Läckageströmkabel för bilel
Läckageströmkabel för bilel
Ett problem, i alla fall om man är klantig som jag, är att det är lätt att bränna sin multimeter när man mäter läckage/krypströmmar i bilar.
Gör man fel så blir det en strömrusning som kan vara på tiotals A.
Så jag tänkte, mest för mig själv, att jag kanske kan få ihop en kabel som skyddar multimetern.
Oftast letar man strömtjuvar på tiotals mA upp till ett par A.
Vad kan man ha i den magiska lådan som upptäcker att det är mer än 10A och därmed "öppnar" och leder det förbi multimetern?
Gör man fel så blir det en strömrusning som kan vara på tiotals A.
Så jag tänkte, mest för mig själv, att jag kanske kan få ihop en kabel som skyddar multimetern.
Oftast letar man strömtjuvar på tiotals mA upp till ett par A.
Vad kan man ha i den magiska lådan som upptäcker att det är mer än 10A och därmed "öppnar" och leder det förbi multimetern?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Läckageströmkabel för bilel
En 120W/12V glödlampa förbrukar ca. 10A vid 12V matning.
Med den som initial mätverktyg istället för multimeter kan du komma långt.
En 21W glödlampa är också en bra indikator av hög ström/låg ström och vid att mäta spänningen över lampan kan du få en indikering av strömmen - om glödlampan inte tänds. Tänds den är strömmen signifikant.
Den mätuppställning du visar är eg. extern shunt eller ett skyddskretslopp som inte är praktisk möjligt.
Så mitt råd är att du skaffar en 21W glödlampa, en bra sockel till den, skarvar på lite mätsladdar och koppling till multimetret (som mätar spänning) och du är klar.
Med den som initial mätverktyg istället för multimeter kan du komma långt.
En 21W glödlampa är också en bra indikator av hög ström/låg ström och vid att mäta spänningen över lampan kan du få en indikering av strömmen - om glödlampan inte tänds. Tänds den är strömmen signifikant.
Den mätuppställning du visar är eg. extern shunt eller ett skyddskretslopp som inte är praktisk möjligt.
Så mitt råd är att du skaffar en 21W glödlampa, en bra sockel till den, skarvar på lite mätsladdar och koppling till multimetret (som mätar spänning) och du är klar.
Re: Läckageströmkabel för bilel
det går ju inte multilmetern sitter i en annan krets än magiska lådan, så den kan inte känna av den andra strömmen.Vad kan man ha i den magiska lådan som upptäcker att det är mer än 10A och därmed "öppnar" och leder det förbi multimetern?
men multimetern tål ju dess interna säkring, köp sådana och byt när den pajjar.
och om du mäter förnuftigt då händer inte det,
vad är problemet?
tömmer bilen batteriet?
Re: Läckageströmkabel för bilel
Gör som Icecap säger men mät strömmen genom glödlampan istället.
Du sätter alltså glödlampan i serie med multimeterns strömmätning. Vid låga strömmar så är glödlampans resistans försumbar och du ser strömtjuvar upp till 0,5 A skulle jag tro.
Och glödlampan på 21W ger max 2A så se till att använda 10A mätuttaget på multimetern, vissa klarar 2A på vanliga strömmätningen.
Du kan ju ha olika effekter på glödlamporna beroende på vad du jagar för läckströmmar. Tex 5, 10, 21, 45 Watt, men som sagt anpassa anslutningen på multimetern till maxströmmen.
Du sätter alltså glödlampan i serie med multimeterns strömmätning. Vid låga strömmar så är glödlampans resistans försumbar och du ser strömtjuvar upp till 0,5 A skulle jag tro.
Och glödlampan på 21W ger max 2A så se till att använda 10A mätuttaget på multimetern, vissa klarar 2A på vanliga strömmätningen.
Du kan ju ha olika effekter på glödlamporna beroende på vad du jagar för läckströmmar. Tex 5, 10, 21, 45 Watt, men som sagt anpassa anslutningen på multimetern till maxströmmen.
- rysshack.se
- EF Sponsor
- Inlägg: 1272
- Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
- Ort: Stockholm
Re: Läckageströmkabel för bilel
Om man har en säkring, är det inte risk att man hinner blåsa instrumentet innan säkringen går?
Jag funderade på om man kan använda en schottky-diod?
Jag tror att det finns ganska billiga som klarar några tiotals ampere.
Sedan koppla så här.
+-pol på batteriet
- Säkring på t.ex. 10 ampere.
V Schottky-diod som klarar t.ex. 20 ampere och betydligt mer momentant.
- Bilens anslutningskabel, som normalt går till + på batteriet.
Instrumentet över schottlydioden, men med ett motstånd i serie, som begränsar strömmen.
Några exempel på tänkbara motstånd, om vi antar att det kan bli upp till 0,4 volt över dioden.
0,1 ohm -> max 4 ampere till instrumentet.
1 ohm ->max 0,4 ampere till instrumentet.
En nackdel med denna lösning är att instrumentet kommer att visa fel när man kommer upp i en ström så att det börjar gå någon nämnvärd ström genom dioden. Det gör kanske inte så mycket om det viktiga är att hitta läckage, inte att hitta exakt hur stort läckaget är?
Om läckaget är klart över 10 ampere så går säkringen ganska snabbt, men instrumentet klarar sig.
Jag hade inget bra ritprogram i närheten, så det blev inget schema.
Om man "har råd" att tappa 0,7 volt över dioden så går det lika bra med en vanlig kiseldiod, som klarar strömmen.
/Pi
Jag funderade på om man kan använda en schottky-diod?
Jag tror att det finns ganska billiga som klarar några tiotals ampere.
Sedan koppla så här.
+-pol på batteriet
- Säkring på t.ex. 10 ampere.
V Schottky-diod som klarar t.ex. 20 ampere och betydligt mer momentant.
- Bilens anslutningskabel, som normalt går till + på batteriet.
Instrumentet över schottlydioden, men med ett motstånd i serie, som begränsar strömmen.
Några exempel på tänkbara motstånd, om vi antar att det kan bli upp till 0,4 volt över dioden.
0,1 ohm -> max 4 ampere till instrumentet.
1 ohm ->max 0,4 ampere till instrumentet.
En nackdel med denna lösning är att instrumentet kommer att visa fel när man kommer upp i en ström så att det börjar gå någon nämnvärd ström genom dioden. Det gör kanske inte så mycket om det viktiga är att hitta läckage, inte att hitta exakt hur stort läckaget är?
Om läckaget är klart över 10 ampere så går säkringen ganska snabbt, men instrumentet klarar sig.
Jag hade inget bra ritprogram i närheten, så det blev inget schema.
Om man "har råd" att tappa 0,7 volt över dioden så går det lika bra med en vanlig kiseldiod, som klarar strömmen.
/Pi
- Hobbyisten
- Gått bort
- Inlägg: 2531
- Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25
Re: Läckageströmkabel för bilel
Re: Läckageströmkabel för bilel
Du kan bara mäta spänningsfall över bilens befintliga säkringar, ställ din multimeter på mV och sätt en prob på vardera sida av teststiften som på framsidan av varje säkring. Det är direkt proportionerligt mot strömmen.
-
- Inlägg: 1423
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: Läckageströmkabel för bilel
Det är bättre att jaga läckageström på bil med strömtång för DC. Dessa är inte så dyra och går långt ned i mätvärde. En sådan här äger jag UNI-T UT210
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... lsrc=aw.ds
Finns flera som säljer denna till olika priser
Lägsta område är 2amp, med 3 decimaler.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... lsrc=aw.ds
Finns flera som säljer denna till olika priser
Lägsta område är 2amp, med 3 decimaler.
Re: Läckageströmkabel för bilel
En sån tång har ju jag!
Men någon sa till mig att det inte skulle funka, att den inte var känslig nog och/eller inte gick tillräckligt lågt i mätvärden.
Men någon sa till mig att det inte skulle funka, att den inte var känslig nog och/eller inte gick tillräckligt lågt i mätvärden.
-
- Inlägg: 1423
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: Läckageströmkabel för bilel
Då visste inte personen att det är en AC/DC tång. Ej heller hur långt ned den går. Jag hade samma kommentar som du fick när en person på Volvoforumet jag rullar föreslog att använda en sådan.
Den går ju på lägsta område från 2.000 amp till 0.001Amp. Felvisning 0.5% och +/- 2 siffror. Det betyder om din läckström är 0.005mA, kan den faktiskt visa 0.003 eller 0.007 mA.
Den går ju på lägsta område från 2.000 amp till 0.001Amp. Felvisning 0.5% och +/- 2 siffror. Det betyder om din läckström är 0.005mA, kan den faktiskt visa 0.003 eller 0.007 mA.
Re: Läckageströmkabel för bilel
Strömtång för DC för att konstatera låga strömmar är inget bra alls. Yttre magnetfält påverkar och tången måste nollas innan den är redo att mäta. Lite svårt med sådana förutsättningar att hitta en konstant läckström...
Mäta över säkringen, som nämnts, är ett sätt. Du kan också göra en egen shunt och mäta mV över den. Då blir det bara ett billigt motstånd som förångas när strömmen blir för hög.
Mäta över säkringen, som nämnts, är ett sätt. Du kan också göra en egen shunt och mäta mV över den. Då blir det bara ett billigt motstånd som förångas när strömmen blir för hög.
Re: Läckageströmkabel för bilel
Ja, det stämmer. 10 A säkring är stor och dyr, får inte plats i en pluttig multimeter. Där sätter de shunten (typ 2-3 mm tråd, 3 cm lång) direkt mellan 10 A och COM.Hobbyisten skrev: ↑10 juli 2022, 01:38:49 Kanske billigare multimetrar har 10 A-uttag utan säkring, och lite mer avancerade multimetrar 10A säkring ?
Man ska inte mäta 10 A med såna, de stoppar dit det mätområdet för att det är en enkel fullösning.