Du kan nog skaffa nästan vilket kort som helst. Jag har köpt några kort och fått lite läxor som jag tänker att jag delar med mig av;
Jag skulle gissa att du inte behöver något superkort för din skrivare. Du kanske ska bestämma dig för vilken väg du vill gå, lite billigare eller lyxa till det med ett Duet3D. Med tanke på vad det är för skrivare så skulle jag nog gå rutten med ett lite enklare kort och komplettera det med en Raspberry Pi. Det blir troligen billigare och är fullt tillräckligt för den skrivaren (det är trots allt en "bedslinger" och du kanske vill göra andra uppgraderingar?).
Den billigare vägen;
- Drivare, gissar att du vill ha tysta drivare, typ TMC2209 eller liknande. Dessa gör stegmotorerna mycket tystare under utskrift, du kommer troligen bara höra fläktar med sådana.
- Fläktportar där flertalet är styrbara genom mjukvara, dvs att varvtalet (i procent) kan ställas manuellt eller automatiskt med temperatur. Jag köpte ett SKR E3 Mini 1.2 och där var ena porten ostyrbar och gjorde att hotendfläkten gick fullt hela tiden - det störde mig men alla är vi olika.
- Om du köper "kinakort" vilket de flesta är, så bör du ha låga förväntningar när det kommer till dokumentation. Ibland kan det vara lite krångligt att fatta vad tillverkaren menar och vissa saker kanske är helt odokumenterade och kräver att man glor på scheman etc.
- En del tillverkare har opensourcat sina kort (t.ex. Bigtreetech / BIQU, MKS och Fysetc) och då finns dels dokumentation, scheman och sådant på github men man kan även hitta issuetrackers där man kan hitta trådar där folk pratar om eventuella problem de stött på. Där kan man kika lite innan man slår till så man inte köper grissäcken helt blint.
Slutligen; Firmware. Gissar att du idag har Marlin och om så, då vill jag föreslå att du går över till Klipper. Speciellt när du ändå ska byta styrkort till printern så blir konfigureringen lättare och öppnar för många nya möjligheter.
Mer om det kan du få här:
https://www.youtube.com/results?search_ ... a8+klipper
Du kommer behöva en Raspberry Pi av någon sort, men tro mig - det är det värt.
Om du har frågor kring detta så hjälper jag gärna till.