfiltret skall vara i och boxen skall vara stängd - precis som under normal drift. Låt andra änden av slangen mynna i en kopp vatten. Se till att ha en bit slang så att du inte råkar suga in vatten i motorn. Starta motorn, mät hur högt undertrycket i boxen lyckas lyfta en vattenpelare i slangen - håll den lodrät och mät med linjal eller måttband. Måttet du får är mmvp - millimeter vattenpelare.
Om du inte avser att förändra det undertryck som finns i boxen så är det detta undertryck du skall sträva efter i den nya boxen eller vad det nu är du bygger. Vad är det du vill göra förresten?
Stick in en genomskinlig plastslang så att den mynnar precis där förgasaren tar luften inuti luftfilterboxen, luftfiltret skall vara i och boxen skall vara stängd - precis som under normal drift. Låt andra änden av slangen mynna i en kopp vatten. Se till att ha en bit slang så att du inte råkar suga in vatten i motorn. Starta motorn, mät hur högt undertrycket i boxen lyckas lyfta en vattenpelare i slangen - håll den lodrät och mät med linjal eller måttband. Måttet du får är mmvp - millimeter vattenpelare.
Om du inte avser att förändra det undertryck som finns i boxen så är det detta undertryck du skall sträva efter i den nya boxen eller vad det nu är du bygger. Vad är det du vill göra förresten?
Greensilver:
Då är jag me.
Det jag ville veta var om motorn andades korrekt, ofta så sätts det dit en luftfilterbox för att vissa krav skall uppnås, i detta fall så är det kw och toppfart som styr, max 15 kw (20 hk) och 80 km/h.
Så om luftfilterlåddan inte va optimal, för litet intagshål tex, så skulle man kunna öka detta för bättre flöde. Å då va tanken att man kunde räkna på det:)
Så det jag vill är att i första hand förbättra det som redan finns då hojjen e sprillans.
275 cc, 4-takt borde kunna flåsa på lite bättre än så här
Jag ska bygga om avgasröret oxå.
/B
Då är jag me.
Det jag ville veta var om motorn andades korrekt, ofta så sätts det dit en luftfilterbox för att vissa krav skall uppnås, i detta fall så är det kw och toppfart som styr, max 15 kw (20 hk) och 80 km/h.
Så om luftfilterlåddan inte va optimal, för litet intagshål tex, så skulle man kunna öka detta för bättre flöde. Å då va tanken att man kunde räkna på det:)
Så det jag vill är att i första hand förbättra det som redan finns då hojjen e sprillans.
275 cc, 4-takt borde kunna flåsa på lite bättre än så här

Jag ska bygga om avgasröret oxå.
/B
- Greensilver
- Kontakt:
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Grunden för hög effekt är högt ingastryck och lågt mottryck på avgassidan, men som alltid finns det ett men. Konstruktören av motorn har anpassat kamtider med hänsyn till livslängd, typ av användning samt mottryck. Så för att få full nytta av förbättrat flöde bör man finjustera kamtider och det är ju lite knepigare det....