110v motorvärmare
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 27 oktober 2021, 14:45:00
110v motorvärmare
Har en 110v motorvärmare i min bil, fick som tips att man kan använda den om man har en likriktardiod i serie.
Men jag vet inte vilken likriktardiod man ska ha? Har försökt lista ut det själv men inte lyckats.
Jag vill göra om 230v till 110v, motorvärmaren har ett motstånd på 14.3ohm, vilket blir en strömförbrukning på 7.6A som i sin tur blir 846W med 110v.
Finns det kanske någon här som kan peka mig i rätt riktning med vilken diod jag ska använda mig av.
MVH
Men jag vet inte vilken likriktardiod man ska ha? Har försökt lista ut det själv men inte lyckats.
Jag vill göra om 230v till 110v, motorvärmaren har ett motstånd på 14.3ohm, vilket blir en strömförbrukning på 7.6A som i sin tur blir 846W med 110v.
Finns det kanske någon här som kan peka mig i rätt riktning med vilken diod jag ska använda mig av.
MVH
-
- Inlägg: 8423
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: 110v motorvärmare
Du kan ta vilken 400V 20A likriktardiod som helst.
Du bör dock tänka på att den kommer att dumpa ungefär 10W värme så den behöver kylning. Då blir det TO220 typer och taben är spänningsförande så den måste dubbelissoleras en nivå mellan tab och kylflänsen och kylflänsen måste isoleras mot användaren.
https://www.elfa.se/sv/sic-schottkydiod ... track=true
Troligen blir det billigare och enklare att byta ut motorvärmarelementet...
Du bör dock tänka på att den kommer att dumpa ungefär 10W värme så den behöver kylning. Då blir det TO220 typer och taben är spänningsförande så den måste dubbelissoleras en nivå mellan tab och kylflänsen och kylflänsen måste isoleras mot användaren.
https://www.elfa.se/sv/sic-schottkydiod ... track=true
Troligen blir det billigare och enklare att byta ut motorvärmarelementet...
-
- Inlägg: 8423
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: 110v motorvärmare
Det finns en annan variant som också fungerar. Tag valfri elektronisk effektregulator ställ in den på mellan 25 och 50% så har du något som är helt färdigt och bara kommer att fungera.
Eller hitta en kupevärmare på runt 15 Ohm last och koppla i serie med motorvärmaren (dvs en 2000W vid 230V kupevärmare).
Eller hitta en kupevärmare på runt 15 Ohm last och koppla i serie med motorvärmaren (dvs en 2000W vid 230V kupevärmare).
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 27 oktober 2021, 14:45:00
Re: 110v motorvärmare
fungerar icke denna tillexempel?limpan4all skrev: ↑27 oktober 2021, 15:24:30 Du kan ta vilken 400V 20A likriktardiod som helst.
Du bör dock tänka på att den kommer att dumpa ungefär 10W värme så den behöver kylning. Då blir det TO220 typer och taben är spänningsförande så den måste dubbelissoleras en nivå mellan tab och kylflänsen och kylflänsen måste isoleras mot användaren.
https://www.elfa.se/sv/sic-schottkydiod ... track=true
Troligen blir det billigare och enklare att byta ut motorvärmarelementet...
https://www.elfa.se/sv/likriktardiod-10 ... track=true
Re: 110v motorvärmare
Bra lösning. Kupévärmaren tar hälften! Ingen bortslösad energi!limpan4all skrev: ↑27 oktober 2021, 15:28:08 Det finns en annan variant som också fungerar. Tag valfri elektronisk effektregulator ställ in den på mellan 25 och 50% så har du något som är helt färdigt och bara kommer att fungera.
Eller hitta en kupevärmare på runt 15 Ohm last och koppla i serie med motorvärmaren (dvs en 2000W vid 230V kupevärmare).

Re: 110v motorvärmare
Hur ska du kyla den?nonisossose skrev: ↑27 oktober 2021, 15:33:59 fungerar icke denna tillexempel?
https://www.elfa.se/sv/likriktardiod-10 ... track=true
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 27 oktober 2021, 14:45:00
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 27 oktober 2021, 14:45:00
Re: 110v motorvärmare
15 ohm motsvarar väl en kupévärmare på 3500watt eller räknar du på ett sätt som jag inte lärt mig?limpan4all skrev: ↑27 oktober 2021, 15:28:08 Det finns en annan variant som också fungerar. Tag valfri elektronisk effektregulator ställ in den på mellan 25 och 50% så har du något som är helt färdigt och bara kommer att fungera.
Eller hitta en kupevärmare på runt 15 Ohm last och koppla i serie med motorvärmaren (dvs en 2000W vid 230V kupevärmare).
Re: 110v motorvärmare
nonisossose skrev: hur varm blir den?
Det får du räkna ut. På Elfa hittar du alla nödvändiga uppgifter om den dioden för att beräkna värmeförlusten. Du har inte angett effekten på ditt värmeelement för 110V så det är svårt (omöjligt) att bidra med något då.
Annars är du smart och gör som limpan4all föreslog.
Det får du räkna ut. På Elfa hittar du alla nödvändiga uppgifter om den dioden för att beräkna värmeförlusten. Du har inte angett effekten på ditt värmeelement för 110V så det är svårt (omöjligt) att bidra med något då.
Annars är du smart och gör som limpan4all föreslog.
Senast redigerad av StureS 27 oktober 2021, 16:12:29, redigerad totalt 1 gång.
Re: 110v motorvärmare
Nej det gör den inte, för låg spänninshållfasthet.nonisossose skrev: ↑27 oktober 2021, 15:33:59fungerar icke denna tillexempel?limpan4all skrev: ↑27 oktober 2021, 15:24:30 Du kan ta vilken 400V 20A likriktardiod som helst.
Du bör dock tänka på att den kommer att dumpa ungefär 10W värme så den behöver kylning. Då blir det TO220 typer och taben är spänningsförande så den måste dubbelissoleras en nivå mellan tab och kylflänsen och kylflänsen måste isoleras mot användaren.
https://www.elfa.se/sv/sic-schottkydiod ... track=true
Troligen blir det billigare och enklare att byta ut motorvärmarelementet...
https://www.elfa.se/sv/likriktardiod-10 ... track=true
O-kyld gissar jag att den blir ett par hundra grader, tills dess den brinner upp, och eventuellt går i kortslutning, vilket då gör att din motorvärmare brinner upp, med stor risk att bilen blir spänningsförande och att någon dör på kuppen.
Byt motorvärmarelementet, lek inte med detta.
Det enda riktiga alternativa sättet är en transformator 230/110V, dock blir det en stor järnklump, och rätt dyr också.
Re: 110v motorvärmare
Limpans förslag är heller inte så bra eftersom man då måste bryta upp de där helgjutna och stålarmerade kablarna som går mellan intaget och motorvärmaren, vilket enkelt utryckt är förenat med livsfara.
BYT element eller köp en tranformator.
BYT element eller köp en tranformator.
Re: 110v motorvärmare
TomasL skrev: Limpans förslag är heller inte så bra eftersom man då måste bryta upp de där helgjutna och stålarmerade kablarna som går mellan intaget och motorvärmaren,
Nej man kan göra klart hela kablaget innan det når bilen.
Men självklart ska han byta ut värmepatronen. Allt annat är bara dumt (förutom att diskutera roliga lösningar så klart)!
Nej man kan göra klart hela kablaget innan det når bilen.
Men självklart ska han byta ut värmepatronen. Allt annat är bara dumt (förutom att diskutera roliga lösningar så klart)!
Re: 110v motorvärmare
Verkar finnas enheter som sköter detta att köpa relativt billigt.
Antar att den bara "fular" på nått vis så effekten blir ungefär ekvivalent med som om prylen matats med 110V.
Ungefär som en diod i serie. Men snyggt förpackat. Ska fungera med icke-elektroniska saker, typ värmeelement som en motorvärmare.
https://www.amazon.com/2000Watts-Adapte ... 07N1KWMQT/
MVH: Mikael
Antar att den bara "fular" på nått vis så effekten blir ungefär ekvivalent med som om prylen matats med 110V.
Ungefär som en diod i serie. Men snyggt förpackat. Ska fungera med icke-elektroniska saker, typ värmeelement som en motorvärmare.
https://www.amazon.com/2000Watts-Adapte ... 07N1KWMQT/
MVH: Mikael
Re: 110v motorvärmare
URKORKAT att försöka hitta lösningar för 110V som ska fungera problemfritt med 230V!
Kul att spåna om det men aldrig en praktisk lösning!
Kul att spåna om det men aldrig en praktisk lösning!
Re: 110v motorvärmare
Tveksamt om fläktmotorn kommer fungera och snurra tillräckligt fort.limpan4all skrev: ↑27 oktober 2021, 15:28:08 Eller hitta en kupevärmare på runt 15 Ohm last och koppla i serie med motorvärmaren (dvs en 2000W vid 230V kupevärmare).